1 تیر 1401 - 3:00 ب.ظ

معافیت مالیاتی برای کتاب‌فروشانی که فقط کتاب بفروشند

عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران درباره اقداماتی که توسط اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران برای معافیت از پرداخت مالیات کتاب‌فروشان انجام شده‌است، اظهار داشت: کتاب‌فروشی‌هایی که فقط کتاب می‌فروشند و جواز کسب از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان دریافت کرده‌اند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران درباره اقداماتی که توسط اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران برای معافیت از پرداخت مالیات کتاب‌فروشان انجام شده‌است، اظهار داشت: کتاب‌فروشی‌هایی که فقط کتاب می‌فروشند و جواز کسب از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان دریافت کرده‌اند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، سیدرفیع‌احمد جواهری در خصوص نحوه محاسبه مالیات کتاب‌فروشانی که لوازم‌التحریر و دیگر کالاها را در کتاب‌فروشی به فروش می‌رسانند، توضیح داد: این گروه می‌توانند با ممیز مالیاتی وارد بحث و گفت‌وگو شوند و به او درباره معاف بودن بخش فروش کتاب توضیح دهند تا در صورت قبول ممیز مالیاتی، فقط برای بخش‌های دیگر فروشگاه مالیات پرداخت کنند. جواهری با تاکید بر اینکه بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها در ایران عضو اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان نیستند، افزود: به همین دلیل این کتاب‌فروشی‌ها مجبور به پرداخت مالیات هستند. حدود ۶۰۰ کتاب‌فروشی در ایران عضو اتحادیه هستند، این در حالی است که حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کتاب‌فروشی در ایران داریم. یعنی نزدیک به نصف کتاب‌فروشان ایران بدون مجوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی درباره چرایی اینکه برخی از کتاب‌فروشان با وجود تسهیلاتی که با عضویت در اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان می‌توانند از آن استفاده کنند، عضو اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان نشدند، بیان کرد: اینکه چرا عضو نشدند به هر فرد بستگی دارد اما قانون بر این اساس است که کتاب‌فروشان باید از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان جواز بگیرند. نه تنها کتاب‌فروش بلکه هر شغلی برای فعالیت اقتصادی باید جواز داشته‌باشد. به گفته جواهری، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان می‌تواند مانع ادامه فعالیت کتاب‌فروشی‌های بدون مجوز شود، اما چنین اقدام نخواهند کرد، زیرا ویترین کتاب‌فروشی‌ها در تعداد کم است و اتحادیه مانع فعالت باقی کتاب‌فروشان نخواهدشد. عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با اشاره به بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقیم بیان کرد: بر اساس این بند گروه‌هایی که فعالیت فرهنگی می‌کنند و جواز کسب از وزارت فرهنگ و ارشاد دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

به گفته جواهری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌است که بر اساس آن جواز کتاب‌فروشی‌هایی که توسط اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان اعطا می‌شود، به این منزله است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن جواز را صادر کرده‌است، کتاب‌فروشان عضو اتحادیه برای معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۰ هم می‌توانند از این تفاهم‌نامه استفاده کنند.  مدیر انتشارات ابوعطا با اشاره به اینکه در شهرهای غیر از تهران و قم کتاب‌فروشان مجوز فعالیت خود را  از اتحادیه‌های مختلفی مانند اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر، اتحادیه عکاسان و کتاب‌فروشان و… دریافت می‌کنند، اضافه کرد: تفاوتی ندارد که کتاب‌فروش جواز کسب خود را از کدام اتحادیه دریافت کرده‌باشد، در هر صورت اگر جواز خود را از اتحادیه مورد نظر دریافت کرده‌باشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

کد خبر: 117102

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0