13 اردیبهشت 1399 - 11:49 ق.ظ

صف‌ خانواده‌ها در بازار‌ موبایل

دیروز خانمی با لباس‌های خیلی کهنه اومد و گفت که با یه میلیون چه گوشی‌ای می‌تونه برای دخترش بخره؟ از لابه‌لای حرفاش فهمیدیم که یه میلیون یارانه‌اش رو آورده واسه خرید. بعد که فهمید با یه تومن هیچ گوشی هوشمندی نمی‌تونه بخره، رفت و عصر برگشت با ۲ میلیون پول. رفته بود پول یارانه مادرش رو قرض کرده بود که بتونه یه گوشی واسه درس و مشق بچه‌اش بخره.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، فهیمه طباطبایی در روزنامه همشهری نوشت؛ پشت شیشه ورودی یکی از مغازه‌های نبش پاساژ علاءالدین کاغذی چسبانده‌اند و با ماژیک قرمز روی آن نوشته‌اند: «تعمیر موبایل نداریم، سؤال نپرسید!»؛ دستخط نویسنده کج و به‌هم‌ریخته است؛ عصبی و کم‌حوصله.

چند مغازه آن‌طرف‌تر، برگه بزرگ‌تری با فونت درشت نشسته روی در شیشه‌ای ویترین: «موبایل و تبلت دانش‌آموزی رسید.» مغازه پر است از پسران و دختران نوجوان. سر در گوشی و تبلت آزمایشی فرو برده‌اند و به دقت مشغول وارسی دوربین و سرعت و حافظه دستگاه‌ها هستند.

پیاده‌روی خیابان جمهوری از در بیمارستان نجمیه تا زیر پل حافظ در قرق عابران و موتورسیکلت‌های خاموش است. دستفروشان لوازم جانبی موبایل و دلالان گوشی‌های دزدی و دسته‌دوم کنار پیاده‌رو بساط کرده‌اند؛ سرشان به قدری شلوغ است که بعضی مشتری‌ها بعد از چند دقیقه معطلی از خرید پشیمان شده و راهشان را می‌کشند و می‌روند.

فروشنده‌ای با حرارت مشخصات و امکانات تبلت‌های چینی را تبلیغ می‌کند: «نمونه مشابه کره‌ای این تبلت رو باید ۱۳ میلیون بخرین، ولی همین ۴.۵ میلیون تومنه. دوربین ۵ مگاپیکسلی هم داره، ۱۶ گیگ هم حافظه داخلیشه، سیم کارت رایگان هم باهاش میدیم که نیاز نباشه تو این شلوغی برین دنبال سیم‌کارت.»

مادر‌ها و پدر‌های مستاصل ماسک به دهان ایستاده‌اند پشت سر فرزندانشان و منتظر تصمیم آن‌ها هستند. یکی از مادر‌ها دائم دخترش را نیشگون می‌گیرد که «زودباش تصمیم بگیر و اینقدر دستت را به این تبلت لامصب نزن.»

دختر نوجوان مردد مانده که باید چه کند، معلوم است از سخت‌افزار‌ها و عدد و رقم‌هایی که فروشنده پشت سر هم می‌گوید، سر در نیاورده: «کلاس هشتمه و خواهرش کلاس دوازدهم. اون دخترم گوشی داشت و این یکی با گوشی پدرش تو کلاس‌ها شرکت می‌کرد، ولی حالا پدرش میره سر کار و مجبور شدیم بیایم براش گوشی یا تبلت بخریم، ولی خیلی گرونه.»

درددل چند نفر دیگر هم شروع می‌شود؛ از اینکه چقدر در این مدت بابت گوشی و تبلت در خانه‌شان دعوا و جر و بحث بوده، شاکی و کلافه‌اند. به‌نظرشان درس خواندن اینترنتی نه‌تنها بی‌فایده است، بلکه بدتر وقت بچه‌ها را به بطالت و بازیگوشی در اینترنت می‌کشاند.

کد 300

کد خبر: 43973

منبع: روزنامه همشهری

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0