11 بهمن 1399 - 10:11 ق.ظ

معرفی نامزدهای مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

هفت نمایشنامه به عنوان نامزدهای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی ونهمین جشنواره تئاترفجر معرفی شدند.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از ایسنا/ بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی به عنوان یکی از بخش‌های غیراجرایی سی‌وونهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر نامزدهای آثار برتر خود برا دریافت تندیس جشنواره را اعلام کرد.

بر این اساس نمایشنامه‌های «آشپزخونه» به نویسندگی ایمان ملک‌پور از شهر اراک، «جنگ وصلح» به نویسندگی مهدی علیپور اصل از  شهر تبریز، «خانه‌ای روی ابرهای پراکنده» به نویسندگی مهدی اکبری از شهرکرج، «شیاطین را فرابخوان» به نویسندگی مسعود احمدی از شهر شیراز، «کمی به من دروغ بگو» به نویسندگی مریم منصوری از تهران، «مردی که گل به دهان گریست» به نویسندگی مهرداد رایانی‌مخصوص از تهران و «من پیپ هستم آقای دیکنز» به نویسندگی محسن عظیمی از تهران به عنوان هفت اثر نهایی اط سوی هیات داوران این بخش معریف شدند.

جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی و جشنواره‌ای در عرصه هنر تئاتر و بازتاب‌دهنده‌ آینه تمام‌نمای هنر انقلاب در ایام یوم‌الله دهه فجر امسال (۱۳۹۹) در شرایط سی‌ونهمین دوره خود را با دبیری حسین مسافرآستانه پشت سر می‌گذارد که شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور مختصات برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های هنری به‌ویژه در عرصه تئاتر را با شرایط بسیار ویژه‌ای مواجه کرده است.

تعطیلی فعالیت‌های نمایشی به‌ویژه تماشاخانه‌ها و سالن‌های میزبان آثار نمایشی از یک‌سو و ازسوی دیگر برگزاری بخش اعظم این رویداد به‌عنوان مهم‌ترین رویداد عرصه تئاتر کشور در بستر فضای مجازی، ویژگی‌های این دوره جشنواره را متمایزتر از ادوار دیگر ساخته است.

همچنین دو محور «رادیوتئاتر» و «فیلم‌تئاتر» به‌عنوان دو بستر متفاوت تولید آثار نمایشی و ارائه آن به مخاطبان برای نخستین‌بار به‌عنوان بخش‌های اصلی و استوانه این جشنواره تعریف شده است.

همچنین با اعلام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشایی مجدد تالارهای نمایشی از ابتدای بهمن‌ماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ظرفیت محدود و حداکثر ۵۰ درصدی نمایش‌ها، سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر را به یکی از معدود رویداد عرصه هنری کشور در قالب جشنواره‌های هنری فجر بدل ساخته که به شکل محدود میزبان مخاطبان خواهد بود.

در کنار دو بخش یادشده (رادیوتئاتر و فیلم‌تئاتر) به‌عنوان دو ستون اصلی جشنواره تئاتر فجر در گام سی‌ونهم؛ اختصاص بخش «سرباز انقلاب» به مناسبت نخستین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده باعث شده‌است که این رویداد بعد از مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محتوایی خود را بر حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بن‌مایه‌های گفتمان فرهنگی انقلاب قرار دهد.

از دیگر بخش‌های این دوره از جشنواره می‌توان به بخش «نمایش‌های میدانی و  خیابانی»، «بخش دیگر گونه‌های اجرا»، «بخش رقابتی آثار صحنه‌ای»، «بخش رقابتی برگزیدگان جشنواره‌های استانی» و«بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی» اشاره کرد.

سی‌ونهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه از ۱۱ تا ۲۱ بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.

300

کد خبر: 32442

منبع: ایسنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0