18 مرداد 1401 - 4:02 ب.ظ

روزخبرنگار را تبریک نگویید!

یکم مرداد است؛ دوستان مسئول جمع شده اند و به اسم خبرنگار برایمان جشن گرفته اند. خودشان بریده اند و دوخته اند و پیامک دعوت را برایمان ارسال کرده اند. دست شان درد نکند. از قضا بد هم نبود و سبب شد تجدید دیداری باشد بین دوستان خبرنگار که صد البته سال هاست همدیگر را می شناسند و به واقع خبرنگارند.

سمیه مسرور/اما نقاط قوت جشن نسبت به نقاط منفی و ضعف هایش خیلی کم بود. اگر از تجدید دیدار و اجرای پیمان ابراهیمی نفر سوم برنامه عصر جدید بگذریم، بقیه اش واقعا چنگی به دل نمی زد.
طبق روال اشتباه و مرسوم، مسئولان ردیف اول نشسته بودند تا در کادر دوربین ها خوب جابگیرند و منت بگذارند که ما برایتان جشن گرفته ایم، یادتان نرود.
اشتباه دیگر اینکه مجری که به اشتباه خودش را از ما خبرنگاران می دانست، با شوخی های بی مزه تلاش می کرد تا حضار را بخنداند و از سوی دیگر هوای مسئولین را نیز به شدت داشت. آنقدر که وقتی استاندار جوان و شهردار پا به سن گذاشته اصفهانرا به روی سن فراخواند، چنان از زحمات شان تعریف و تمجید کرد که سبب تعجب خیلی از مدعوین غیر مسئول شد.
آقای مجری به سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان که تا این لحظه یک نشست خبری رسمی با اصحاب رسانه نداشته است؛ تا این لحظه یک گزارش مکتوب از وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی استان صنعتی و فرهنگی اصفهان منتشر نکرده است، تا این لحظه به چند سفر درون استانی و بردن خبرنگاران خاص به همراه خود در این سفرها بسنده کرده است، گفت: از سال گذشته تا کنون شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سطح مدیریت کشور و استان بوده ایم، در این خصوص با خبرنگاران عزیز صحبت کنید.
انگار آقای مجری هم مثل مسئولان کشور، در ایرانی متفاوت از ایران ما مردم به طور عام و خبرنگاران به طور خاص زیست می کنند؛ ایران آقای مجری و مسئولان در حالی پر از اتفاقات خوب و مثبت و روندهای رو به رشد است که ایران ما در بدترین شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و … قرار دارد.
کاش نوید مستعان به عنوان مجری خودش را از ما نمی دانست و بجای ما و یا حداقل در جمع ما که صبح تا شبمان با اخبار و گزارش های تلخ از بطن جامعه می گذرد، حرف از اتفاقات خوب نمی زد.
بعد از استاندار علی قاسم زاده به عنوان شهردار شروع به سخن سرایی از درک شغل خطیر خبرنگاران کرد. این درحالی بود که مجموعه شهرداری پیش از آغاز سال 1401 شمسی، 15 نیروی باسابقه روزنامه اصفهان زیبا، روزنامه مختص شهرداری را از کار برکنار کردند. عده زیادی از خبرنگاران خبرگزاری ایمنا تنها خبرگزاری شهری کشور را که زیر نظر مدیریت شهرداری است نیز با چالش های بزرگی مواجه ساختند.
آقایان شهردار و استاندار روی سن برنامه جشن روز خبرنگار خبر از تحقق وعده مسکن ارزان برای خبرنگاران دادند و تایید کردند که به واقع در ایران ما زیست نمی کنند؛ چراکه با تورم موجود و رکود بازار مسکن و رشد فزاینده قیمت مسکن و مصالح ساختمانی و گرانی فولاد و سیمان، کاشی و سرامیک، گچ و آجر، دستمزد کارگر و عوارض و مالیات و پروانه ساختمان و مهم تر قیمت هر متر زمین، مسکن ارزان وجود نداشته و ندارد؛ از سوی دیگر با حق الزحمه های ناچیز خبرنگاری و نداشتن حقوق ثابت متعارف، حتی اگر فرض کنیم که مسکن ارزانی هم پیدا شود که صد البته نمی شود، کدام خبرنگار توان خرید آن را دارد؟
مسئولان بزرگوار اهداف و برنامه های شان برای خبرنگاران را با حقوق خودشان محاسبه می کنند و بد تر اینکه به مرحله اجرا هم نمی رسانند. بطوریکه تا این لحظه تمام شهرداران و استانداران از دهه هفتاد تا کنون قرار است برای خبرنگاران مسکن ارزان تهیه کنند و تا این لحظه حتی قطعه زمین خالی برای این کار در نظر گرفته نشده است.
نقطه ضعف دیگر مراسم جشن روز خبرنگار که به دلیل تقارن این روز با عاشورای حسینی در اول مرداد برگزار شد، تجلیل از پیمان ابراهیمی برنده ریالیتی شوی عصر جدید در برابر دیدگان خبرنگاران بود.
مسئولان استانی و شهری و اعضای شورای شهر روی سن برنامه جشن روز خبرنگار به صف ایستادند و به برنده 400 میلیون تومانی برنامه عصر جدید لوح و قاب مینا و کارت هدیه دادند و این حرکت را با چند دوربین عکاسی در تاریخ ثبت و ضبط و ثابت کردند که درک درستی از خبرنگار و روز آن ندارند که اگر داشتند در برابر جمع خبرنگاران از استنداپ کمدین اصفهانی برنامه احسان علیخانی تقدیر و تجلیل نمی کردند.
لبخند رضایت روی صورت مسئولان خیلی آزار دهنده بود و پتک بی توجهی به جایگاه و شان خبرنگار را بر سرمان کوبید.روزما و سخنرانی مسئولان و تجلیل از برنده یک مسابقه و دعوت از خواننده تهرانی و شوخی های بی ملاحت مجری برنامه، حظ تجدید دیدار با همکاران را تا حد قابل توجهی کاهش داد. البته بی انصافی است اگر نگویم که از اجرای زنده پیمان ابراهیمی لذت بردم.
روز خبرنگار در استانداری
داشتیم کم کم بی نظمی ها و نقاط ضعف جشن اول مرداد را به فراموشی می سپردیم که از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در نشست معاونت سیاسی امنیتی استانداری اصفهان به مناسبت روز خبرنگار فکس دریافت کردیم.
دهم مرداد ماه ساعت 10 صبح وارد سالن اجتماعات استانداری شدیم. ورودی سالن برگه حضور وغیاب خبرنگاران بود و یک جام بزرگ مینا. خانم پشت میز گفتند اگر سوال دارید اسم تان را بنویسید و درجام بی اندازید تا اگر در قرعه کشی اسم تان در آمد سوال تان را مطرح کنید! تقریبا همه صندلی ها پر شده بود و مسئولان برنامه را با مداحی آغاز کردند. ساعت 10 و 10 دقیقه مجید شمس مدیرکل روابط عمومی و محمد رضا جانثاری معاونت سیاسی امنیتی استانداری تا ساعت 10 و سی دقیقه برایمان حرف زدند و ضمن یادآوری اینکه این نشست و گردهمایی به منظور روز خبرنگار و کسب اطلاع از وضعیت ما خبرنگاران، بارها تاکید کردند که اینجا نشسته ایم تا حرف و درد دل شما را بشنویم و در صورت داشتن اختیار در این حوزه به خبرنگاران کمک کنیم.
نکته جالب اینکه سی دقیقه زمان از سوی برنامه ریزان صرف شد و به ما اعلام کردند که سقف جلسه تا ساعت 12 ظهر است و انشالله عزیزانی که اسم شان در قرعه کشی بود، سریع صحبت کنند که نوبت به سایر همکاران مان برسد وعلاوه بر اینکه ربع ساعت آخر نیز در اختیار معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری باشد تا جمع بندی کند.
نتیجه اینکه مسئولان استانداری نیز در روزی که قرار بود به نام خبرنگار باشد، گوی و میدان دست شان بود. حرف های ما را شنیدند و عملا برای رفع بحران مالی، عدم امنیت شغلی، بیمه و حق الزحمه های ناچیز مان هیچ نسخه و اختیار قانونی نداشتند. بلکه این جلسه را برگزار کردند تا باز هم به وسیله ما در سرتیتر اخبار قرار بگیرند.
کاش روز خبرنگار نداشتیم، اینگونه سرخودمان کلاه گشادی می گذاشتیم که اگر روزی به نام مان ثبت شده بود، قطعا وضع مان بهتر بود. امسال اما روز مان تلخ تر از همیشه است و از اسفندماه سال گذشته تا این لحظه بارها شنیده و خوانده ایم که همکاران مان را اخراج کرده اند و هیچ حق و حقوقی نیز به آنها پرداخت نشده که هیچ، شیوه اخراج شان نیز به بدترین شکل ممکن بوده است.

کد خبر: 119132

نویسنده: سمیه مسرور

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0