2 مرداد 1401 - 7:27 ب.ظ

مقدم: انتخاب سردبیر در برخی از رسانه ها بر اساس مناسبات مختلف است

انتخاب اعضای یک تحریریه بر مبنای اصول حرفه ای یک اصل مهم است که مدیران یک رسانه باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

انتخاب اعضای یک تحریریه بر مبنای اصول حرفه ای یک اصل مهم است که مدیران یک رسانه باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. با توجه به اینکه سردبیران نقش مستقیمی در اقتصاد یک رسانه و جذب مخاطب و اثرگذاری رسانه دارند، مکانیسم انتخاب و تغییر سردبیران باید مبتنی بر اصول و ویژگی های حرفه ای باشد. اما مهم ترین ویژگی های انتخاب یک سردبیر چیست؟ بیژن مقدم، مدیر مسئول «الف» داشتن تجربه بالا، شناخت و آگاهی از مسائل حرفه ای رسانه، توان مدیریت بالا، قدرت تعامل و سعه صدر و ارتباطات گسترده با افراد خارج از رسانه را از مهمترین شاخصه های انتخاب سردبیر عنوان می کند و معتقد است که برای انتخاب سردبیر باید چنین استانداردهایی تعیین و اولویت گذاری شوند. او می گوید: انتخاب سردبیر در رسانه هایمان اغلب بر اساس مناسبات مختلف صورت می گیرد.

 

مقدم یکی از مهمترین شاخصه های انتخاب سردبیر را تجربه بالای فرد عنوان می کند و به شفقنا رسانه می گوید: گاهی شاهد سردبیرانی هستیم که سابقه رسانه ای ندارند این درحالی است که فرد باید از پایین ترین رده های روزنامه نگاری شروع کرده باشد و بعد از چند سال سابقه و طی کردن این مسیر انتخاب شود. به عبارتی یک سردبیر خوب باید قبلا یک خبرنگار و دبیر خوب بوده و تجربه کار عملی داشته باشد.

او در بیان ویژگی دیگر سردبیر می گوید: ویژگی بعدی شناخت و آگاهی از مسائل حرفه ای بر مبنای قواعد علمی است. سردبیر خوب باید در صحبت هایش اصول علمی و حرفه ای را رعایت کند. علاوه بر آن سطح اطلاعات سردبیر باید وسیع باشد و از حوزه های مختلف شناخت مناسبی داشته باشد تا بتواند در موضوعات و رویدادهای مختلف به درستی تصمیم بگیرد.

مدیر مسئول «الف» ادامه می دهد: ویژگی بعدی داشتن توان مدیریت بالا است. سردبیر حداقل ۱۰۰ نفر نیرو (گاهی بیشتر و یا کمتر) را باید مدیریت کند که نیازمند توانایی ویژه است.

«داشتن قدرت تعامل و سعه صدر» از دیگر شاخصه های انتخاب سردبیر خوب است که مقدم به آن اشاره می کند و توضیح می دهد: تندخویی، سختگیری، سهلگیری و مواردی از این قبیل ویژگی های خوبی برای انتخاب سردبیر نیستند بلکه باید حد تعادل را رعایت کرد. به همین دلیل سردبیر باید دارای قدرت تعامل و سعه صدر باشد و بتواند به راحتی با نیروهایش ارتباط برقرار کند. اگر سردبیر فاقد این ویژگی باشد، مجموعه در ادامه با شکست روبه رو می شود.

او در بیان شاخصه دیگر انتخاب سردبیر می گوید: ویژگی بعدی داشتن ارتباطات گسترده با افراد خارج از رسانه است. گاهی با سردبیرانی مواجه می شویم که درونگرا هستند و ارتباط خودشان را به داخل مجموعه متمرکز می کنند. به عبارتی سردبیر آنقدر ارتباطاتش کم می شود که کسی او را نمی شناسد. این درحالیست که سردبیر خوب ارتباطات گسترده تری با بیرون از تحریریه دارد و اگر سردبیر درونگرا باشد در داخل رسانه حبس می شود و رسانه پیشرفت نمی کند.

با این اوصاف ایا در انتخاب سردبیرانمان به همه این ویژگی ها توجه می شود؟ او پاسخ می دهد: طبیعتا خیر. مشکل ما این است که برای برخی از مشاغلمان استاندارد نویسی نداریم. به عبارتی باید شرایط احراز نوشته و ویژگی های مورد نیاز اولویت بندی و امتیاز گذاری شوند. در تعیین سردبیر هم این استانداردها درنظر گرفته نمی شود و انتخاب آن ها براساس مناسبات مختلف است.

مقدم ضمن تاکید بر اینکه انتخاب سردبیر بر روی نوآوری و اقتصاد نشریه تاثیر به سزایی دارد، می گوید: مسئولیت همه محتوا تقریبا برعهده سردبیر گذاشته می شود. به عبارتی از سردبیر انتظار می رود تا رسانه را از لحاظ محتوایی به گونه ای سامان دهد که رسانه از نظر اقتصادی و نوآوری رشد پیدا کند و منجر به فروش و استقلال مالی بیشتر شود.

کد خبر: 118543

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0