4 بهمن 1400 - 2:33 ب.ظ

مسجد جامع بافران، میراثی هزار ساله در نایین

مسجد جامع بافران با قدمت بیش از هزار سال به عنوان نماد تاریخی این شهر در ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافران خواهد بود.

یه گزارش عصر اصفهان ؛ بنای اصلی مسجد براساس شواهد موجود احتمالا مربوط به قرن چهارم تا ششم هجری قمری می‌باشد که مناره مدور خشتی آن در دوران سلجوقی بناشده و تنها تاریخ موجود دربنا متعلق به ۹۲۶ هجری قمری است.

این مسجد تقریبا مرکزیت بافت قدیم بافران بوده و براساس الگوی مساجد چهار ایوانی بنا گردیده که در دو ضلع شمال و غرب آن دو ساباط نقش پشت بند بنا را بر عهده که این بنا شامل فضا‌هایی همچون صحن، شبستان و رواق می‌باشد.

سرداب یا زیر زمین و تک مناره خشتی که ارتفاع آن ۲۱ متر و دارای ۵۸ پله بوده که از ویژگی‌های این بنای تاریخی محسوب می‌گردد و قسمت بیرونی این مناره خشتی در سال‌های گذشته (حدود ۳۵سال پیش) توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با همت مردم و هیئت امنای مسجد، با آجر مرمت و ترمیم شد که از حالت خشتی بیرون آمد. در اصل این کار حالت سنتی و خشتی مناره که نشانگر ساخت قدیمی آن بود را پوشاند، اما به جهت حفظ این اثر مجبور به ترمیم آن بودند.

این آثار بطور مستقیم بودجه سالیانه ندارند و هر زمان که لازم باشد براساس نیاز و اولویت بندی آثار‌های تاریخی و با پیشنهاد میراث فرهنگی بودجه مورد نظر برای اثاری که ثبت ملی باشند در نظر گرفته می‌شود.

203

 

 

کد خبر: 47415

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0