3 اردیبهشت 1399 - 2:55 ب.ظ

مرتفع ترین بادگیر خشتی جهان و مروارید زیبای یزد در دل کویر

باغ دولت آباد یزد که همانند نگینی در کویر ایران واقع شده است، دارای بلندترین بادگیر خشتی جهان است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، در این پست قصد داریم باغ دولت آباد یزد را که همانند نگینی در کویر ایران واقع شده است و دارای بلندترین بادگیر خشتی جهان است،معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

وقتی به شهر یزد سفر میکنید، در این شهر باغ های متعددی را میتوانید مشاهده کنید که یکی از قدیمی ترین این باغ ها که در شهر یزد بسیار شهرت دارد، باغ دولت آباد است. این باغ که یادگاری است از دوره‌های افشاریه و زندیه در دل شهر یزد، در سال ۱۱۶۰ هجری قمری توسط خان بزرگ شهر یزد که محمدتقی خان بافقی نام داشت و وی سرسلسله خاندان خوانین یزد بود، ساخته شد.
مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر احداث نمود و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی (دارالحکومه) خود را بنا کرد. این باغ که حدوداً ۲۶۰ سال قدمت دارد، محل اقامت شاهرخ میرزا و کریم خان زند، حاکمان وقت و معاصر این شهر بوده است. باغ دولت آباد یزد هم اکنون تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی یزد میباشد و توسط این ارگان دولتی اداره میشود.

باغ دولت آباد با مساحتی درحدود ۷۰/۰۰۰ مترمربع شامل بخش های مختلفی همچون ساختمان هشتی، بزرگترین بادگیر جهان، عمارت سردر، عمارت بهشت آئین، عمارت تهرانی، تالار آینه، آب انبار دو دهانه و همچنین باغ ناصر است که این باغ را به یکی از زیباترین باغ های قدیمی ایران مبدل ساخته است.
در بخش فضای سبز باغ نیز انواع درختان میوه همچون انگور، کاج، سرو، توت، بیدمجنون، ارغوان و همچنین گل های زینتی همانند گل های محمدی، گل سرخ، نسترن و یاس دیده میشود که باعث زیباتر شدن این باغ تاریخی گشته است.
مجموعه باغ دولت آباد در اسفند ۱۳۴۶ به شماره ۷۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در ساخت ساختمان های باغ دولت آباد، از مصالحی همچون سنگ مرمر استفاده شده است که تمامی سنگ های مرمر به کار رفته در این باغ، از شهر مراغه در شمال غربی ایران تامین شده است. باغ دولت آباد دارای دو نوع عمارت میباشد که به عمارت بیرونی و عمارت اندرونی شهرت دارد.
عمارت بیرونی یا جلوخان که در شرق این باغ واقع شده است شامل ساختمان های تالار آینه، عمارت تهرانی، ساختمان سردر اصلی، دو بازارچه، دو برج دیدبانی، آب انبار عمومی و دیوانخانه میباشد و عمارت اندرونی نیز که در غرب این باغ قرار دارد شامل ساختمان های هشتی (بادگیر تابستانه) بهشت آئین (زمستانه) حرمخانه (حرمسرا) مطبخ (آشپزخانه) اتاقهای خدمه، اصطبل های تابستانه و زمستانه، درشکه خانه و یک برج دیده بانی و آب انبار خصوصی است. بخش اندرونی محل سکونت حاکم بوده است.
بادگیر باغ دولت آباد که به شکل منشوری ساخته شده است با ارتفاع ۳۳ متر و ۸۰ سانتیمتر مرتفع ترین بادگیر خشتی جهان میباشد که تا به حال در ایران و جهان شناخته شده است.
روشنایی باغ در شب توسط لامپ‌هایی که در داخل فانوس قرار داده شده است و به فواصل معین در اطراف عمارت قرار گرفته‌اند، تامین می‌شود که منظره چشم نوازی را در دل شب برای گردشگرانی که به این باغ تاریخی سفر کرده اند، به وجود می آورد.

کد 300

کد خبر: 29784

منبع: وب سایت به پین

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0