7 خرداد 1401 - 1:45 ب.ظ

روابط عمومی دیجیتال و نقش آن در توسعه سازمان

امروزه در عصر دیجیتال روابط عمومی نیز با تحول روبرو شدند و در حرکتی وسیع و پرسرعت به سمت روابط عمومی دیجیتال سوق پیدا کردند.

امروزه در عصر دیجیتال روابط عمومی نیز با تحول روبرو شدند و در حرکتی وسیع و پرسرعت به سمت روابط عمومی دیجیتال سوق پیدا کردند.
آثار روابط عمومی دیجیتال چیست ؟ چه ابزارهایی دارد و چگونه به توسعه سازمانی کمک می کند.
این مطلب به این سوالات پاسخ خواهد داد.

نویسنده بیژن حقیقی کارشناس روابط عمومی پست استان اصفهان
روابط عمومی در هر سازمان نقشی بسیار ویژه در توسعه سازمانی و ارتقای جایگاه سازمان و ظرفیت های کسب و کار آن دارد.
در دنیای امروز دیگر نمی توان برای روابط عمومی ها تنها یک نقش اطلاع رسانی متصور شد و از ظرفیت های پیرامونی عصر دیجیتال در خصوص نقش جدید روابط عمومی ها در توسعه کسب و کار غافل شد.

امروزه همه سازمان ها با هدف پوست اندازی وارد فازهای پیچیده تحول دیجیتال شده اند تا بتوانند با نیازهای جدید مخاطبین و مشتریان خود حیات کسب و کار خود را برای حضور در عصر دیجیتال ضمانت کنند.

در گذشته روابط عمومی ها تنها با ایجاد یک جریان غیرتعاملی ، تک صدایی و یک طرفه اقدام به اطلاع رسانی از طریق فضاهای موجود اطلاع رسانی همانند نشریات مکتوب ، رادیو ، تلویزیون و کمی الکترونیکی تر در وب سایت های خود می نمودند.
اینگونه اطلاع رسانی هیچگاه روابط عمومی ها را قادر نمی ساخت به عمق ذهن مخاطب فرو برد و در یک جریان تعاملی از مخاطبین خود بازخورد مناسب دریافت نماید.
اما امروزه در عصر دیجیتال روابط عمومی ها نیز با تحول روبرو شدند و در حرکتی وسیع و پرسرعت به سمت روابط عمومی دیجیتال سوق پیدا کردند.
آثار روابط عمومی دیجیتال چیست ؟ چه ابزارهایی دارد و چگونه به توسعه سازمانی کمک می کند.
ابزارهای روابط عموی دیجیتال بیش از هرچیز برای همه روشن است و نیاز به توضیح اضافی ندارد. وب سایت ها ، شبکه های اجتماعی پیام رسان ها و سایر ابزارهایی که امروزه اکثر مردم با آن آشنا هستد و با ضریب نفوذ بسیار بالایی در حال ارائه سرویس به مردم می باشد.

اما این ابزار ها چه امکاناتی در اختیار روابط عمومی ها قرار می دهند و کدام یک از این ابزار ها دارای اهمیت و توجه بیشتری است ؟
موارد مختلفی چون تولید محتوا، سئو و بهینه‌سازی سایت، ایجاد بک‌ لینک، بازاریابی محتوایی، انتشار  HYPERLINK رپورتاژ آگهی و… همه و همه می‌توانند بخشی از برنامه‌هایی باشند که این ابزارها در اختیار روابط عمومی ها قرار می دهند.

این ابزارهای می تواند مزایای خوبی در اختیار روابط عمومی سازمان قرار دهد مزایایی همچون :
تعامل با مخاطبین: مهمترین نیاز روابط عمومی ها تعامل با مخاطبین و دریافت بازخورد ها از آن ها می باشد. امروزه این ابزارها در سطوح مختلف در اختیار روابط عمومی قرار گرفته اند تا بتوانند در بهینه ترین و موثرترین حالت با مخاطبین تعامل برقرار کرده و نظرات آن ها را براساس مدل های استاندارد مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. قطعا این آنالیز می تواند در جریان بازاریابی و تولید در آمد و یا ایجاد ارزش برای سازمان موثر واقع شود.

افزایش ترافیک سایت: بهینه سازی سایت از طریق تکنیک های مختلف می تواند به افزایش ترافیک سایت و در نهایت خلق ثروت و ارزش برای سازمان منجر شود. بنابراین استفاده از تکنیک های افزایش ترافیک سایت همچون استفاده از بک لینک ها و و استفاده از تکنیک های موثر در ایجاد و تولید محتوا همچون مصاحبه ، مشارکت کارکنان در تولید محتوا ، پست های تحلیلی و … می تواند تاثیرات شگرفی در افزایش ترافیک سایت داشته باشد.

تبلیغات، ارتباط با مشتری و مدیریت بحران بهتر: شما نیاز به تبلیغات و ارتباط دائمی با مشتریان دارید و از سوی دیگر باید بتوانید به خوبی مشکلات و شکایات پیش آمده را مدیریت کنید تا اعتبار برندتان خدشه‌دار نشود.

قابلیت اندازه‌گیری و سنجش دقیق: یکی از مهمترین مزایای روابط عمومی دیجیتال استفاده از شاخص‌های کلید عملکرد، ابزارهای تحلیلی و اندازه‌گیری برای سنجش میزان موفقیت کمپین‌های مختلف است.

در عین حال در کنار ابزارها و تکنیک های عنوان شده روش های مناسبی نیز برای اندازه گیری میزان موفقیت در رسیدن به اهداف ایجاد شده است که می توان از آنها به عنوان ابزارهای اندازه گیری استفاده نمود.

مواردی همچون گوگل آنالیتیکس و موارد مشابه .
در مجموع می توان گفت روابط عمومی دیجیتال در دنیای امروز یکی از کلید های مهم و اساسی تغییرات در سازمان و ارتقای جایگاه سازمان می باشد. زیرا به سادگی می تواند از تولید جریان های تولید محتوا در بسترهای مختلف عرضه محتوا با مخاطبین تعاملی دوجانبه برقرار کند و راه های نفوذ در مخاطب را بر اساس بازخوردهای دریافتی از مشتریان بررسی ، بهینه و عملیاتی نماید .
نویسنده بیژن حقیقی کارشناس روابط عمومی پست استان اصفهان

کد خبر: 115822

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0