6 شهریور 1401 - 3:00 ب.ظ

در اولین شب مراسم تعزیه «زخم عتیق» مطرح شد:

مسافرآستانه: تعزیه عامل پیوند مردم با فرهنگ عاشورایی است

دبیر پیشین جشنواره بین‌الملل تئاتر فجر معتقد است: از تعزیه می‌توان به‌عنوان عامل اصلی پیوند مفاهیم عاشورایی با جامعه نام برد، یعنی اقشار ما از هر نوع تفکری در تعزیه یک وجه مشترک دارند و آن پیوندشان با فرهنگ عاشورایی است که آن را تأثیرگذار و ماندگار کرده است.

نخستین شب سوگواره آیینی «زخم عتیق» با حضور سیدمحمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، حسین مسافرآستانه دبیر پیشین جشنواره تئاتر فجر و مدیرکل اسبق مرکز هنرهای نمایشی، محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، سیدوحید فخرموسوی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت، حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر، محمد دشت گلی و برخی از مدیران و پیشکسوتان بنیاد فرهنگی روایت فتح در محوطه باز این بنیاد با استقبال مردم و مخاطبان برگزار شد.

مسافرآستانه: تعزیه عامل پیوند مردم با فرهنگ عاشورایی است

نگاه مناسبتی به تعزیه نادیده گرفتن ظرفیت عظیم آن است

از تعزیه می‌توان به‌عنوان عامل اصلی پیوند مفاهیم عاشورایی با جامعه نام برد یعنی قشرهای ما از هر نوع تفکری در تعزیه یک وجه مشترک دارند و آن پیوندشان با فرهنگ عاشورایی است

در این مراسم حسین مسافرآستانه با اشاره به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد تعزیه و پیوند عموم جامعه با فرهنگ عاشورایی گفت: تعزیه ازجمله هنرهای خاص ایرانی است که نظیرش در هیچ نقطه دنیا وجود ندارد. هرچند خیلی از کشورها به تقلید از ایران گروه‌های تعزیه تشکیل دادند ولی متأسفانه در کشور ما همچنان به‌عنوان هنر خودجوش باقی‌مانده است.

وی تصریح کرد: از تعزیه می‌توان به‌عنوان عامل اصلی پیوند مفاهیم عاشورایی با جامعه نام برد یعنی قشرهای ما از هر نوع تفکری در تعزیه یک وجه مشترک دارند و آن پیوندشان با فرهنگ عاشورای است که آن را تأثیرگذار و ماندگار کرده است.

مسافر آستانه آستانه تصریح کرد: تأثیرگذاری تعزیه از انواع گونه‌های نمایشی دیگر به‌مراتب بیشتر است ولی ما تعزیه را در مناسبت‌های محدود و به حال خودش رها کردیم و متأسفانه این هنر پویا را به دست فراموشی سپرده‌ایم درحالی‌که می‌توان در طول سال با محتواهای منحصربه‌فردی چون فکاهی و اجتماعی که از قدیم در تعزیه بوده و از آموزه‌های اجتماعی با تأثیرگذاری بسیار بالا حتی در قشر کودک و نوجوان وجود دارد استفاده کنیم و به نظرم بسیار حیف است چنین ظرفیت عظیمی را تنها به‌عنوان هنر مناسبتی بهره‌برداری کنیم.

مسافرآستانه: تعزیه عامل پیوند مردم با فرهنگ عاشورایی است

تعزیه هنرنمایشی خاص و منحصربه‌فرد ایرانی است

مدیرعامل اسبق انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس هم‌چنین با اشاره به فرایند برپایی ۱۰ دوره تعزیه در این انجمن در سال‌های گذشته نیز اظهار کرد: از منظر اعتقادی معتقدم نمی‌شود برای فرهنگ عاشورایی قدم برداشت بدون اینکه از قبل این سهم برایش در نظر نگرفته شده باشد اما از منظر کارشناسی وقتی ویژگی‌های مختلف یک هنر و تأثیرگذاری آن را درک کنیم می‌بایست راه‌های بهره‌برداری آن را هم بدانیم.

این کارگردان و کارشناس هنرهای نمایشی همچنین در خصوص قابلیت‌های تعزیه برای اجرا در تمام سال نیز اظهار داشت: تعزیه به‌عنوان یک هنرنمایشی صرف‌نظر از محتوای غنی، ارزشمند و تأثیرگذار در حوزه فرهنگ عاشورایی می‌تواند به‌عنوان یک هنرنمایشی خاص و منحصربه‌فرد ایرانی در تمام طول سال در همه‌ موضوعات کار کند و امیدوارم نگاه مناسبتی از روی آن برداشته شود.

باور داشته باشید که ما هر آموزه‌ای که در جامعه نیاز داشته باشیم می‌توانیم از طریق تعزیه بیان کنیم زیرا این هنر به گواه بسیاری از محققان، پژوهشگران و تئوریسین‌های معتبر داخلی و خارجی ویژگی‌هایی دارد که هیچ‌گونه نمایشی در دنیا از آن برخوردار نیست.

به گزارش ایرنا؛ نخستین شب سوگواره آیینی زخم عتیق که به نام شهید فلاحت‌پور از شهدای روایت فتح و مرحوم مریم کاظم‌زاده عکاس انقلاب و دفاع مقدس نام‌گذاری شده بود توسط مجید خسروان با اجرای مجلس حضرت مسلم برپا شد.

این مراسم به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح به مدت هفت شب ساعت ۲۰:۳۰ در محوطه باز ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت فتح واقع در میدان فردوسی، ابتدای خیابان شهید سپهبد قرنی نبش کوچه شهید فلاحت پور برگزار و ورود برای عموم آزاد است.

کد خبر: 119956

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0