شربت‌های بهاری بیشتر ترکیبی از شکوفه‌ها و جوانه گل‌ها هستند

شربت‌های اصیل ایرانی با خواص درمانی

گل‌ها و گیاهان هم وقتی که جوشانده شوند در کنار شیرین‌کننده‌ها تبدیل به شربت می‌شوند و می‌توانید آنها را برای پذیرایی استفاده کنید. برخی اوقات هم برای تهیه شربت‌ها از تخم گیاهان استفاده می‌کنند، به طور مثال شربت خاکشیر و شربت تخم شربتی از جمله شربت‌های گیاهی است که خواص بسیاری هم دارد.

شربت‌های بهاری بیشتر ترکیبی از شکوفه‌ها و جوانه گل‌ها هستند و رایحه آن‌ها شیرین است. علاوه بر آن‌ گل‌ها و گیاهان هم وقتی که جوشانده شوند در کنار شیرین‌کننده‌ها تبدیل به شربت می‌شوند و می‌توانید آنها را برای پذیرایی استفاده کنید. برخی اوقات هم برای تهیه شربت‌ها از تخم گیاهان استفاده می‌کنند، به طور مثال شربت خاکشیر و شربت تخم شربتی از جمله شربت‌های گیاهی است که خواص بسیاری هم دارد.

از شربت‌های گیاهی که خاصیت دارویی هم دارند می‌توان به شربت بیدمشک، شربت نیلوفر، شربت عرق نعنا اشاره کرد. در صورتی که قرار باشد از میوه‌ها شربت تهیه شود معمولا آنها را می‌جوشانند یا آب آنها را با شیرین کننده‌هایی مثل عسل یا شکر قوام آورند و به شکل شربت تهیه می‌کنند و بعد آن را با آب ترکیب کرده و شربت درست می‌کنند.

  • شربت بیدمشک، گلاب و تخم شربتی ویژه زنان

مریم امیری، کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه عرق بیدمشک از محبوب‌‌ترین عرقی‌جات فصل بهار است که طبع معتدل رو به سردی دارد، افزود: بیدمشک به تقویت اعصاب و کاهش غلظت خون، بی‌حالی، کسالت و بی‌خوابی کمک می‌کند، گلاب نیز نشاط‌آور است و باعث تقویت معده، قلب، کبد، اعصاب و روشنی چهره می‌شود. تخم شربتی هم به‌سلامت پوست و مو کمک کرده و دردهای گوارشی را تسکین می‌بخشد.

  • درمان سردردهای عصبی و میگرن با شربت بهار نارنج

امیری با بیان اینکه شربت بهار نارنج یکی از لذیذترین محصولات این گیاه است که با عرق بهار نارنج یا شکوفه‌های بهار نارنج، شکر، آب و آب لیمو درست می‌شود و شما می‌توانید آن را به‌سادگی در خانه درست کنید، افزود: درمان اختلالات دستگاه گوارش، درمان اختلالات خواب، آرامش اعصاب، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سردردهای عصبی و میگرن از جمله خواص بی‌شمار شربت بهار نارنج هستند که غنی از انواع ویتامین‌ها مانند B، C  و D است.

وی با بیان اینکه نوشیدن یک لیوان شربت بهار نارنج در روزهای گرم عطش شما را رفع می‌کند و به شما آرامش می‌بخشد، افزود: افرادی که با طعم تلخی عرق بهار نارنج مشکلی ندارند، می‌توانند برای درست کردن شربت بهار نارنج از این عرق استفاده کنند؛ اما اگر دوست دارید شربت شما شیرین باشد بهتر است شربت را با خود گیاه بهار نارنج درست کنید.

کارشناس گیاهان دارویی ادامه داد: برای تهیه یک شربت لذیذتر، عرق بهار نارنج را با عرق بیدمشک، تخم شربتی، عسل، شربت سکنجبین، زعفران دم‌کرده و گلاب مخلوط کنید، در اولین مرحله آب و شکر را با هم مخلوط کنید تا دانه‌های شکر در آب کاملا حل شود، در مرحله بعد عرق بهارنارنج را اضافه کنید و مخلوط را به ‌هم بزنید، زعفران را به مخلوط شربت اضافه کنید و ۵ دقیقه روی حرارت کم به‌هم بزنید تا محلول شربت شما غلیظ‌تر و شفاف‌تر شود.

امیری اضافه کرد: در سومین مرحله آب‌لیمو را به محلول شربت اضافه کنید این کار باعث می‌شود تا شربت شما اصطلاحاً شکرک نزند و اگر بخواهید آن ‌را در یخچال نگه دارید می‌توانید تا مدت چند هفته هم از آن استفاده کنید.

کد خبر: 115619

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0