25 آذر 1399 - 3:37 ب.ظ

وزیر فرهنگ:

شهدای مدافع سلامت باب شهادت را باز نگاه داشته‌اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مقایسه شباهت‌های دوران دفاع مقدس و همه‌گیری کرونا گفت: شهدای مدافع سلامت در این بحران باب شهادت را همچنان در ایران اسلامی مفتوح نگاه داشته‌اند.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی روز سه شنبه در شانزدهمین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم با تجلیل از خانواده دو شهید مدافع سلامت گفت: برای من حضور در محفل خانواده معظم شهدا نوعی درس آموزی است و بیش از آنکه چیزی را بیاوریم، با خود توشه می بریم.

وی با اشاره به رشادت‌ها و جان‎‌فشانی‌های مدافعان سلامت کشور در روزهای کرونایی و شباهت آن با تلاش‌های کادر درمان در دوره دفاع مقدس گفت: روحیه جهادی بارزترین شباهتی است که میان این دو مقطع تاریخی وجود دارد. چنین فضایی را در دوره هشت ساله دفاع مقدس و در طول ۱۰ ماه اخیر که این ویروس شایع شده میان کادر درمان شاهد بودیم که نشان داد چگونه کادر سلامت کشور به وظایف انسانی، دینی و ملی خود عمل کردند و کارنامه ای درخشان را به جای گذاشتند.

تشابه‌های دفاع مقدس و روزهای کرونایی

صالحی ادامه داد: وقتی این دو برهه زمانی-تاریخی یعنی هشت سال دفاع مقدس و مدت اخیر را بررسی می‌کنیم، تشابه فراوانی در این دو مقطع مشاهده می کنیم، در این موج‌هایی که اتفاق افتاده چه در طول جنگ و چه در ایام اخیر شاهد بودیم با وجود اینکه حتی با کمبود پزشک مواجه بودیم رشادت‌های مثال زدنی اتفاق افتاد. در جریان عملیات کربلای پنج حدود ۴۰ هزار مجروح داشتیم اما کار درمان همواره همراه بود. از سوی دیگر بمباران های متعددی که اتفاق می افتاد، بار سنگینی را به کادر درمان کشور تحمیل می کرد و واقعا شرایط سختی بود.

در دوره کرونا نیز چنین بود، موج اول از اسفند تا فروردین و در ادامه موج‌های دوم و سوم که پزشکان و پرستاران با شرایط مشابه همان دوران جنگ مواجه شدند، موج های سنگین بیماران، فضای بیمارستان را سنگین کرده بود. گاهی همان کارهای همیشگی هست اما گاهی به ویژه در شرایطی این چنین، کار به صورت پیوسته ادامه دارد و فشار سنگینی وارد می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات و سختی‌های کادر درمان در طول جنگ، گفت: کار آنها کم از رزمنده خط مقدم نداشت. از اصول جنگ این است که بیمارستان ها باید با خط مقدم فاصله داشته باشند اما در جریان عملیات والفجر ۳، بیمارستان صحرایی شهید بروجردی در فاصله ۱۵ کیلومتری از خط مقدم قرار داشت و پزشک و پرستاری که در آن بیمارستان خدمت می کرد، مانند رزمنده خط مقدم بود.

وی افزود: در دوران کرونایی نیز همین وضعیت وجود داشت و پزشک و پرستار که در سنگر مقابله با این بیماری خدمت می کردند، در معرض خطر بالایی هستند و این بدان معناست که آنها در معرض خطر بودن و در خط مقدم بودن را پذیرفتند. این رویکرد همانند دوران دفاع مقدس است.

نکته دیگر در شباهت این دو دوره آن است که ما آن زمان در جریان حملات شیمیایی با پدیده ناشناخته مواجه بودیم. کادر درمان اعم از پزشک و پرستار وارد چنین فضایی شدند. برای مثال یکی از پزشکان تعریف می کرد که در جریان حملات شیمیایی، مجروحی را به بیمارستان آوردند که شرایط وخیمی داشت، برای آنکه بهتر تنفس کند به او گفتند سرفه کند که با این کار نای بیمار پاره شد و این شرایط به مثابه حضور در زمینی ناهموار در شبی تاریک و ظلمانی بود.

کادر درمان در دفاع مقدس گنجینه های عظیم تاریخی هستند

وی با بیان اینکه وجه شباهت عملکرد کادر پزشکی در دوران دفاع مقدس و در دوران مبارزه با کرونا روحیه جهادی است، تصریح کرد: کادر درمانی در دوران جنگ همچون رزمندگان با همان احساس و روحیه و به طور مستمر حضور داشتند و عملکردی از خود نشان دادند که  از گنجینه های عظیم تاریخی ایران به شمار می رود، برای مثال در طول جنگ بیش از ۱۰ هزار عمل جراحی مربوط به جنگ و مجروحان انجام شد و پزشکان و پرستاران گاهی حتی تا ۴۸ ساعت و حتی بیشتر نمی خوابیدند، دست های آنها به دلیل آنکه ساعت های متمادی در دستکش قرار داشت و خون به آن نمی رسد سفید می شد، کادر درمان واقعا احساس می کرد که رزمنده جنگ است.

پرستارانی که شهیدگونه زندگی می کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار گفت: شهید دکتر محمد زارع جوشقانی و شهیده نرجس خانعلی زاده ویژگی های خاص خود را داشتند؛ همان طور که شهیدان دفاع مقدس چنین بودند و این پایان درخشان با حیات آنها ارتباطی تنگاتنگ دارد. به تعبیر حاج قاسم سلیمانی «کسی شهید می شود که شهیدگونه زندگی کند»، آنان در حیات شهیدوار زندگی می کنند و چنین پایانی برای کارنامه زندگی جدا از نوع حیات آنها نیست.

وی با بیان اینکه شهید زارع اسوه اخلاق بود و خدمات فراوانی داشت، افزود: این جان فشانی و فعالیت های آن شهید مانند ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ یعنی اوج بحران و ناشناخته بودن و غیرآماده بودن شرایط  بود و آن شهید ورود جهادی داشت؛ همچنین است شهیده خانعلی‌زاده، امیدواریم راه شهدای مدافع سلامت در کشور پررهرو باشد و بتواند ایران اسلامی را به اوج برساند.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه دکتر زارع جوشقانی از طلایه داران عرصه دفاع از سلامت کشور بود، افزود: در جریان برگزاری طرح ملی سه شنبه های تکریم بچه های مسجد به تناسب شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل های بهداشتی با خانواده بیش از هشت هزار شهید کشور اعم از شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت دیدار کرده و از آنها تقدیر به عمل آوردند.

وی با استناد به آیه ۳۲ سوره مائده گفت: همانگونه که در قرآن آمده، کسی که شخصی را احیا می کند به مثابه آن است که جامعه ای را احیا کند و شهدای مدافع سلامت، شهیدگونه زیستند که چنین فرجام و پایانی یافتند.

در این مراسم با حضور علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از خانواده شهید محمد زارع جوشقانی تجلیل شد و طی برقراری ارتباط زنده تصویری با استان گیلان از خانواده شهیده نرجس خانعلی زاده نخستین شهیده مدافع سلامت کشور نیز قدردانی شد.

دکتر زارع جوشقانی رئیس بیمارستان شهید لبافی نژاد در ۲۷ مهر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا به شهادت رسید و نرجس خانعلی‌زاده، پرستار ۲۵ ساله‌ بیمارستان لاهیجان اولین شهید پرستاری است که در ششم اسفند بر اثر بیماری کرونا به شهادت رسید.

کد خبر: 36105

منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0