3 خرداد 1402 - 1:16 ب.ظ

یک نکته از اجلاس روابط عمومی های استان اصفهان

سه نکته در باب خبر درست و مثبت!؟

چند روز قبل اجلاس روابط عمومی‌های استان برگزار گردید. در این قبیل جلسات معمولا از مسولان هم دعوت می‌شود تا مگر با مسایل پیش روی اعضای همایش آشنا شوند و شاید در مواردی هم پاسخگو باشند. مع الوصف اگر آنان به پشت تریبون دعوت شوند، اغلب نتایج دیگری بدست می‌آید.

عصر اصفهان، نادر مجیدی آهی/ درواقع عادتی شده که مسولان دعوت شده وقتی در پشت تریبون این قبیل همایش‌ها قرار می‌گیرند، این توانایی را پیدا می‌کنند تا مباحث اعجاب‌آوری پیرامون موضوع جلسه (حالا موضوع هرچه می‌خواهد باشد) به صورت آموزش و رهنمود، تواما ارایه ‌نمایند و معمولا نیز در ابتدای سخن، با سخاوت تمام یک جایگاه رفیع و بسیار ممتاز از سوی خود به اعضای همایش اعطا می‌نمایند . چنانکه در همین اجلاس، دانستیم که به تبع از موضوع اجلاس، حرفه روابط عمومی نیز از زمره کار انبیاء (ع) است. طبعا در این مواقع جز لبخند و صبوری، کاری از کارشناسان حاضر در جلسه بر نمی‌آید.

اجلاس فوق نیز همینطور پیش رفت. ولی علت نوشتن این مطلب آن است که یک نکته از سخنان مهمان عالیقدر جلسه به ما روزنامه نگاران مربوط شد. اینکه ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: امید و حرکت زمانی در جامعه جاری می‌شود که اخبار درست و مثبت به جامعه مخابره شود. در ادامه نیز با ذکر یک عدد دقیق و سرراست از درصد ضریب بازتاب اخبار بد در جامعه ، به لزوم تشکیل لشکر روابط عمومی‌های استان به محوریت استانداری اشاره شد و نکاتی درباره سواد رسانه‌ای نیز به حضار گوشزد گردید.

اگر شخصی جمله فوق را از روی سایت اطلاع رسانی استانداری اصفهان مطالعه نماید، ابتدائا متوجه نمی شود که منظور واضح سخنران جلسه از این جمله چه بوده است. آیا فقط اخبار درست و مثبت به جامعه مخابره شود یا اینکه اخبار، فقط بصورت درست و مثبت مخابره شود؟ مع الوصف به نظر می‌رسد در هر دو صورت این دستورالعمل پاسخگوی آن عدد سرراست، از ضریب خوردن بازتاب اخبار بد در جامعه نخواهد بود. طرفه آنکه در همین ایام، اتفاقی هم در زمینه خبر و اطلاع رسانی مابین استانداری و یکی از همکاران ما در صدا و سیما رخ داد که واکنش ها، بر ابهامات این رهنمود ایشان افزوده است. البته آن اتفاق نیاز به شرحی جداگانه دارد که شاید نوشته شود.
به این نکته توجه داریم که اساسا خبرنگاران، نقش‌شان روایت رویدادهاست و در ساختن آن نقشی ندارند. لذا معلوم است در این فرآیند خبرنگاران قادر نیستند راسا اقدام به تولید و مخابره اخباری از نوع “ما چقدر خوشحالیم” را به جامعه بنمایند!

اما برای شرح احتمال دوم و اینکه ضمنا ذکر خیری هم از سواد رسانه شده است، مقدمه مختصری لازم است. اینکه معرفی سواد رسانه به جامعه ما وضع خاصی پیدا کرده است. اما نگارنده اینطور دریافته است که منظور مسولان محترم ما از سواد رسانه، به ساده ترین زبان، آن است که انتظار دارند هرچه در تریبون و رسانه بفرمایند، مردم قبول کنند. شخصا با این تلقی مسولان از سواد رسانه مشکلی ندارم، اما روش خود مسولان اینطور است که برای تبیین سواد رسانه مورد نیاز(!) مردم، اصرار دارند با صرف هزینه قابل توجه، مباحث پیچیده و مشکلی را به عنوان آموزش این موضوع، طرح و اجرا نمایند. مباحثی که اگرچه دارای عناوین باکلاس و مجلسی می‌باشند، ولی در مواردی خالی از بدآموزی و ایجاد سوء تفاهم هم نیستند! لذا ساده‌تر همان است که انتظار فوق الذکرمسولان، تحقق یابد. یعنی طوری بشود که هرچه گفتند ما قبول کنیم.

تجربه کارشناسان رسانه و روابط عمومی نشان داده که راه جذب باور مخاطب و مردم، آن است که حداقل سه نکته ساده در خبر رعایت شده باشد. این سه نکته به نحو بسیار مختصر عبارت از موارد ذیل‌اند.

نخست آنکه خبر باید راست، کامل و متناسب با جایگاه گوینده‌اش باشد. حتی قابل راستی آزمایی هم باشد. درواقع خبر راست، صرف نظر از محتوا، همان خبر مثبت است. دوم اینکه خبر مزبور باید در متن خود خالی از واژگان خودستایانه صاحب خبر باشد و دیگر همین خبر راست و مستند نباید در متن خود آلوده به تحقیر شخص ثالث و یا شکوه از قصور دیگران باشد.

مطلب واضح است. اما اخبار رسمی ما امروزه دستکم از پاشنه یکی از نکات یاد شده آسیب پذیرند و بدتر اینکه در بسیاری مواقع متن خبرها در هر سه مورد آسیب دیده‌اند!

شاید بشود توصیه نمود که اگر فقط همین سه مورد مورد توجه مسولان و کارگزاران رسانه‌ای آنان باشد، به نحو آسان تر و کم هزینه تری راه برای ارتقای سواد رسانه مورد نظرشان در جامعه هموار می‌شود.

در قرآن کریم علت توفیق اسلام را در بستری می‌داند که بواسطه خصوصیات پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در میان مردم ظهور و توسعه یافت. ویژگی هایی چون رحمه للعالمین، ماینطق عن الهوی، علی خلق عظیم، اسوه حسنه و جزآن بودن ایشان. امروز ما بخشی از آن بستر مورد اشاره قرآن کریم را سواد رسانه‌ای در جامعه تعریف کرده‌ایم.

کد خبر: 133854

نویسنده: : نادر مجیدی آهی

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0