26 تیر 1401 - 11:00 ق.ظ

عرضه نیروگاه برق خورشیدی قابل حمل توسط فناوران ایرانی

شرکت فناور ایرانی مستقر در مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی موفق شد یک نیروگاه برق خورشیدی را تولید و روانه بازار کند که قابل حمل است و به دلیل طراحی‌ خاصی که دارد در نهایت با زدن یک کلید راه‌اندازی می‌شود.

امروزه هم زمان با استقبال تمام کشورهای جهان از انرژی خورشیدی، ایران نیز به سمت استفاده حداکثری از این نعمت خدادادی پیش می رود. در این زمینه، بخش خصوصی و دولتی در کنار هم به دنبال ترویج استفاده از انرژٓی پاک خورشیدی هستند.

مدت ها است چراغ های خورشیدی جایگزین چراغ های عادی، آبگرمکن های خورشیدی جایگزین آبگرمکن های برقی و بعضا گازی یا نفتی شده اند. در تمام زمینه ها شاهد جایگزینی انرژی خورشیدی هستیم، اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم، می بینیم، ابتدا در سطح پایین، سیستم های روشنایی خورشیدی در زندگی مردم جای پای خود را باز کرد، اما در مرحله بعد، کاربران به فکر داشتن منبع تغذیه برق خورشیدی افتادند.

در راستای تامین این نیاز کاربران، شرکت فناور مبتکر تامین انرژی سولار اقدام به تولید منابع تغذیه برق خورشیدی کرده است. این دستگاه در روز افتتاحیه مرکز نوآوری خواجه نصیر ارایه شد. در حال حاضر، با داشتن فقط یک پکیج خورشیدی می توان نور خورشید را با استفاده از پنل خورشیدی دریافت و به برق تبدیل و سپس در پکیج ذخیره کرد. حال این انرژی ذخیره شده را می توان برای روشن کردن منازل، شارژ موبایل و کلیه لوازم شارژی و در مراحل پیشرفته تر برای روشن کردن تلویزیون و یخچال استفاده کرد.

به گفته کوثر نوری رییس هیات مدیره شرکت فناور مبتکر تامین انرژی سولار پکیج های این شرکت در مدل های مختلف ظرفیت و توان متفاوتی دارند. به همین دلیل می توان از آن گاهی فقط به عنوان یک منبع روشنایی و شارژ موبایل در زمان قطعی برق یا در مسافرت استفاده و مدل های با توان بالاتر را در کنار شارژ موبایل و لپ تاپ و روشن کردن تعدادی لامپ تلویزیون و پنکه به کار برد.

نوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: نیاز کاربران گاه فراتر از روشن کردن محیط و شارژ یا حتی تلویزیون کوچک است. گاهی سیستمی برای تامین برق مصرفی در خانه ای در باغی دور افتاده برای گذراندن لحظات و اوقات فراغت نیاز دارند و گاهی برای تامین برق مصرفی کارگاه، دامداری، معدن به یک سیستم یا منبع تغذیه برق نیاز است. با سنجیدن تمامی این جوانب و نیازهای کاربران در اقدامی نوآورانه، نیروگاه های برق خورشیدی قابل حمل را طراحی، تولید و به بازار عرضه کردیم.

نوری ادامه داد:‌ ما دستگاه های پرتوان با ظرفیت بالا را به صورت پرتابل تهیه می کنیم و به دنبال این هستیم که این دستگاه را به صورت دستگاه هیبریدی و نیز از طریق شارژ همزمان خورشید و باد طراحی و تولید کنیم.

رییس هیات مدیره این شرکت فناور گفت: این دستگاه در ظرفیت و توان های مختلف تولید می شود؛ به طوری که از ساده ترین حالت ممکن یعنی روشن کردن لامپ و شارژ موبایل تا تامین برق ۲۲۰ ولت و تامین برق منازل را شامل می شود.

وی بیان کرد: ویژگی دیگر این دستگاه این است که از آن می توان در زمان قطعی برق استفاده کرد و بدون استفاده از پنل خورشیدی دستگاه را با استفاده از برق ساختمان شارژ و در زمان قطعی برق از آن استفاده کرد.

نوری با بیان اینکه سال گذشته سازمان عشایر و روستایی ۳۵ هزاردستگاه برای برق رسانی و رفاه عشایر از سایر شرکت های داخلی تامین کرد، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی تمرکز برای تولید این دستگاه، این است که علاوه بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی، تامین این نیاز عشایر مورد هدف است.

وی در خصوص ذخیره سازی برق در دستگاه گفت: به طور پیش فرض ذخیرسازی انرژی در این دستگاه به مدت ۲۴ ساعت در نظر گرفته شده است.

نوری با بیان اینکه پنل های خورشیدی شرکت ۲۵ سال طول عمر دارند، ادامه داد: بسته های قابل حمل دستگاه  نسبت به نمونه خارجی هم از لحاظ هزینه و ضمات خدمات پس از فروش، با مبلغ بسیار پایین تر قابل تامین است.

کد خبر: 118165

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0