19 مرداد 1400 - 10:21 ق.ظ

صفحات خورشیدی ناجی تامین برق در اصفهان

در سال های اخیر با وجود خشکسالی و کاهش ذخیره آب سد زاینده رود و افزایش دما نیروگاه ها و شبکه های توزیع برق در برق رسانی به بیشتر مناطق استان اصفهان و همچنین سراسر کشور، دچار مشکل شده اند. در همین زمینه استفاده از انرژی خورشیدی با توجه به اقلیم این استان هم، مقرون به صرفه خواهد بود و هم باعث ظرفیت تولید برق را در اصفهان افزایش خواهد داد.

 

به گزارش عصراصفهان، اصفهان می تواند از انرژی خورشیدی برای تامین برق به خوبی استفاده کند؛ اما پیمودن و سرعت بخشیدن به این مسیر، نیازمند ورود سرمایه گذاران است. درخشش نیروگاه‌های خورشیدی بر فراز بام‌های نصف جهان و افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید برق خورشیدی نشان می دهد مردم و مسئولان روی تامین برق از طریق سامانه های خورشیدی حساب ویژه ای باز کرده اند.

  • سهم انرژی‌های پاک در تامین برق اصفهان

سارا صالحی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به جایگاه انرژی خورشیدی در تامین برق اصفهان اصفهان اشاره کرد و گفت: طی سال ۱۳۹۹ مجموع انرژی تولیدی منابع تجدیدپذیر در شبکه توزیع برق شهرستان اصفهان ۳۳۴۵ کیلووات ساعت و معادل ۰.۰۵۳ درصد کل انرژی مصرفی در شبکه توزیع (۶۲۷۶ میلیون کیلووات ساعت) بوده است.

صالحی افزود: با توجه به طرح ۲۰ درصد ادارات و سازمان‌ها در حال حاضر ۹ سامانه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۲۲۳ کیلووات نصب شده است و در این میان اداره کل بهزیستی استان و شهرداری اصفهان در این زمینه پیشرو بوده‌اند.

وی به اهمیت افزایش سهم انرژی‌های پاک در تامین برق مورد نیاز مشترکان اشاره کرد و گفت: امسال علاوه بر اقدامات رایج که با جدیت پیگیری خواهد شد، تلاش خواهیم کرد تا دو طرح ویژه سامانه‌های برق خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی ویژه صنایع و نیز طرح جهاد روشنایی سازمان بسیج سازندگی به نحو مطلوب اجرا شوند.

  • پنل های خورشیدی انرژی پاک و به صرفه

صالحی درباره هزینه های راه اندازی سامانه های برق خورشیدی گفت: اجرای این طرح‌ها همچنان توجیه اقتصادی دارد و با توجه به اعمال ضریب تعدیل نرخ در هر دوره پرداخت که منتج از نرخ ارز و نرخ تورم تعیین می‌شود، دوره بازگشت سرمایه‌ی طرح‌های خورشیدی مطلوب بوده و به استناد آنچه تا به امروز محقق شده است دوره بازگشت اصل سرمایه در حدود سه سال است و قراردادهای خرید تضمینی ۲۰ ساله منعقد می‌شوند.

وی ادامه داد: نمونه درآمد یک سامانه پنج کیلوواتی که با هزینه‌ ۳۰۰ میلیون ریال نصب و در اسفند سال ۹۵ بهره‌برداری شده است، ملاحظه می‌شود که این سامانه طی ۱۸ دوره بهره‌برداری (سه سال) بیش از هزینه سرمایه‌گذاری اولیه، درآمد داشته است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: ۴۰ میلیارد تومان وام برای راه اندازی ۸۰۰ پنل خورشیدی بر فراز ساختمان های اصفهان در نظر گرفته شده است.

  • مشارکت اصفهانی‌ها در تولید برق از خورشید

مهدی ثقفی مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق استان اصفهان تعداد نیروگاه‌های خورشیدی ایجاد شده در استان را در سال گذشته ۷۰۰ نیروگاه با ظرفیت ۱۱۰۰۰ کیلووات اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳۱۷ واحد نیروگاه خورشیدی خانگی با ظرفیت ۲۷۰۷ کیلووات و ۴ واحد نیروگاه خورشیدی عمومی با ظرفیت ۱۱۳۶ کیلووات با قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله احداث شده است.

ثقفی افزود: در استان اصغهان تعداد نیروگاه‌های خورشیدی کشاورزی به ۴۷ واحد با ظرفیت ۲۲۹۴ کیلووات و تعداد دیگر نیروگاه‌ها نیز به ۵۳ واحد با ظرفیت ۹۳۹۸ کیلووات افزایش یافته است.

وی تعداد نیروگاه خورشیدی خودتامین برای مدارس، مساجد و ادارات استان اصفهان را ۱۶۲ پنل خورشیدی با توان ۸۳۰ کیلوات دانست و گفت: تلاش می‌شود با همکاری بسیج سازندگی و کمیته امداد و اختصاص وام ۴ درصد، به تعداد و ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در شهرستان‌های محروم بیافزاییم.

ثقفی مشارکت مردم در افزایش نیروگاه‌های خورشیدی را موثر دانست و افزود: با برگزاری جلسات توجیهی برای مشترکان کشاورزی، تشویق صنایع غیر فعال برای کسب درآمد از نیروگاه‌های خورشیدی و برگزاری جلسات توجیهی در شهرک‌های صنعتی توانستیم میزان مشارکت‌ها را افزایش دهیم.

  •  توسعه انرژی خورشیدی در اصفهان ضروری است

عباس رضایی استاندار اصفهان گفت: این امر علاوه بر حل مشکلات برق رسانی به برخی مناطق، باعث ایجاد اشتغال نیز می‌شود، بنابراین باید وابستگی به نیروگاه‌ها کم و استفاده از پنل‌های خورشیدی بیشتر شود.

رضایی  افزود: طی سال‌های گذشته استان اصفهان با خشکسالی مواجه شده و ذخیره سد زاینده رود در بیشتر ایام سال ناچیز است، از این رو باید برنامه ریزی ویژه‌ای برای مصرف آب و برق به خصوص در ادارات و صنایع صورت گیرد و یکی از مهمترین راهکارها استفاده از پنل های خورشیدی است.

 

 

 

 

204

کد خبر: 28525

منبع: خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0