26 تیر 1401 - 6:00 ب.ظ

سازمان‌های دولتی و خصوصی موظف به اعطای مرخصی ۹ ماهه به بانوان باردار هستند

مدیر کل منابع انسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی موظف به اعطای مرخصی ۹ ماهه به بانوان باردار با مزایای کامل هستند.

سیف الله مردادی روز یکشنبه  افزود: طبق ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور و موسسات و سازمان‌های وابسته به وزارت بهداشت، نهادهای دولتی و بخش خصوصی ابلاغ شد تا با مرخصی ۹ ماهه تمام بانوان استخدامی و کارکنان همه بخش‌های دولتی و غیردولتی با مزایای کامل موافقت کنند.

وی اظهارداشت: همچنین مادران باردار ۲ قلو و بیشتر نیز می توانند از ۱۲ ماه مرخصی با مزایای کامل برخوردار شوند و همه نهادهای مربوطه موظف به اجرای این ابلاغیه بوده و نباید خلاف آن را اجرا کنند.

مرادی تصریح کرد: مادران باردار می توانند ۲ ماه آخر بارداری را نیز به عنوان مرخصی استفاده کنند و اگر بخش خصوصی مدعی شود که مرخصی زایمان کارمندش موجب اخلال در کار می شود، هزینه این اخلال از سوی وزارت کار و رفاه اجتماعی پرداخت می شود و باید این بخش با مرخصی موافقت کند.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تاکید کرد: این قانون لازم الاجراست و اگر نهاد و سازمانی با مرخصی ۹ ماهه بارداری برای مادران یک قلو، مرخصی ۱۲ ماهه مادران ۲ قلو و بیشتر و مرخصی ۲ ماه آخر بارداری موافقت نکند، با توجه به اینکه وزارت بهداشت متولی جمعیت و اجرای قانونی جوانی جمعیت بوده، بصورت نامه نگاری قابل رسیدگی از سوی متقاضی است.

طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مهرماه سال گذشته در مجلس تصویب و با تایید شورای نگهبان به مدت هفت سال به قانون تبدیل شد و پس از آن در آبان‌ماه سال گذشته از سوی رئیس جمهور برای اجرا در نهادهای دولتی ابلاغ شد.

۱۹ ماده از این طرح به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وظایفی را بر عهده وزارت بهداشت گذاشت که به گفته برخی از معاونین این وزارتخانه ۶۰ درصد این قانون را شامل می‌شود.

گستردگی مواد و تکالیف قانون جوانی جمعیت، موجب شد تا ششم دی‌ماه سال گذشته قرارگاهی با عنوان قرارگاه عملیاتی سلامت خانواده و جوانی جمعیت با هدف زمینه‌سازی در جهت افزایش هماهنگی و استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها در موضوع جمعیت، تقویت عملکرد معاونت‌های ستادی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در موضوع جمعیت و زمینه‌سازی تحقق و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و رفع موانع آن در وزارت بهداشت تشکیل شود.

کد خبر: 118186

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0