3 خرداد 1401 - 9:55 ق.ظ

نصرالله شفیعی

فتح خرمشهر و امدادهای غیبی

فتح خرمشهر یکی از حماسه های بزرگ ملی در تاریخ کشور ایران است. جایگاه این حماسه صرفاً به عنوان بخشی از یک جنگ هشت ساله نیست که بتوان آن را در رویدادهایی معمولی تلقی کرد که در هر جنگی ممکن است رخ دهد

نصرالله شفیعی
فتح خرمشهر یکی از حماسه های بزرگ ملی در تاریخ کشور ایران است. جایگاه این حماسه صرفاً به عنوان بخشی از یک جنگ هشت ساله نیست که بتوان آن را در رویدادهایی معمولی تلقی کرد که در هر جنگی ممکن است رخ دهد. حماسه آزادسازی خرمشهر نمونه ای کامل از پیروزی حق بر باطل در چارچوب سنت الهی و تحقق این آیه کریمه است: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
(انفال/17)
[به کشتن دشمنان بر خود مبالید] شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کشت. [ای پیامبر!] هنگامی که به سوی دشمنان تیر پرتاب کردی، تو پرتاب نکردی، بلکه خدا پرتاب کرد [تا آنان را هلاک کند] و مؤمنان را از سوی خود به آزمایشی نیکو بیازماید؛ زیرا خدا شنوا و داناست.]
سبب نازل شدن این آیه چنین است، وقتى كه در جنگ بدر كفار روى به فرار نهادند و مسلمین بر آن‌ها پیروز شدند عده اى را كشتند و عده اى را اسیر نمودند و مسلمین مى پنداشتند كه با نیروى خویش به چنین پیروزى نائل گشته اند و روى همین گمان به یكدیگر مى گفتند: من فلان را كشته ام و دیگرى می‌گفت: من فلان را كشته ام. سپس این آیه نازل گردید و به آن‌ها فهمانید كه بدانند ظفر و پیروزى مزبور از ناحیه آن‌ها نبوده بلكه خداوند آن‌ها را كشته و اسیر مسلمین گردانیده است.
آنچه در فتح خرمشهر اتفاق افتاد چیزی شبیه پیروزی مسلمانان در صدر اسلام؛ یعنی جنگ بدر بود. نیروهای رزمی و تجهیزات جنگی مسلمانان در برابر امکانات نظامی مشرکین قریش آن قدر اندک بود که بر اساس محاسبات مادی پیروزی مسلمانان غیر ممکن بود. اراده خدا بر این تعلق گرفته بود که مسلمانان در این نبرد نابرابر پیروز شوند.
«وَإِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّهَا لَكُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذَاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَيُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ»
[و به ياد آر آنگاه را كه خدا به شما وعده داد كه يكى از آن دو گروه به دست شما افتد و دوست داشتيد كه آن گروه كه عارى از قدرت است، به دست شما افتد، حال آنكه خدا مى‌خواست با سخنان خويش حق را بر جاى خود نشاند و ريشه كافران را قطع كند.]
همان طور که نمونه هایی از آیات قرآن که بیانگر امداد غیبی خداوند در پیروزی مسلمانان است ذکر شد این امداد غیبی منحصر به یک زمان نیست. امداد غیبی یک سنت مستمر الهی است که در زمان ها و مکان های مختلف شامل اهلش می شود. این اهل چه کسانی هستند؟ همان کسانی که ویژگی ها و صفات مجاهدان اهل بدر را داشته باشند. وقتی گروهی از مؤمنان با فرماندهی انسانی مؤمن که اخلاص تمام وجودش را فرا گرفته باشد در رویارویی با دشمن با تضرع از خداوند یاری بخواهند و برای فداکاری در راه خدا آمادگی کامل داشته باشند خداوند کمک های غیبی خود را شامل آن گروه هر چند اندک باشند خواهد کرد. خداوند در هیچ زمانی این لطف ویژه اش را از مسلمانان دریغ نمی کند، مهم این است که تا چه اندازه مسلمانان زمینه را برای بهره مند شدن از این لطف فراهم کنند.
نبرد بیت المقدس در سال 1361 هجری شمسی در خوزستان که منجر به آزادی خرمشهر شد نمونه ای از تبلور اراده ی خداوند در یاری مسلمانان در قالب امدادهای غیبی بود. بر اساس اعتراف دشمن سد دفاعی خرمشهر آن چنان مستحکم بود که امکان نفوذ هیچ نیروی نظامی به داخل آن وجود نداشت. صدام با اطمینان از استحکام این دژ غیر قابل نفوذ، رسماً اعلام کرد که اگر ایرانیان خرمشهر را فتح کردند من کلید بصره را به آن ها خواهم داد. دشمن بیش از یك سوم قدرت رزمی ارتش خود را در آنجا مستقر كرده بود و حتی برای مقابله با عملیات فتح المبین حاضر نشد واحدی را از خرمشهر به آنجا منتقل كند، زیرا برتری خود را در به اختیار داشتن این شهر می دانست.
بر اساس عقل محاسبه گر بشر، فتح خرمشهر توسط رزمندگان ایرانی غیر ممکن بود. این را همه ی کارشناسان ارشد نظامی دنیا که از حجم بزرگ استحکامات دفاعی عراق در خرمشهر اطلاع داشتند می گفتند. بر خلاف همه ی این پیش بینی ها شاهد بودیم که چگونه سپاه اسلام و تربیت شده آموزه های قرآن توانست همه ی این استحکامات به ظاهر غیر قابل نفوذ را در هم بشکند و در فاصله ی کوتاهی هزاران نیروی عراقی را که با تجهیزات کامل آماده دفع حمله نیروای ایرانی بودند به اسارت بگیرد. فتح خرمشهر تکرار تاریخ جنگ بدر در تحقق امدادهای الهی بود. بر همین مبنا بود که امام خمینی در جایگاه فرمانده کل قوا فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد. درست است که یک بخش از این گفته استفاده اخلاقی از این آیه است که رزمندگان اسلام به توان نظامی و قدرت رزمی و نقشه های عملیاتی خود مغرور نشوند وهمه ی امور را در دستان خداوند ببینند؛ ولی لُب این سخن همان نگاه توحیدی امام راحل به پدیده ها و وقایع در جهان هستی است.
فتح خرمشهر در آن زمان تمام معادلات نظامی را برهم زد. این پیروزی نگاه و اندیشه ی جدیدی را در نبرد نظامی در پیش روی مردم جهان گذاشت. فتح خرمشهر اقتدار نظامی ایران در منطقه را به رخ جهانیان کشاند و به دنیا قدرت تسخیر ناپذیر ایران را در رویارویی با قدرت های متجاوز نشان داد. فتح خرمشهر تجربه ای ماندگار در تاریخ جنگ های سخت دنیا در پیش روی بشریت به ودیعت گذاشت. این شیوه رمز پیروزی حق در برابر تمامی قدرت های باطل است. وقتی مقام معظم رهبری در تبیین آینده می فرمایند خرمشهرها در پیش است دقیقاً به رسالت و مسئولیتی اشاره می کند که بر آموزه های توحیدی استوار است و باید بر آن مبنا حرکت کرد و مبارزه را ادامه داد. این مبارزه الزاما جنگ سخت نیست، آنچه ما در حال حاضر باید بر آن تأکید کنیم جنگ فرهنگی است که دشمن با هدف نابودی آرمان های اصلی انقلاب اسلامی در پیش گرفته است. باید بدانیم که قله های فتح نشده زیادی در مقابل ما وجود دارد.به یاد داشته باشیم فتح این قله ها در پرتو ایمان خالص به خدا و مبارزه مستمر میسر خواهد بود.

کد خبر: 115711

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0