29 تیر 1401 - 2:00 ب.ظ

رییس دانشگاه تهران: بسته جدید تحول آموزشی از مهرماه اجرا می‌شود

رییس دانشگاه تهران از اجرای بسته جدید تحول آموزشی دراین دانشگاه از مهر ماه خبر داد و گفت: در این بسته تحولی، سهم مهمی برای انجمن‌های علمی دانشجویی پیش‌بینی شده است و رشته‌های علمی باید هر سه سال یک بار به‌روز شود.

سید محمد مقیمی در مراسم تجلیل از برگزیدگان و عوامل اجرایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت افزود: انجمن‌های علمی باید در این به‌روزرسانی فعال باشند تا تحول در نظام آموزشی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: از فعالان انجمن‌های علمی دانشجویی انتظار می‌رود تا واقعیت‌های بیرونی در بازار کار را منعکس کنند و درباره چگونگی تحول، به‌روزکردن، بازنگری یا بازمهندسی رشته‌ها و سرفصل دروس اظهارنظر کنند.

رییس دانشگاه تهران با تشریح سیاست‌ها و سازوکارهای این دانشگاه برای تثبیت جایگاه انجمن‌های علمی دانشجویی یادآور شد: فعالیت در انجمن‌های علمی باید به عنوان یک امتیاز ویژه در زمینه جذب هیات علمی و تحصیل در مقاطع بالاتر در نظر گرفته شود.

مقیمی همچنین گفت: فعالیت در انجمن های علمی ظرفیت و سرمایه بسیار ارزشمندی است که باید پاس داشته شود و حتی فعالیت در انجمن‌های علمی به عنوان یک امتیاز در زمینه جذب هیات علمی در نظر گرفته شود چراکه تجربه نشان می‌دهد که این افراد مسئولیت‌پذیر بوده و به مرحله خودشکوفایی رسیده‌اند و نسبت به علم و دانش تعصب دارند و فعالیت آنها در دانشگاه نه از سر تکلیف بلکه از روی عشق و علاقه است.

وی در بیان مصداق‌های دیگر برای تثبیت جایگاه انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، یکی از مؤلفه‌ها برای پذیرش دانشجوی استعدادهای درخشان، عضویت و فعالیت در انجمن‌های علمی دانشجویی با تأیید این نهاد علمی در نظر گرفته شود.

رییس دانشگاه تهران در ادامه تشریح سازوکارهایی که دانشگاه تهران برای توجه بیشتر به انجمن‌های علمی در نظر گرفته است، گفت: طرحی توسط دانشگاه تهران تهیه شده که بر اساس آن پیشنهاد شده است که پرداخت به اعضای هیات علمی بر اساس اثربخشی و کارایی آنها در تحقق اهداف و مأموریت‌های دانشگاه صورت گیرد. این طرح در راستای رهنمودهای رییس‌جمهور تهیه شده است و با دستور آیت الله رئیسی در دستور کار شورای حقوق و دستمزد قرار گرفته و در حال عملیاتی شدن است.

مقیمی یکی از محورهای اثربخشی اعضای هیات علمی در تحقق اهداف و مأموریت‌های دانشگاه را میزان همکاری با تشکل‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی برشمرد و تاکید کرد: امتیازگذاری درباره اینکه اعضای هیات علمی چقدر برای انجمن‌های علمی زمان می‌گذارند، باید در دستورالعمل‌های مربوط به ارتقا و پرداخت حقوق وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه همکاری اعضای هیات علمی با تشکل‌ها و موضوع شاگردپروری باید در معیارهای ارتقا لحاظ شود، تصریح کرد: در حال حاضر درباره اینکه یک عضو هیات علمی چقدر در شاگردپروری موفق بوده و توانسته است دانشجویان را ارتقا دهد، شاخص‌های مشخصی وجود ندارد و قطعاً یکی از مصداق‌های بارز آن، همکاری با انجمن‌های علمی و مشارکت در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی آنها است.

رییس دانشگاه تهران به نقش فعالان انجمن‌های علمی دانشجویی در اجرای تفاهم‌نامه دانشگاه تهران با سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور به منظور مهارت‌آموزی دانشجویان اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، محیط بسیار خوبی برای کارورزی در شهرک‌های صنعتی فراهم می‌شود. در یک شهرک صنعتی که نزدیک به ۲ هزار شرکت مستقر هستند، کمپ‌های علمی به فرماندهی انجمن‌های علمی و با راهنمایی استادان برگزار می شود تا دانشجویان به تناسب رشته‌ها به مدت مشخصی با محیط کار و صنعت آشنا شوند.

مقیمی همچنین درباره تخصیص اعتبار برای فعال‌سازی انجمن‌های علمی دانشجویی در زمینه فعالیت‌های پژوهشی تصریح کرد: با این اعتبارات پژوهشی، محقق‌پروری می‌کنیم؛ عجین شدن دانشجو با پژوهش در دوران دانشجویی یک نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است؛ چون وقتی این دانشجویان در جایگاه هیئت علمی یا پژوهشگران ارشد قرار می‌گیرند، مسیر پژوهش‌پروری و محقق‌پروری را تجربه کرده‌اند و بازدهی آنها برای جامعه نمایان‌تر خواهد بود.

 درخشش دانشجویان در جشنواره حرکت سرمایه اجتماعی دانشگاه تهران است

هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران هم در این مراسم اظهار داشت: جشنواره حرکت به‌عنوان یک رویداد ویژه در بین مجموعه اتفاقات رخ داده در دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این رویداد محصول کار یک‌ساله و حتی چندساله انجمن‌های علمی در سراسر کشور است که دانشجویان و جوانان با شگفتی‌آفرینی، خلق پیشرفت و تحول در رشته‌های مربوط به خود، توانستند یکی از پرده‌های امید، موفقیت و شکوه خلاقیت دانشجویی را به نمایش بگذارند.

رییس دانشگاه تهران: بسته جدید تحول آموزشی از مهرماه اجرا می‌شود

 

وی خاطرنشان کرد: خوشحالم فرصتی برای دانشگاه تهران ایجاد شد تا میزبان این رویداد باشد و بستر و زمینه ظهور و بروز ایده‌ها، اندیشه‌ها و کارهای پرشکوه مشارکتی را داشته باشد.
وی به موفقیت تیم دانشجویی دختران دانشگاه تهران در المپیاد ورزشی اشاره کرد و افزود: دختران ما نشان دادند که در تمام عرصه‌های ورزشی حرفی برای گفتن دارند. احساس غرور، پیشرفت و بزرگی موفقیت آنها فقط برای یک تیم ورزشی نبوده، بلکه آن حس غرور، امید و نشاط برای کل دانشجویان و ذخیره‌ای برای همه جوانان است. همچنین درخشش ویژه در رویداد حرکت، صرفاً موفقیت و پیشرفت دانشجو در یک عرصه نبوده، بلکه این سرمایه اجتماعی دانشگاه تهران است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه موفقیت افراد در جشنواره حرکت برای کل دانشجویان انگیزه و امید ایجاد می‌کند، ادامه داد: برای آینده دانشجویان نمادسازی صورت می‌گیرد و افق‌هایی که در حوزه‌های انجمن‌های علمی ترسیم شده برای ما بسیار باارزش و جز سالم‌ترین، پرفایده‌ترین و اجتماعی‌ترین بخش فعالیت‌های دانشگاهی است.

بهرامی احسان به تاکید رییس دانشگاه تهران بر پیگیری انجمن‌های علمی برای توسعه بیشتر کار دانشجویی اشاره کرد و گفت: برنامه‌های خود را به‌صورت کتبی به ما اعلام کنید و درصورت مفید بودن، حمایت‌های لازم از آنها صورت خواهد گرفت و همچنین از برگزاری کارگاه‌های آموزشی در انجمن‌ها حمایت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای نادیده گرفته نشدن زحمات و فعالیت‌های انجام شده در بخش فرهنگی، از اجرای کارنامه فرهنگی از ابتدای سال تحصیلی آینده خبر داد به‌طوری که این کارنامه و رزومه در سیستم جذب دانشگاه تهران اجرایی گردد.

 کسب موافقت اولیه برای اعطای امتیاز نخبگانی برای جشنواره حرکت در بنیاد ملی نخبگان

محمدعلی اسلامی مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در ادامه این مراسم ضمن تشکر از رییس و اعضای هیات‌رییسه دانشگاه تهران به‌دلیل میزبانی خوبی که نسبت به برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت داشتند، گفت: مجموع آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره حرکت به هزار و ۸۰۰ رسید که از این تعداد، حدود ۳۰۷ اثر از ۶۳ کشور برای بخش بین‌الملل ارسال شد و همچنین از ۱۰ کشور هم به‌صورت حضوری میزبانی شد.

وی افزود: ۱۰ هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های سراسر کشور فعالیت می‌کنند و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه با توجه به‌شرایط کرونایی در این دوره، قابل قبول است که این امر نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالایی است که در دانشگاه‌های کشور وجود دارد.

رییس دانشگاه تهران: بسته جدید تحول آموزشی از مهرماه اجرا می‌شود

اسلامی خاطرنشان کرد: در بین ۱۹ جشنواره ملی و بین‌المللی که در مجموعه معاونت فرهنگی وزارت علوم در حال سازمان‌دهی است، جشنواره حرکت یکی از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین جشنواره‌هایی است که در کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: در این دوره تلاش شده است که موافقت اولیه‌ای برای در نظر گرفتن امتیاز نخبگانی برای جشنواره حرکت در بنیاد ملی نخبگان کسب شود و امید است که مقام‌آوران این جشنواره در دوره بعدی بتوانند از امتیازهای نخبگانی استفاده کنند. همچنین جشنواره حرکت، در آئین‌نامه بازنگری شده دانشجوی نمونه کشوری قرار گرفته شد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به این نکته اشاره کردکه رویکرد اصلی در وزارت علوم آن است که یک رشد متوازن در میان دانشجویان سراسر کشور رخ دهد و بر اساس اسناد بالادستی، یک دانشجو باید رشد علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد و دانشگاه وظیفه دارد بستری را برای این رشد فراهم سازد.

اسلامی یادآور شد: یکی از محمل‌های اصلی که برای این دوره در نظر گرفته شده است، ارتباط بین دانشگاه با صنعت است. در وزرات علوم سامانه‌ای به‌نام «نان» (نظام ایده‌ها و نیازها) که شرکت‌ها و سازمان‌ها نیازهای و شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان نیز ایده‌های خود را مطرح می‌کنند که این امر زمینه‌ساز شکل‌گیری پروژه‌ها و رویدادهای مختلف می‌شود که در معاونت فرهنگی طراحی شده است که در آینده رونمایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: دانشجویان با عضویت در انجمن‌های علمی باید در ظرفیت‌های مشارکتی توانمندساز نقش‌آفرینی کنند و افرادی که وارد انجمن علمی می‌شوند در کنار رشد علمی خود، برای دانشگاه، جامعه و کشور گامی بردارند.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه فرآیند داوری برای اولین‌بار به صورت سیستمی و در سامانه اتفاق افتاد، گفت: بعد از برگزاری ۱۴ دوره جشنواره حرکت، دکتر زهتاب‌ور مسوولیت تشکیل تیمی برای آسیب‌شناسی و بازنگری جشنواره حرکت را قبول کرد تا آسیب‌های برنامه در ابعاد نمایشگاهی، داوری، اختتامیه و … شناسایی و برای دوره‌های بعدی مرتفع شود.

براساس گزارش دانشگاه تهران، مراسم تجلیل از برگزیدگان و عوامل اجرایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت با حضور  رییس دانشگاه، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در تالار امیرکبیر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

در پایان مراسم از برگزیدگان دانشگاه تهران در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی حرکت و کادر اجرایی قدردانی شد.

 

رییس دانشگاه تهران: بسته جدید تحول آموزشی از مهرماه اجرا می‌شود

کد خبر: 118371

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0