21 خرداد 1401 - 5:30 ب.ظ

فولاد خراسان، پیشتاز ارتقای بهره‌وری کارکنان است

مجتمع فولاد خراسان بر اساس موازین علمی و در نظر گرفتن اصل شایسته‌گزینی، منابع انسانی مورد نیاز خود را تامین و جذب کرده است.

مجتمع فولاد خراسان بر اساس موازین علمی و در نظر گرفتن اصل شایسته‌گزینی، منابع انسانی مورد نیاز خود را تامین و جذب کرده است.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان گفت: فولاد خراسان در جهت تحقق استراتژی‌های منابع انسانی و در راستای استراتژی‌های شرکت، ماموریت اصلی خود را ارتقای بهره‌وری کارکنان قرار داده است و در نظر دارد نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و فرایندهای منابع انسانی را بهبود ببخشد.

به گزارش دنیای معدن، فریدون صبوریان در گفت‌وگویی با «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرکت مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی در شمال شرق کشور، دارای یک هزار و 480 نفر نیروی اصلی و 971 نفر نیروی شاغل در بخش‌های پیمانکاری است و حدود ۵۰۰ نفر از کارکنان شرکت طی پنج سال گذشته بازنشسته شدند.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان، درباره تفکیک تحصیلی نیروهای اصلی شرکت توضیحاتی ارائه داد و گفت: 660 نفر دارای مدرک دیپلم، 447 نفر دارای مدرک فوق دیپلم، 339 نفر دارای مدرک لیسانس، 25 نفر دارای مدرک فوق‌لیسانس و سه نفر دارای مدرک دکترا هستند.

وی در ادامه به تفکیک تحصیلی پیمانکاران پرداخت و بیان کرد: 428 نفر دارای مدرک دیپلم، 417 نفر دارای مدرک فوق دیپلم، 339 نفر دارای مدرک لیسانس، 25 نفر دارای مدرک فوق‌لیسانس و سه نفر دارای مدرک دکترا هستند.

**بهبود نظام ارزیابی عملکرد کارکنان

صبوریان در خصوص نحوی مدیریت منابع انسانی در فولاد خراسان تصریح کرد: شرکت مجتمع فولاد خراسان در جهت تحقق استراتژی‌های منابع انسانی و در راستای استراتژی‌های شرکت و تحقق بیانیه ماموریت خود، تحت عنوان «تامین حفظ و توانمندسازی کارکنان و ایجاد محیط کاری سالم ایمن و با نشاط و با نگاه به منابع انسانی به عنوان سرمایه»، از سال ۱۳۹۳ جایگاه واحد منابع انسانی خود را از مدیریت به معاونت در زیرمجموعه مستقیم مدیرعامل و در کنار سایر معاونت‌ها ارتقا داده است.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه فولاد خراسان برای به کارگیری از نیروهای جدید با چه چالش‌هایی مواجه است، خاطرنشان کرد: به طور حتم تمامی واحدهای فولادی با چالش‌های جذب نیروی انسانی جدید متعدد دست‌وپنجه نرم می‌کنند که عمده‌ترین چالش و دغدغه‌های مجتمع تخصص نیروهای جدید و نحوه به کارگیری آن‌ها در سازمان است و این مهم چالش سازمان‌های دیگر نیز محسوب می‌شود. برای برطرف شدن چالش‌های جذب نیروهای جدید، مجتمع فولاد خراسان اقداماتی را صورت داد که می‌توان به نظام اثربخش ارتقا و انتصاب منطبق با عملکردها و شایستگی‌های منابع انسانی و حفظ و انتقال تجربه‌ها و دانش کارکنان با تجربه در حال ترک سازمان به دلیل بازنشستگی به نیروهای جدید اشاره کرد.

وی در خصوص برنامه‌های در دستور کار فولاد خراسان برای رفع دغدغه‌ها و چالش‌های ذکر شده، اذعان کرد: مجتمع فولاد خراسان در نظر دارد نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و اتصال آن‌ها با سایر نظام‌ها و فرایندهای منابع انسانی ازجمله نظام ارتقا و انتصاب، نظام حقوق و دستمزد، نظام آموزش و توسعه منابع انسانی، نظام انگیزشی پاداش افزایش تولید را بهبود ببخشد.

صبوریان همچنین اجرای نظام مدیریت دانش و تدوین پروژه نظام جانشین پروری را یکی دیگر از اقداماتی دانست که جهت حفظ و انتقال تجربه‌ها و دانش کارکنان با تجربه شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

**علت ناکارآمدی منابع انسانی چیست؟

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان، یکی از دلایل عمده ناکارآمدی منابع انسانی در شرکت‌های تولیدی و صنعتی را نبود نظام مناسب جذب، تامین نیروی انسانی و عدم تناسب جذب نیرو با نیازهای تولیدی و توسعه‌ای عنوان کرد و گفت: شرکت مجتمع فولاد خراسان با برنامه‌ریزی درست نیروی انسانی و متناسب با نیازهای ساختار سازمانی و نیاز طرح‌های توسعه تاکنون هشت دوره آزمون استخدامی برگزار کرده است.

وی تصریح کرد: مجتمع فولاد خراسان بر اساس موازین علمی و در نظر گرفتن اصل شایسته‌گزینی، منابع انسانی مورد نیاز خود را تامین و جذب کرده است. همچنین نهمین آزمون استخدامی نیز در سال جاری در حال برنامه‌ریزی و اجرا است.

صبوریان در خصوص اینکه فولاد خراسان تا چه میزان از جوانان مستعد بومی به اشتغال‌زایی در منطقه به‌کارگرفته است، اظهار کرد: فولاد خراسان تاکنون با اشتغال بالغ بر پنج هزار نفر نیروی کار (با احتساب نیروهای شاغل در حمل و نقل مواد و محصولات، تامین‌کنندگان مواد، قطعات و سایر بخش‌های پایین‌دستی)، نقش بسزایی در اشتغال منطقه داشته است.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان تصریح کرد: به جز برخی نیروهای تخصصی و مهارت‌های کمیاب که بر مبنای دستور‌العمل جداگانه و از طریق فراخوان انجام می‌پذیرد و تامین آن از طریق آزمون استخدامی میسر نیست، سایر نیروها از طریق برگزاری آزمون استخدامی، مصاحبه تخصصی، مصاحبه روانشناختی، طب صنعتی و گزینش استخدام می‌شوند.

**استراتژی‌های فولاد خراسان در حوزه منابع انسانی

صبوریان درباره چشم‌انداز و استراتژی‌هایی فولاد خراسان برای ارتقای سیستم منابع انسانی در سال‌های آتی، عنوان کرد: بیانیه ماموریت اصلی شرکت، ارتقای بهره‌وری کارکنان از طریق تامین حفظ و توانمندسازی کارکنان، ایجاد محیط کاری ایمن، سالم و با نشاط برای آن‌ها است.

وی توسعه نظام مدیریت دانش، توسعه شایستگی‌ها و توانمندسازی کارکنان، ارتقای ایمنی بهداشت و سلامت کارکنان، بهبود نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و ارتقای سطح خدمات و تسهیلات رفاهی آن را از جمله استراتژی‌هایی وضع شده در حوزه منابع انسانی مجتمع فولاد خراسان برشمرد.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خراسان در پایان یادآور شد: در سال‌های گذشته توانسته‌ایم با اقدامات متناسب استراتژی‌های یاد شده در بالا را محقق و بهبود ببخشیم. همچنین توانستیم این روند بهبود را همچنان در دستور کار قرار دهیم که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-ایجاد و حفظ نظام جذب و تامین نیروی انسانی بر مبنای اصول و موازین علمی (برگزاری آزمون استخدامی، مصاحبه تخصصی، مصاحبه روانشناختی، طب صنعتی و گزینش)، در نظر گرفتن شایستگی‌ها (دانش، مهارت و توانایی) در تامین نیروی انسانی؛

-تدوین و اجرای آموزش‌های مستمر و اثربخش چه در بدو استخدام و چه در حین خدمت برای کلیه کارکنان؛

-برقراری نظام جبران خدمات عادلانه و رقابتی در منطقه، بهبود معیشت کارکنان بر مبنای مقایسه مستمر نظام جبرات خدمات شرکت با واحدهای صنعتی مشابه و بازنگری نظام حقوق، دستمزد، تسهیلات و خدمات رفاهی طی سال‌های گذشته؛

-حفظ و بهبود امنیت کاری کارکنان شرکت با اجرای کامل استانداردها و قوانین و مقررات ایمنی و بهداشتی در محیط کار؛

-تعامل اثربخش با نهادهای حاکمیتی و قانونی و اجرای کامل قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی در حوزه جذب و استخدام، قراردادهای کار، ایمنی و بهداشت.

کد خبر: 116612

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0