14 بهمن 1401 - 2:02 ب.ظ

معرفی کتاب؛

رمان بد زخم، نگاهی فلسفی به موضوعات اجتماعی

رمان بد زخم نوشته‌ی مالک شیخی هفته گذشته منتشر شد.

به گزارش عصر اصفهان،این کتاب که با روایتی از یک داستان اجتماعی و عاشقانه سعی کرده فضای تازه ای را تجربه کند، از دریچه فلسفه به بخشیاز مناقشات اجتماعی پرداخته است.

مالک شیخی،روزنامه نگار و مدرس دانشگاه که پیش از این با فیلم مستند «خارجی» جایزه بهترین فیلم مستند از نگاه مردم را کسب کرده بود این بار در رمان بدزخم نیز سعی کرده با موضوعاتی پنهان که برای مخاطب جذابیت دارد به نقد برخی موضوعات مبتلابه روز جامعه بپردازد. موضوعاتی که از طرح جلد این کتاب نیز قابل حدس است.
شیخی که در فیلم مستند نیز توانست تضاد ارزش های جامعه مدرن و سنتی را به چالش بکشد اکنون با رمان بد زخم سعی دارد از دریچه داستان این تقابل را دنبال کند.
بدزخم در بخش هایی از داستان خود، نقد های اجتماعی تندی را در لفافه قلم مالک شیخی به برخی از جریان ها و طیف های سیاسی نیز ابراز می‌کند، مهارتی که رعایت خطوط قرمز آن در برخی از یادداشت های ژورنالیستی او به وضوح از شیوه مولف خبر می‌دهد.
این بار نیز او با نگاهی فراجناحی با حفظ ارزش های جامعه به انگاره‌های غلط تاخته تا مخاطب پس از اتمام رمان، تا مدتها تاثیر آن را در خود مشاهده کند.
این کتاب که اولین کتاب با ایده توزیع بوک کراسینگ در ایران است، تلاش دارد با وارد کردن این ایده فرهنگی به کشور، ایده کاربردی توزیع کتاب برای ارتقای آگاهی را نیز به موازات نشر کتاب، ترویج دهد.
در شیوه بوک کراسینگ، مخاطب پس از خرید کتاب و اتمام مطالعه آن، کتاب را با یادداشتی که در ابتدای آن نوشته و موضوع تعمدی بودن رها کردن کتاب در فضای عمومی را توضیح میدهد، آنرا در یک مکان عمومی به عمد جا گذاشته تا نفر بعدی بتواند از آن استفاده کند و او نیز پس از اتمام مطالعه همین روش را تکرار کند.

اکنون با نزدیک شدن به پایان سال ۱۴۰۱ اگرچه سال کم فروغی برای ادبیات بوده است اما شاید رمان بد زخم بتواند خود را در بازیگران اصلی ادبیات امسال جای دهد.
در بخشی از متن کتاب آمده است:
« معامله باید برای محصولِ رسیده‌باشــد،نه محصــول نیمه‌رس!
آدم نباید از تــرس گندیدن، محصولش را کال ونیمه‌رس
از بوته جدا کند. محصول رســیده،محصولی اســت که تا آخرین روزمقرر روی ســاقه‌اش بماند.مرز رســیدن و کال‌بودن و گندیدن،مرز باریکی‌ست.مراقبت می‌خواهد.محصول کال را نمی‌شوداز بوته‌اش جدا کردوبه امید مرور زمان، منتظــررســیدنش شــد.رســیدن فقط روی ســاقه رخ می‌دهد. هــرمحصولی در
چرخــۀ کال‌بــودن و رســیدن و افتــادن و گندیــدن عمــر کوتاهی دارد.
افتادن، پایانِ رسیدن است.»

کد خبر: 131685

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 2

با سلام
با شناختی که از دکتر مالک شیخی دارم اطمینان دارم رمان بدزخم یکی از کتاب‌های پر طرفدار و پر تیراژ خواهد شد. به امید موفقیت این نویسنده و هنرمند کشور عزیزمان.