6 خرداد 1402 - 1:58 ب.ظ

ما هم با این نوع عذرخواهی موافق نیستیم

"رییس صدا و سیما در تماس با استاندار اصفهان، ضمن عذرخواهی بابت اهانت برنامه تلویزیونی شبکه 2 به مسولان و مردم متدین اصفهان، از برخورد با عوامل برنامه خبر داد. این اقدام قابل تقدیر، اما کافی نیست!"

عصر اصفهان، به قلم نادر مجیدی آهی،این مطلب را ایرنا از قول مجید شمس، مدیر روابط عمومی استانداری اصفهان اعلام کرد. البته مجید شمس بجای اعلام رسمی، این مطلب را در فجازی شخصی خودش اعلام کرده است. چرایی این روش ایشان جای سوال دارد. چون فجازی بیشتر محل دعوا و اوقات تلخی است. البته در انتها و لحن و نحو مطلب مجید شمس نیز یکی دو جمله وجود دارد که بوی مرافعه هم می‌دهد! و در انتهای این نوشته به آنها اشاره خواهد شد. ولی حقیقت آن است که نگارنده تا قبل از انتشار این خبر تصور می کردم که مسولان به هر دلیل (مثلا کثرت مشغله) تلویزیون نگاه نمی‌کنند و به ظرفیت آن اهمیت نمی‌دهند.

برای توضیح علت دیدگاه فوق، نگارنده در بدو انتصاب استاندار محترم و جدید اصفهان، (در مهر 1400) چند کلمه برای خوانندگان مطالب این سایت نوشتم که در طول چهل سال گذشته چه تغییراتی در تلقی مسولان‌مان از کارکرد رسانه، ایجاد شده است (اینجا). البته معمول نیست که این قبیل مطالب برای مسولان مربوطه خوانده شود و ما بازخورد آن را بدانیم. چرا که اغلب بازخورد مسولان، به نحوی است که درقبال همین برنامه تلویزیونی دیدیم. یعنی معمولا در زمان معین و رویکردی خاص به رسانه داخلی بازخورد یا پاسخ می‌دهند.
در شبکه 2 فیلم کوتاهی از یک ناهنجاری اجتماعی که فعلا بحث روز است نشان داده شد. سپس مجری جوان آن ضمن شرحی حاوی از الفاظ رایج، اعلام نمود که در این رابطه با استانداری اصفهان تماس گرفته و آنها پاسخگو نبودند. البته بیان ایشان با تذکراتی همراه بود. بعد هم ریاست محترم صدا و سیما بابت این موضوع عذرخواهی نموده است.

به گزارش همکاران ما در ایمنا و ایسنا (یعنی آن چندتایی که نویسنده این مطلب مشاهده نمود) مجموعه استانداری از پخش این برنامه گله مند شد. علت گله مندی در تمام اظهارات، پخش آن ویدئو اعلام شده است. حتی استاندار در هامش عذرخواهی ریاست صدا و سیما اعتراض نموده که: آیا این عذرخواهی هم همچون ویدئویی که میلیون‌ها نفر آن را دیدند، دیده خواهد شد؟ و یا معاون سیاسی ایشان بیان نمود که: اگر در مقابل 85 میلیون به مردم اصفهان بی‌مهری کردید، باید در همان شبکه، در همان ساعت و در همان برنامه معذرت خواهی کنید.

این حرف مسولان استانداری ذیل استدلالی که آورده اند، درست است. اما درست ترش آن بود که بپرسند اصلا اگر نسبت به مردم اصفهان اشتباهی شده است، چرا از استاندار عذر خواهی می‌شود؟ لذا آیا می‌توان نوشت که کانون اصلی اعتراض مجموعه استانداری، به اظهارات مجری و عوامل ساخت برنامه بوده است و مثلا اگر برنامه شاید بدون شرح و نظر مجری مربوطه پخش می‌شد، این اندازه دیده نمی‌شد؟ یا آنکه ممکن نبود حالا که مسولان محترم در آن لحظه از پاسخگویی معذور بودند، در وقت مناسب بعدی پاسخ تبیین کننده می‌دادند؟
همانطور که عرض شد ظاهرا اغلب مسولان در حالت عادی تلویزیون نگاه نمی‌کنند و به آن اهمیت نمی‌دهند و به نظر و نگاه آن میلیون‌ها نفر و 85 میلیون و الخ، جز در این مواقع، توجهی ندارند. برخورد با حلقه بی‌دفاع در رسانه داخلی، یعنی خبرنگار و مجری و نویسنده، گرچه در این موارد امر رایج است، اما این موضوع فعلا مورد نظر این مطلب نیست.

اینک باز می‌گردیم به عبارتی که مجید شمس در انتهای نوشته خود در فجازی آورده است: عدول کنندگان از اخلاق باید بدانند امروزهزینه اصفهان ستیزی بیش از گذشته خواهد بود… (؟!) همانطور که نوشتم و می بینید، فجازی محل دعواست! وگرنه در این یادداشت چه کسی و بابت چه چیز تهدید شده است؟

روابط عمومی حلقه وصل رسانه و سازمانهاست. مجید شمس کارشناس رسانه است و حتما از قانون مطبوعات و مخصوص بند ج ماده 2 مطبوعات مطلع است: . . .رسالت مطبوعات، تلاش برای نفی مرزبندیهای کاذب و تفرقه‌انگیز و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در مقابل یکدیگر و . . .

این قانون است و نقض آن حتی مجازات هم دارد. لذا در این مواقع اگر قصد دارند با دوگانه فرشته و دیو، بسراغ چیزهایی مثل برخورد با عوامل نشر اخبار مخالف سلیقه و عذرخواهی بایت آن بروند، بدانند رسانه با این نوع برخورد موافق نیست.

کد خبر: 133934

نویسنده: : نادر مجیدی آهی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0