24 شهریور 1400 - 11:30 ق.ظ

مدیریت اشتباه امور کشاورزی و دامپروری سبب ایجاد تورم و سکته در بازار لبنیات شد

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی درباره علل افزایش قیمت مواد لبنی مانند ماست، پنیر و شیر در روزهای اخیر، گفت:در برخی مقاطع مدیریت اشتباه و سیاست‌گذاری‌های نابجا در امور کشاورزی و دامپروری سبب ایجاد تورم بالا و سکته در بازار لبنیات شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی با اشاره به علل افزایش قیمت مواد لبنی مانند ماست، پنیر و شیر در روزهای اخیر، افزود: در سال‌های اخیر یک سوء سیاست را در بحث کشاورزی و دامپروری شاهد بوده‌ایم. امروز در آخرین جلسه‌ای که برای تدوین طرح امنیت غذایی در مجلس داشتیم که می‌توان گفت این طرح جزء طرح‌های فاخر مجلس انقلابی است و به موضوع افزایش قیمت‌ها پرداختیم. اگر این ۱۴ ماده طرح “تقویت امنیت غذایی و حمایت از تولیدات کشاورزی” را بررسی کنیم خواهیم دید که بسیاری از مسائل اساسی کشاورزی در این طرح دیده شده است و این قانون برای تصویب به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

وی توضیح داد: در برخی مقاطع مدیریت اشتباه و سیاست‌گذاری‌های نابجا در امور کشاورزی و دامپروری سبب ایجاد تورم بالا و سکته در بازار لبنیات شد و امروز کمیسیون کشاورزی وظیفه خود در قانون‌گذاری را به پایان برد و این قانون می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند. یکی از مفاد قانون امنیت غذایی و حمایت از تولیدات کشاورزی سازمان تجارت کشاورزی است که این سازمان باید از تورم در بازار محصولات کشاورزی و مواد لبنی جلوگیری کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، گفت: گران شدن نهاده‌های دامی یکی از عللی است که منجر به بالا رفتن قیمت مواد لبنی شد که وزارت کشاورزی باید نهاده‌ها را به موقع و ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. البته یک بخش از کار هم ربطی به گرانی نهاده‌ها ندارد و فضای روانیِ تورمی که در کشور حاکم است موجب شده برخی از تولیدکنندگان و ذینفعان از این فضا سوءاستفاده کنند و در غفلت نهادهای نظارتی و کنترل کننده قیمت خودسرانه قیمت مواد لبنی را بالا ببرند.

نقدعلی تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار و تعزیرات باید نسبت به این موضوع با جدیت ورود کنند و علل این تورم‌ها را بررسی و از افزایش قیمت مواد لبنی جلوگیری کنند و مواردی را که برخلاف قانون و بدون توجیه گران شده است به وضعیت اول خود برگردانند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، خاطرنشان کرد: کارخانه‌ها و تولیدکنندگان مواد لبنی نباید از وضعیت تورمی کشور سوء استفاده کنند و یک دفعه قیمت‌ها را سرسام‌آور بالا ببرند چراکه این مواد در سلامت مردم تأثیر زیادی دارند. معتقدم اقدام عاجلی که می‌توان کرد این است که وزارت جهاد کشاورزی در عرصه بازار و تولید ورود جدی داشته باشد و نهادهای اجرایی و قضایی و سازمان بازرسی باید با متخلفان برخورد قانونی کنند تا قیمت لبنیات و محصولات کشاورزی کاهش یابد.

206

کد خبر: 38787

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0