19 شهریور 1401 - 8:00 ق.ظ

صعود یک پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی توسعه انسانی

سازمان ملل از صعود یک پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی شاخص توسعه انسانی خبر داد و رتبه ایران را بالاتر از ۱۱۵ کشور جهان اعلام کرد.

برنامه توسعه سازمان ملل جدیدترین گزارش از سلسله گزارش‌های توسعه انسانی را منتشر کرده است که در آن آمار و اطلاعات مربوط به شاخص‌های توسعه انسانی ۱۹۱ کشور جهان از جمله ایران ارائه شده است.

*صعود ۱ پله‌ای ایران در رده‌بندی توسعه انسانی در جهان

گزارش توسعه انسانی ۲۰۲۲ که بر پایه آمار و اطلاعات مربوط به سال ۲۰۲۱ تهیه شده است نشان می‌دهد رتبه ایران در میان کشورهای جهان از نظر توسعه انسانی طی این سال یک پله بهبود یافته است. در حالی که ایران در رده‌بندی توسعه انسانی طی سال ۲۰۲۰ در رتبه ۷۷ جهان قرار گرفته بود در سال ۲۰۲۱ که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرده است به رتبه ۷۶ ارتقاء یافته است.

صعود یک پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی توسعه انسانی در گزارش جدید سازمان ملل در حالی است که طی دو گزارش قبلی این سازمان، ایران از این نظر سه پله نزول کرده بود.

بر این اساس، ایران همچنان در میان کشورهای دارای توسعه انسانی بالا قرار دارد. در گزارش این سازمان، کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی به چهار گروه تقسیم‌بندی شده‌اند که عبارتند از کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا که ۶۶ کشور را شامل می‌شوند، کشورهای دارای توسعه انسانی بالا که ۴۹ کشور را شامل می‌شوند،‌ کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط که ۴۴ کشور را شامل می‌شوند و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین که ۳۲ کشور را شامل می‌شوند. ایران با آخرین کشور در گروه نخست یعنی گروه کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا تنها ۱۰ پله فاصله دارد.

*ایران توسعه‌یافته‌تر از چین، هند، اندونزی در شاخص‌های انسانی

بر اساس این گزارش، توسعه انسانی ایران از ۱۱۵ کشور جهان بیشتر است. برخی از این کشورها عبارتند از: چین، اوکراین، کوبا، برزیل، الجزایر، مصر، اردن، آفریقای جنوبی، اندونزی، لبنان، عراق، و هند.

برخی کشورها که رتبه بیشتری نسبت به ایران دارند نیز عبارتند از: تایلند، بلاروس، عمان، کویت، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، آمریکا، انگلیس و ژاپن.

*رتبه ۱ توسعه انسانی جهان به سوئیس رسید

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل، کشور سوئیس را به‌عنوان توسعه‌یافته‌ترین کشور جهان در حوزه انسانی معرفی کرده است. نمره این کشور در شاخص توسعه انسانی ۰.۹۶۲ اعلام شده است. نروژ و ایسلند به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند. رتبه‌های چهارم تا دهم نیز به کشورهای هنگ‌کنگ، استرالیا، دانمارک، سوئد، ایرلند، آلمان و هلند رسیده است.

سودان جنوبی با کسب نمره ۰.۳۸۵ در شاخص توسعه انسانی رتبه آخر رده‌بندی جهانی را از این نظر به خود اختصاص داده است.

*پس رفت توسعه انسانی در جهان با شیوع کرونا

بر اساس این گزارش متوسط نمره جهان در شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۰.۷۳۲ اعلام شده است. برای سال قبل، این رقم ۰.۷۳۵ اعلام شده بود که بر این اساس توسعه انسانی جهان طی یک سال گذشته کمتر شده است. تا پیش از شیوع کرونا شاخص‌های توسعه انسانی در جهان همواره روندی صعودی را طی می‌کرد اما در سال ۲۰۲۰ و با شیوع این بیماری متوسط نمره جهان در شاخص توسعه انسانی به ۰.۷۳۵ و در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷۳۲ کاهش یافت. این رقم برای سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۰.۷۳۹ اعلام شده بود.

شاخص توسعه انسانی ارقامی از صفر تا یک را دربر می‌گیرد که هرچه این رقم برای یک کشور بیشتر باشد دلالت بر توسعه‌یافتگی بیشتر آن کشور در حوزه انسانی دارد.

در ایران نیز این افت را شاهد بوده‌ایم که البته یک سال زودتر آغاز شده است. در حالی که تا سال ۲۰۱۸ نمره ایران در شاخص توسعه انسانی روندی صعودی را طی می‌کرد در سال ۲۰۱۹ شاهد افت نمره ایران از این نظر بودیم و این افت در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نیز تداوم داشته است. بر این اساس نمره ایران در شاخص توسعه انسانی از ۰.۷۸۷ در سال ۲۰۱۸ به ۰.۷۸۳ در سال ۲۰۱۹، ۰.۷۷۷ در سال ۲۰۲۰ و ۰.۷۷۴ در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

صعود ۱ پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی توسعه انسانی/ ایران توسعه‌یافته‌تر از ۱۱۵ کشور جهان شد

کد خبر: 120475

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0