28 مرداد 1401 - 11:47 ق.ظ

زردترین ها همیشه در صدر!

چرا مردم نسبت به هشدارهای مربوط به بحران های به وجود آمده در کشور و حتی جهان بی تفاوت می شوند

عصر اصفهان، نرگس رضایی_روزنامه نگار/در اینجا به بحران کرونا اشاره می کنیم علی رغم همه هشدارهای روزمره در رسانه های تصویری و مکتوب و فعالیت های مجازی و مردم نهاد با هشتک های داغ اما همچنان مردم ؛بی تفاوت به این علایم به روزمرگی های خود ادامه می دهند. به راستی چه اتفاقی افتاده است؟ و چرا پیامدهای بحران ها در جوامعی مثل ایران بیشتر از خود بحران مورد بی توجهی قرار می گیرد.
شاید باید از یک زاویه بسیار مهم به این موضوع نگاه کرد. رسانه های جمعی (Massmedia)،مکتوب و حتی مجازی که در حال حاضر نقش مهمی را ایفا می کنند.
اما رسانه ها یا فضای مجازی در تولید،توزیع و اثر گذاری اخبار چگونه برخورد کرده اند که سلیقه مخاطب روز به روز در حال تنزل بوده و به سمت سطحی گرایی سوق داده شده است و انتشار اخبار داغ و آتشین با برجسته کردن عنصر شگفتی بدون صحت و سقم آن منتشر می شود و در روز دیگر در یک چشم بهم زدن به فراموشی سپرده و یک سوژه دیگر مورد عنایت و سمع مخاطب قرار می گیرد.
 به زرد خوانی اشاره کردیم؛ پس چاره ای نیست جز اینکه این موضوع انتزاعی را کمی تشریح کنیم .
شاید ما مقصریم! ما رسانه ها !
وقتی که سعی می کنیم برای بالا بردن تیراژ خود از تاکتیک هایی مانند ،جنجال سازی خبری با تکیه بر احساسات زود گذر و تب دار واستفاده ازداستان پردازی های دراماتیک یک خبر متفاوت بسازیم.
در واقع عناصری همانند شگفتی و جاذبه را به بازی میگیریم مثل انتشار اخباری دال بر گناهکاری مدیران و مسئولان که حتی به آن نیز اصرار می ورزیم . این زمانی است که از آوردن مطالب و اخبار بر پایه آمار و ارقام ناتوانیم یا عامدانه دوری می کنیم. و اینگونه است که کشش و پذیرش شنوایی و دیداری مخاطب را تحت کنترل خود در می آوریم.
موضوعات حساس را در زمانی مناسب وارونه جلوه می دهیم و نکات منفی را تا حد توان بزرگ نمایی می کنیم. البته که رسانه های زرد ، فکر ساز نیستند بنابراین بیشتر از آنکه بخواهند به چراها بپردازند به چگونگی می پردازند و این راحتترین و سطحی ترین رفتار رسانه ای برای جلب توجه  است . که خوب، در اخبار مربوط به شیوع کرونا این موضوع کاملا مشهود و گواه بر این مطلب است که بحث اطلاع رسانی مطرح نیست بلکه هدف ؛ انتقام گیری های عوامانه و بزرگ نمایی برای شگفتی مخاطب زود باور است
و در نهایت اخباری که میتواند و می توانست به مخاطب برای تصمیم گیری در برخورد با بحران های پیش رو کمک کند در عوض اورا دچار یک سر درگمی و عدم انتخاب درست سره از ناسره میکند و اینگونه میشود که مردم به جای ماندن در خانه و شنیدن هشدار های رسانه ای در زمان شیوع بیماری، بارسفر را می بندند و عازم جهتی مخالف خواست و صلاح عمومی جامعه می شوند
کد خبر: 119554

نویسنده: نرگس رضایی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0