25 مرداد 1401 - 2:00 ب.ظ

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان» را ابلاغ کرد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان» مصوب جلسه ۸۵۸ مورخ ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد.

از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، براساس این مصوبه در اجرای حکم ماده ۱۵ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (مصوب هفدهم مهرماه ۱۳۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، «باشگاه دانش پژوهان جوان» تأسیس می­‌شود.

متن مصوبه  «اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان»  که بر اساس مصوبه جلسه ۳۵۴ مورخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ شورای معین و در جلسه ۸۵۸ مورخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل است:

مقدمه
آینده نظام جمهوری اسلامی ایران در گرو شکوفایی استعدادهای جوان کشور است و تشکیل شبکه‌های علمی، تقویت چرخه نخبه پروری، سرمایه­ گذاری و حمایت حاکمیت از دوران نوجوانی تا رسیدن به دوران اثربخشی، تأثیر بسزایی در نیل به این هدف مقدس و تربیت دانشمندان تراز اول در عرصه‌های مختلف، خصوصاً در حوزه‌های علوم انسانی و علوم پایه دارد. وزارت آموزش و پرورش به همراه بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حکم مسئولیت سنگینی که بر عهده دارند، بر خود لازم می‌دانند در راستای سند راهبردی کشور در امور نخبگان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور، ضمن آگاهی‌بخشی نسبت به اهمیت دانش و پژوهش در پیشرفت کشور، تسهیلات و امکانات لازم را برای شناسایی و جذب دانش ­آموزان و دانش­ پژوهان مستعد، ارتقای انگیزه و توانمندی علمی، تقویت خودباوری و رشد ابعاد فردی، پی‌ریزی شبکه ارتباطی و حمایت و هدایت آنان در مسیر توسعه کشور و رسیدن به قله­‌های دانش جهان در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی، از هر حیث فراهم سازند. بدین منظور در اجرای حکم ماده ۱۵ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (مصوب ۱۳۹۷/۷/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، «باشگاه دانش پژوهان جوان» به شرح مواد آتی تأسیس می‌­شود.

ماده ۱- شخصیت حقوقی و نام
«باشگاه دانش پژوهان جوان» که در این اساسنامه به اختصار «باشگاه» نامیده می‌­شود، دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت مؤسسه‌ای آموزشی-پژوهشی در چارچوب ماده ۱۵ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تحت نظر آن سازمان و منحصراً بر اساس این اساسنامه اداره می‌شود.
تبصره- مرکز باشگاه در تهران خواهد بود. باشگاه می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه شعبه‌هایی در سایر نقاط ایران دایر کند.

ماده ۲- هدف
هدف از تأسیس باشگاه، عبارت است از: شناسایی، اعتلای علمی، فرهنگی و تربیتی، حمایت، هدایت و تقویت خودباوری، ارتقاء روحیه خدمت به کشور،  شبکه سازی و تقویت هویت ملی، اسلامی، ایرانی و انقلابی، در میان برترین استعدادهای نوجوان و جوان کشور تا رسیدن به جایگاه شایسته و اثربخش ملی و جهانی از طریق رقابت‌ها، رویدادها و فعالیت­های علمی، پژوهشی و فرهنگی به منظور استقرار تمدن نوین اسلامی.

ماده ۳- وظایف باشگاه
الف – شناسایی و جذب دانش ­آموزان و جوانانی دارای استعداد سرشار در رشته­ های مرتبط علمی باشند.
ب – فراهم آوردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای افزایش علاقه دانش‌آموزان به علم و پژوهش بالاخص در حوزه‌های مرتبط علوم پایه و علوم انسانی، از جمله از طریق تشکیل کلاس‌ها، کارگاه‌ها، رویدادهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رصد نگرش دانش آموزان، اولیاء و دبیران در مورد نقش و اهمیت علوم پایه و علوم انسانی برای پیشرفت کشور.
ج – انجام دادن کلیه امور راجع به شرکت گروه­‌های دانش­ آموزی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات المپیادهای معتبر منطقه‌ای و جهانی و مسابقات علمی تراز اول ملی از قبیل برگزاری مسابقات مقدماتی برای گزینش اعضای گروه­‌های ایرانی شرکت کننده در مسابقات جهانی و منطقه‌­ای و نیز برگزاری اردوها و تشکیل دوره­‌ها و کلاس­‌های لازم به منظور ایجاد آمادگی در اعضای گروه‌­ها
د – ایجاد شرایط و تسهیلات مناسب برای مطالعات و تحقیقات علمی از طریق تشکیل گروه‌های پژوهشی و علمی و فراهم آوردن زیرساخت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی لازم برای تحقق اهداف، از جمله کتابخانه، آزمایشگاه‌ها و وسایل علمی و تحقیقاتی مورد نیاز و ابزارهای محاسباتی
ه – برگزاری رویدادهای علمی و فرهنگی برجسته متناسب با اهداف باشگاه، از جمله تشکیل جلسات سخنرانی، بحث و نقد علمی از طریق دعوت از استادان و صاحب نظران صاحب صلاحیت، و طراحی و اجرای برنامه‌های ترویجی متناسب با وظایف بند «۳-ب» به منظور تعالی، تقویت سبک زندگی مسئولانه و کادرسازی و تربیت نسلی کارآمد و مؤمن
و – ارتباط، تعامل و هم‌افزایی با دانشگاه‌­ها و مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و صنعتی داخل و خارج کشور و دستگاه­‌های اجرایی به منظور اعتلای دانش پژوهان، تسهیل نقش ­آفرینی آنها در پیشرفت و کسب تجربه نقش‌آفرینی ملی و مشارکت فعال و تأثیرگذار آنها در مجامع بین­ المللی
ز – تهیه بانک اطلاعاتی جامع و روزآمد از اعضای باشگاه، و طراحی سازوکارهای تداوم ارتباط، تعامل و تشکل بخشیدن به اعضاء در مسیر رشد علمی، پژوهشی و فرهنگی، با هدف شبکه سازی اعضای باشگاه و گروه­‌های پژوهشی آن و ارتباط با اساتید و نخبگان
ح – به خدمت گرفتن تمام امکانات موجود جهت گسترش عدالت آموزشی در محدوده مأموریت‌های باشگاه با انجام فعالیت‌هایی مانند کمک به ارتقای دبیران،  تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی، تدوین و انتشار حقیقی و مجازی محتواهای علمی و آموزشی در حوزه‌­های مختلف شامل: جزوات، کتب، نشریات و محتواهای چندرسانه‌ای، با عنایت ویژه به تحت پوشش قرار دادن استعدادها در مناطق محروم و کم برخوردار.
ط – فراهم کردن شرایط قانونی و اجرایی برای مشارکت اساتید، دبیران و دانشجویان کل کشور برای اجرای اهداف باشگاه و پرهیز از تمرکزگرایی از طریق تعامل با نهادهای استانی و کمک به توسعه زیرساخت‌های سخت افزاری و انسانی مرتبط با اهداف باشگاه در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار کشور.
ی – همکاری علمی و تخصصی با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و عرضه خدمات فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، علمی و عملی به بخش‌های مختلف آموزش و پرورش.
ک – عرضه خدمات فرهنگی، ورزشی، رفاهی، مشاوره­ای و کارآفرینی و اشتغال به اعضای باشگاه.
ل – طراحی و اجرای سازوکارهای مناسب برای استفاده از توان و ظرفیت اعضای باشگاه در جهت انجام بهتر وظایف باشگاه.
م – طراحی راهکارهای مناسب به منظور جذب و نگاهداشت، افزایش بهره­‌وری و اثرگذاری بیشتر صاحبان استعدادهای برتر دانش­ آموزی، به ویژه برگزیدگان المپیادهای علمی دانش ­آموزی.

ماده ۴- ارکان باشگاه
ارکان باشگاه عبارتند از:
الف- هیأت امناء
ب- رئیس
ج- شورای باشگاه

ماده  ۵- هیأت امناء
هیأت امنای باشگاه، همان هیأت امنای مندرج در ماده ۵ اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است که به ترکیب آن اعضای زیر اضافه می­‌گردد:
۱- رئیس باشگاه (قائم مقام دبیر هیأت امناء)
۲- دو نفر از دانش‌­پژوهان مدال­ آور دارای سابقه عضویت در باشگاه که یک نفر از آنان از میان بانوان صاحب­نظر در امور باشگاه و یک نفر دیگر از میان متخصصین شاغل در خارج از استان تهران انتخاب شوند.

تبصره- اعضای حقیقی ردیف ۲ در بالا  به پیشنهاد رئیس و اعضای هیأت امناء و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تصویب این شورا به مدت چهار سال انتخاب می‌­شوند. انتخاب مجدد اعضای حقیقی برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

ماده ۶- وظایف هیأت امناء
هیأت امناء علاوه بر وظایف مندرج در اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، وظایف زیر را نیز در ارتباط با باشگاه دانش ­پژوهان جوان بر عهده خواهد داشت:
الف – تعیین خط مشی و بررسی و تصویب سیاست‌های کلی باشگاه
ب – تأیید و انتخاب رئیس باشگاه به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش
ج – بررسی و تصویب برنامه و بودجه و ترازنامه سالانه و برنامه های راهبردی باشگاه
د – صدور مجوز تأسیس شعب باشگاه در سایر نقاط کشور
ه – تعیین شاخص­‌ها و استانداردهای مسابقات معتبر دانش ­آموزی در سطح ملی و بین­‌المللی و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب و تأیید اعتبار مسابقات علمی دانش‌­آموزی مطابقا با شاخص­‌های مصوب و اطلاع­ رسانی به عموم مردم
و – بررسی و تصویب آیین­‌نامه داخلی جلسات هیأت امناء و نیز آیین‌نامه‌های شرایط عضویت و شرایط اعطای جوایز و کمک هزینه و هزینه کامل تحصیلی به اعضای باشگاه.
ز – بررسی و تصویب ساختار و نمودار سازمانی و تشکیلاتی، پست­های مورد نیاز و آیین‌نامه‌های مالی معاملاتی، اداری و انضباطی باشگاه با رعایت قوانین و مقررات مربوطه.
ح – تصویب کارگروه‌­های تخصصی باشگاه و آیین ­نامه فعالیت و نحوه انتصاب رئیس و اعضای این کارگروه‌­ها.
ط – تأیید برگزاری المپیادهای علمی دانش ­آموزی در کشور و تعیین المپیادهای بین­‌المللی که تیم‌­های ملی به آنها اعزام می‌شوند.
ی – بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای مطرح شده توسط رئیس باشگاه، یا پیشنهادهایی که از سوی دست‌کم ۳ نفر از اعضای هیأت امناء ارائه شده باشد.
ک – نظارت بر حسن اجرای این اساسنامه، برنامه‌­های مصوب و امور علمی و اجرایی باشگاه.
ل – پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی.
م – بررسی موضوعات دارای نقش اساسی در رسیدن باشگاه به اهداف تعیین شده در این اساسنامه.
ن – تأیید اعضای حقیقی شورای باشگاه، پیشنهادی از سوی رئیس باشگاه.
س – بررسی و تایید گزارش عملکرد سالیانه باشگاه و ارائه آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی.
تبصره- هیأت امناء می­‌تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون دائمی هیأت امناء تفویض نماید. آیین­‌نامه تشکیل و شرح وظایف این کمیسیون را هیأت امناء تصویب خواهد کرد.

ماده ۷- جلسات هیأت امناء
جلسات عادی هیأت امناء دو بار در سال به دعوت ریاست هیأت امناء تشکیل می­‌شود و با حضور دو سوم از کل اعضاء رسمیت می‌یابد. مصوبات هیأت امناء با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و با امضای رئیس هیأت امناء ابلاغ می‌­شود.

تبصره- جلسات فوق العاده هیأت امناء بر حسب ضرورت، با پیشنهاد دبیر یا قائم مقام دبیر هیأت امناء یا رئیس هیأت امناء و یا سه نفر از اعضای هیأت امناء و با دعوت رئیس هیأت امناء تشکیل می‌­شود.

ماده ۸- رییس باشگاه
رییس باشگاه، بالاترین مقام اجرایی باشگاه است و از میان افراد واجد شرایط، به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیأت امناء و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت چهار سال منصوب خواهد شد.

رییس باشگاه می‌بایست:
الف – دارای سوابق علمی- اجرایی شایسته باشد.
ب – شناخت کافی از نظام­‌های علمی، اداری، مالی، برنامه­‌ریزی، مدیریت، فرهنگی و تربیتی کشور داشته باشد.
ج – با موضوعات مربوط به باشگاه، به ویژه برگزاری المپیادهای علمی و سازوکارهای آن آشنایی کامل داشته باشد.
تبصره ۱- ریاست باشگاه به عنوان سمت آموزشی و پژوهشی محسوب می‌­شود.
تبصره ۲- انتصاب مجدد رئیس باشگاه برای حداکثر یک دوره چهار ساله دیگر بلامانع است.

ماده ۹- وظایف رییس باشگاه
الف – اجرای کلیه مصوبات ابلاغی هیأت امناء.
ب – اداره و هدایت امور باشگاه و نظارت بر حسن اجرای فعالیت­‌های آن در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب هیأت امنا.
ج – برگزاری جلسات شورای باشگاه، ابلاغ مصوبات آن در چارچوب مصوبات هیأت امناء و ارائه پیشنهادهای شورای باشگاه به هیأت امناء.
د – تهیه و تنظیم برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌های مورد نیاز باشگاه و ارائه آن به شورای باشگاه برای تصویب.
ه – استخدام،  نصب و عزل کارکنان باشگاه، تعیین حقوق و دستمزد و پاداش آنان طبق مقررات و آئین­‌نامه استخدامی باشگاه که به تصویب هیأت امناء می‌رسد.
و – حفظ و حراست اموال و دارایی­‌های منقول و غیرمنقول باشگاه.
ز – تهیه گزارش عملکرد سالانه باشگاه و ارائه آن به هیأت امناء.
ح – نمایندگی باشگاه در کلیه مراجع اداری و قضایی با حق توکیل به غیر برای استیفای حقوق باشگاه در حدود مقررات.
ط – ارائه ترازنامه و صورت منابع و مصارف ترکیبی سالانه به هیأت امناء برای تصویب.
ی – انجام هرگونه فعالیتی که در پیشرفت امور باشگاه مفید باشد و مخالف با مصوبات هیأت امناء و شورای باشگاه نباشد.
ک – افتتاح حساب ریالی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و امضا کلیه اسناد و اوراق تعهدآور باشگاه.

ماده۱۰- شورای باشگاه
شورای علمی و تخصصی و یکی از ارکان سیاست‌گذار باشگاه است که ترکیب اعضای آن به شرح ذیل است:

الف – رئیس باشگاه (رئیس شورای باشگاه)
ب – معاونان باشگاه
ج – رؤسای کارگروه­‌های تخصصی باشگاه
د – سه نفر عضو حقیقی که از میان شخصیت‌­های فرهنگی، علمی و اجرایی، فعالان پژوهشی و علمی باشگاه، معلمان دارای صلاحیت و اعضای فعلی و کارگروه­‌های علمی باشگاه با پیشنهاد رئیس باشگاه، تأیید هیأت امناء و با ابلاغ رئیس باشگاه برای مدت چهار سال منصوب می‌­شوند.

ماده ۱۱- وظایف شورای باشگاه
الف – همکاری و معاضدت با رئیس باشگاه در اداره باشگاه
ب – تهیه و تنظیم برنامه راهبردی باشگاه در چارچوب مصوبات هیأت امناء
ج – بررسی و تصویب آیین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌های مورد نیاز باشگاه
د – همکاری با هیأت امناء در امر نظارت بر حُسن اجرای اساسنامه و امور اجرایی باشگاه
ه – نظارت بر نحوه اداره شعب استانی باشگاه در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیأت امناء و پیشنهاد تأسیس یا انحلال شعب باشگاه در استان­‌ها به هیأت امناء
و – ارائه برنامه‌های پیشنهادی، پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها و نظرات مشورتی به هیأت امناء در زمینه فعالیت­های پژوهشی رقابت­های علمی، و شبکه‌سازی دانش پژوهان جوان
ز – ارائه برنامه‌های فرهنگی به هیأت امناء و نظارت بر عملکرد فرهنگی و تربیتی در چارچوب برنامه‌های مصوب هیأت امناء
ح – تصویب آیین نامه داخلی جلسات شورای باشگاه
تبصره- جلسات شورای باشگاه با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد داشت و مصوبات آن با امضای ریاست باشگاه ابلاغ می­‌شود.

­­­­ماده ۱۲- کارگروه‌­های تخصصی
هر کارگروه تخصصی گروهی متشکل از افراد متخصص و متعهد علمی است که مرجعیت سیاست­‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیم‌­گیری در یک حوزه­ی تخصصی کلان را در باشگاه بر عهده دارد. عناوین کارگروه­‌های تخصصی، حدود و وظایف آنها، و آئین نامه نحوه انتصاب رئیس و اعضای این کارگروه‌­ها را هیأت امناء تصویب می­‌کند.

ماده ۱۳- اعضای باشگاه
اعضای باشگاه که «دانش پژوه» نامیده می­‌شوند، علاوه بر برگزیدگان المپیادهای علمی، عبارت است از جوانانی که در رقابت­‌ها و فعالیت­‌های علمی، ملی و بین ­المللی در مقاطع دانش­ آموزی و دانشجویی درخشش داشته­‌اند و شرایط مندرج در آیین ­نامه‌­ای که به تصویب هیأت امناء خواهد رسید را دارا باشند.

تبصره- باشگاه می­‌تواند در موارد خاص با تصویب هیأت امناء افرادی را به عنوان عضو وابسته یا عضو افتخاری بپذیرد.

ماده ۱۴- منابع فیزیکی و بودجه باشگاه
الف: اختصاص ردیف به عنوان کمک دولت در بودجه سالیانه کل کشور با عنوان باشگاه دانش پژوهان جوان
ب- کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی
ج- وجوه حاصل از خدمات آموزشی و پژوهشی، مشارکت مالی و سرمایه­ گذاری­‌های لازم به منظور کسب منابع مالی
د- فضای فیزیکی مناسب برای استقرار باشگاه و انجام برنامه­‌های آن که از سوی وزارت آموزش و پرورش در اختیار باشگاه قرار می­‌گیرد.
تبصره- باشگاه می‌تواند از محل منابع و منافع حاصل از تمامی موقوفات در نظر گرفته شده برای امور آموزش و پرورش، امور صاحبان استعدادهای برتر و امور نخبگانی برای برنامه­‌های حمایتی و هدایتی خود استفاده نماید.

ماده۱۵

برای گردآوری وجوه موضوع بند «ب» ماده ۱۴ و اجرای بند «ج» ماده یاد شده، صندوقی تحت عنوان «صندوق حمایت از دانش پژوهان جوان» ایجاد می‌شود و وجوه آن طبق آیین ­نامه‌ای که به پیشنهاد رئیس باشگاه و با رعایت مقرراتی که به تصویب هیأت امناء می­‌رسد، به مصرف خواهد رسید.

ماده ۱۶

– فعالیت­های مالی، معاملاتی و استخدامی
باشگاه با توجه به ماهیت حقوقی آن (موضوع ماده ۱ اساسنامه) از حیث مالی، معاملاتی و اداری و استخدامی مشمول قوانین و مقررات حاکم بر مؤسسات آموزشی – پژوهشی است و فعالیت­های مالی، معاملاتی و اداری و استخدامی آن زیر نظر رئیس و بر اساس آیین‌­نامه‌های مالی، معاملاتی و اداری، استخدامی خاص که به تصویب هیأت امناء خواهد رسید، انجام می‌شود. کلیه پرداخت‌های دولت و سایر دستگاه‌ها به باشگاه، کمک تلقی می‌­شود و مانده آن قابل انتقال به سال بعد خواهد بود.
تبصره- بخشی از نیروهای مورد نیاز باشگاه از طریق مأموریت کارکنان وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌­ها تأمین خواهد شد.

ماده ۱۷

– اموال و دارایی‌ها
اموال منقول و غیرمنقول و دارایی‌­ها و حقوق و سایر امکانات باشگاه، متعلق به دولت است که در صورت انحلال باشگاه به وزارت آموزش و پرورش تحویل خواهد شد.

تبصره- هرگونه انتقال و جابه جایی اموال منقول و غیرمنقول باشگاه به سایر نهادها، باید قبلاً به تصویب هیأت امناء برسد.
ماده ۱۸

– هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه، صرفاً طبق راهکارهای ذیل انجام می­‌پذیرد:
۱- پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
۲- پیشنهاد هیأت امنای باشگاه و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
تبصره- انحلال و یا ادغام باشگاه در سایر نهادها تنها با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان‌پذیر خواهد بود.
ماده ۱۹

این اساسنامه در ۱۹ ماده و ۱۲تبصره در جلسه ۸۵۸ مورخ 24 اسفند 1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

کد خبر: 119412

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0