30 شهریور 1400 - 3:00 ب.ظ

زحمت زیادی کشیده شد، ولی برای زاینده رود آب نشد

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از مسئولان و نمایندگان مجلس خواست تا حقوق قطعی مردم نجیب و مظلوم اصفهان را جدی بگیرند و برای رفع این معضل اقدام موثری صورت دهند، درغیر اینصورت بزودی شاهد از بین رفتن یک تمدن عظیم و بخشی از تاریخ پرافتخار کشورمان خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، مجید نادرالاصلی، در جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان گفت: کارشناسان آب منطقه ای و آبفا در اصفهان گزارشی ارائه می کنند که نشان از یک بحران در آینده ای نزدیک در اصفهان دارد و مسئولان باید برای این امر چاره ای بیاندیشند.

وی اظهار کرد: بر اساس گزارش های هواشناسی، پاییز کم بارشی در پیش داریم و بر اساس گزارش کارشناسان مربوطه، حجم آب پشت سد زاینده رود در حال حاضر، حدود ۲۴۰ میلیون متر مکعب است که پیش بینی می شود در آذرماه این میزان به ۱۲۰ میلیون متر مکعب کاهش یابد.

نادرالاصلی ادامه داد: حجم سد زاینده رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است و این یعنی این که در حال حاضر تنها ۲۰ درصد ظرفیت سد آب ذخیره داریم که این میزان نیز به زودی به ۱۰ درصد خواهد رسید.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از مسئولان و نمایندگان مجلس خواست تا حقوق قطعی مردم نجیب و مظلوم اصفهان را جدی بگیرند و برای رفع این معضل اقدام موثری صورت دهند، درغیر اینصورت بزودی شاهد از بین رفتن یک تمدن عظیم و بخشی از تاریخ پرافتخار کشورمان خواهیم بود. نادراباصلی با تاکید براینکه تامین آب شرب و حق آبه های مردم اصفهان باید دغدغه هرمقام مسئولی باشد، افزود: اکنون از بودجه و منابع ملی اصفهان برای انتقال آب خلیج فارس به اصفهان هزینه می کنند در حال که به گفتهکارشناسان این اقدام، نه نتیجه ای برای اصفهان دارد و نه سودی برای کشور. وحتی محققان و پژوهشگران ضرر آن را 10برابر بیش از سودی که قرار است به کشور برساند، برآورد می کنند.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان گفت: این اقدام تنها می تواند آب صنعت را تامین کند که آن هم به هیچ عنوان به صرفه نبوده و نمی تواند گره ای از گره های کور آب در ایران به ویژه در اصفهان را باز کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: ما می دانیم اقدانات فراوانی از ناحیه بسیاری از دلسوزان در ادوار مختلف دراین زمینه صورت گرفته است و همه ستودنی است. ولی اینها برای اصفهان آب نمی شود و زاینده رود همچنان خشک مانده و ما با معضل جدی و خطرناک فرونشست زمین روبرو هستیم که که بزودی فروریختن آثار تاریخی و تمدنی ایرانی-اسلامی مانند عمارت عالی قاپو، چهل ستون، مسجد تاریخی امام (ره)، مسجد شیخ لطف الله، پل های تاریخی خواجو، سی و سه پل، شهرستان، خواجو، چوبی، مارنان و … که بخش زیادی از آن ها ثبت بین المللی هم شده نیز مواجه خواهیم بود.

وی افزود: مردم اصفهان از مسئولان کشور به ویژه از شخص رئیس جمهورعزیز درخواست جدی دارند تا برای یک بار هم که شده به درد دل این مردم گوش دهند و اجازه ندهند در بالادست، هموطنان عزیز ما، آب را هر طور که مایل هستند استفاده کنند و در پایین دست تاریخ پر افتخار یک سرزمین در اصفهان اینچنین در تب خشکسالی بسوزد و کشاورزانمان به نان شب خود محتاج تر از این شوند .

بنابراین گزارش، کارشناسان آب و فاضلاب استان اصفهان معتقدند وقتی حجم آب پشت سد زاینده رود از 150 میلیون مترمکعب کمتر می شود، وضعیت سلامت آب بطور جدی دچار تهدید شده و مجبور هستند چاه های تامین آب را نیز در مدار قرار دهند که این موضوع می تواند تغییراتی در رنگ و بوی آب شرب اصفهانی ها ایجاد کند.

هرچند آن ها سلامت شهروندان را خط قرمز خود می دانند و از بابت سلامت آب از نظر آلودگی های میکروبی و یا شیمیایی به آن ها قول داده اند، ولی تغییر رنگ و مزه و بوی آب اصفهان در ماه های اخیر ملموس بود.

 

کد خبر: 41013

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0