21 بهمن 1399 - 3:05 ب.ظ

شرط اردوغان برای خروج نیروهای ترکیه از لیبی چیست؟

رییس جمهوری ترکیه سه شنبه شب در اظهارتی گفت: درصورتی که نیروهای خارجی دیگر از لیبی خارج شوند، خروج نیروهایمان را از خاک این کشور بررسی خواهیم کرد.

به گزارش عصر اصفهان، به نقل از تارنمای ترکیه الآن، “رجب طیب اردوغان” افزود: حضور ما در لیبی به دعوت دولت قانونی و مورد تایید جامعه جهانی این کشور و براساس توافق های همکاری نظامی انجام گرفته است.

وی با انتقاد از “امانوئل مکرون” رییس جمهوری فرانسه گفت: او می گوید که باید نیروهایتان را از لیبی خارج کنید. به او می گویم: ابتدا تو نیروهایت را از مالی و چاد خارج کن!

رییس جمهوری ترکیه افزود: فردی که رییس جمهوری فرانسه است به حملاتش علیه من ادامه می دهد. به او می گویم که با حمله به من دنبال چه هستی؟ پیش از حمله به من باید به خاطر قتل عام هایتان در الجزایر و دیگر کشورهای آفریقایی توبه کنی.

پیش تر سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد نیز خواستار خروج نیروهای روسیه، ترکیه و امارات متحده عربی از لیبی شده بود.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی علیه حکومت “معمر قذافی” و حمله نظامی نیروهای «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) با هدف برکناری قذافی دیکتاتور وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است و در نهایت به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد که در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمد که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیا است و در بخش شرقی و جنوب نیز «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

این صف بندی های بین المللی و منطقه ای در بحران لیبی و مداخلات آشکار بازیگران، این کشور را بر لبه پرتگاه قرار داده و منابع و زیرساخت های این کشور ثروتمند نفتی را ویران کرده، بطوری که لیبی طی ماه های اخیر دستکم برای  ۳ نوبت در آستانه جنگی تمام عیار قرار گرفته است.

کد خبر: 36650

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0