27 شهریور 1400 - 3:28 ب.ظ

مسوولیت‌پذیری تنها راه تعالی

بسیاری از ارزش ها و هنجارهای اجتماعی وجودشان در دل یک فرهنگ باعث تعالی و پیشرفت همه جانبه می شود. هنجارهای چون احترام، محبت ، صداقت :، کار تیمی و ... اما از میان همه این ارزش ها یکی از ناب ترین این هنجارها؛ مسوولیت ‌پذیری اجتماعی است که گل سر سبد همه هنجارهای توسعه بخش است.

به گزارش عصر اصفهان،هادی زمانی/ مردم‌مسوولیت پذیر، خواسته یا ناخواسته به بقیه ارزش ها و باورهای اصیل توسعه بخش نیز اعتقاد دارند. این مفهوم آنچنان ‌متعالی است که بودنش در نفس و شخصیت مردم و متعاقبا مدیران یک جامعه باعث اتفاقات بیشمار متعالی در یک جامعه می شود.

قبلا در مورد مدیر عاشق و ویژگی هایش نوشته ام اما شاید هیچ شاخصی برای وصف یک مدیر عاشق بالاتر از مسوولیت پذیری اجتماعی او نباشد. مسوولیت پذیری هم همچون سایر هنجارهای توسعه بخش چیز پیچیده و دشواری نیست و اتفاقا عمل به آن در صورتی که فرد دانش کافی داشته باشد. بسیار ساده و اثربخش است.

تصور کنید به جنگل های سی سنگان رفته اید و قصد ایجاد فضای فرح بخش برای خود و خانواده تان را دارید. آتشی و کبابی و استراحت دلچسبی وسط زیباترین فضای محیطی، آن هم‌بعد از دو سال و نیم که از بحران کرونا و حبس شدن در خانه و اداره گذشته است.
برای انسان مسوول درختان و محیط شان بسیار اهمیت دارد لذا در حفظ این محیط زیبا و سلامتی درختان و گیاهان نهایت تلاش رو می کند. شکستن شاخه های زنده و له نکردن گلها که دیگر امری طبیعی برای یک شهروند مودب محسوب می شود. او هیچ زباله ای را در محیط پراکنده نمی کند و در روشن کردن آتش فقط از فضاهای ایمن استفاده می کند. استفاده از منقل های فلزی و در صورت نبود ایجاد منقل سنگی که اصلا کار دشواری نیست.
در قسمتی از زمین که خس و خاشاک کمتر است.
گودال کوچکی حفر کرده و اطراف اش را سنگ چین می کند تا پس از پایان کار با دفن کردن زغال ها و خاکسترها باعث تقویت خاک شود. چرا که خکب می داند خاکستر بهترین کود و بهترین دارو برای گیاه است. البته برای حفظ محیط زیست می توانید به رسم باغبان های قدیم همه زباله ها را هم در آن بسوزانید .. این‌امر خصوصا برای مواد دیر تحزیه مثل پلاستیک و .. . و پاکیزگی محیط زیست بسیار موثر است.
ببینید چقدر ساده می شود مسوولانه تفریح کرد و محیط را هم پاکیزه نگه داشت. شاید حکایت کوک چهارم را شنیده باشید. فردی کفش اش را نزد پینه دوزی برد تا تعمیر کند. پینه دوز حساب کرد که با سه تا کوک کفش محکم می شود و با صاحب کفش یک سکه تمام کرد اما در هنگام کار متوجه شد که کوک چهارمی لازم است که هزینه آن را حساب نکرده حالا باید چه کند؟
مسوولیت پذیری یعنی انجام کار درست به شیوه درست بدون توجه به هر عامل دیگری. برای یک مدیر عاشق حل مشکلات مردم و ایجاد ساز و کارهای تسهیل کننده برای ارائه خدمات به مردم مهم است .حالا می خواهد ده میلیون تومان حقوق بگیرد یا صد میلیون تومان. برای او حقوق اش ملاک خدمت اش نیست. او هدف اش که تلاش برای بهبود وضعیت معیشت مردم است مهم است.
اگر مدیر یکی از بخش های شهرداری است . ایجاد شهری زیبا و توسعه یافته در بخش های عمرانی اجتماعی اقتصادی و سیاسی برایش ملاک است . شهری آراسته و زیبا که در خیابان هایش چاله و چوله بیداد نمی کند. درختان آراسته و منظم در یک ردیف خودنمایی می کنند و جدول ها یک دست و رنگ شده خودشان را به رخ همگان‌می کشند.
کارمندان مودب و با وقار و با انگیزه به دنبال تعالی شهر و شهروند هستند‌ .همیشه گفته‌ام شهردار مسوول، مدیر و دانا ، کارکنان با انگیزه و توانا ایجاد می کند و متعاقب آن شهروندان از درک و اطلاعات بالایی برخوردار می شوند.
برای یک شهروند مسوول شهر به منزله خانه شخصی اش است. مگر ما در کف حال خانه زباله می ریزم که در کف خیابان این کار زشت را اتجام دهیم . چون ماشین های حمل زباله سر زمان‌مقرر جهت جمع آوری اقدام‌می کنند شهروندان نیز نسبت به آن مسول اند. رابطه مسوولیت پذیری مدیران اجرایی و مردم تعاملی، مشارکتی و تزایدی است. به این‌معنا که مدیران عاشق مسوول؛ شهروندانی دانا و مسوول تر ایجاد می کنند. وقتی من مدیر نسبت به رویدادها و نیازهای مردم خود را مسوول می دانم. ‌مردم نیز خود را موظف به حفظ دست آوردها می دانند.
دکتر هادی زمانی دکترای علوم ارتباطات

کد خبر: 40220

نویسنده: هادی زمانی

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0