6 خرداد 1399 - 10:08 ق.ظ

گونه های نگارش

رسم الخط زبان فارسی

با آنکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی سالهاست در زمینه رسم الخط یا شیوه نگارش زبان فارسی به فعالیت اشتغال داشته ، اما تا به امروز در دستیابی به شیوه‌ای واحد که مورد قبول تمامی صاحبنظران باشد ، ناکام مانده است .

به گزارش عصر اصفهان، چرا که ، بسیاری از نکته‌هایی که از نظر کارشناسان این فرهنگستان درست بوده ، توسط برخی از استادان و ویرایشگران خبره متون فارسی مردود شناخته شده‌اند .یکی از دلایل این معضل می تواند سلیقه‌ای بودن این مقوله باشد . برای مثال ، برخی معتقدند که علامت جمع “ها ” باید از کلمه جدا باشد ، و در مقابل ، گروهی بر این باورند که به همان دلیلی که علامت جمع “ان “در کلمات نظیر نیاکان ، مومنان ، پاکدامنان و … به صورت پیوسته نوشته می شود ، منطقی برای ناپیوسته نوشتن ” ها” وجود ندارد .

همچنین به نظر عده‌ای، به کار بردن حرف ” ی “به جای همزه نسبت به پایان کلماتی که به های غیر ملفوظ ختم شده ، موجب کاهش استفاده از علائم عربی خواهد شد. اما گروه دیگری ، این استدلال را داشته که قرار دادن “ی ” در پایان این قبیل کلمه ها ، سبب زشت و بی قواره شدن نوشته و وسیله‌ای برای آزار چشم خواننده می‌شود و جماعتی نیز به ویژه در مطبوعات به کلی مخالف استفاده از ” ء ” یا “ی ” در این مورد خاص بوده و چنین استدلال می‌کنند که نگارش مطبوعاتی ، نثر ادبی نبوده و خواننده مطبوعات تکلف در نگارش را بر نتابیده و افعال را به صورت وصفی و پیام جمله ها را به شکل کوتاه و سریع الانتقال ترجیح می دهد. افزون براینها ، مثلاً صدور حکم ناپیوسته نوشتن “کلمات مرکب ” با هدف تسهیل نگارش – آن هم بدون استثنا – به هیچ روی نمی تواند صائب باشد. زیرا ،معنی واژه “مرکب ” در این گونه کلمات ، هیچ چیز جز ترکیب اجزای آنها نیست .

به هر تقدیر این مطالب با توجه به توضیح مزبور تهیه شده و در آن نکات برجسته رسم الخط زبان فارسی با در نظر گرفتن زبان مطبوعات تعیین شده و بدیهی است به هیچ وجه کامل نبوده و نکته های بسیار دیگری که در حوصله این بحث مختصر نمی گنجد ایده ناگفته مانند است ناگفته مانده اند .

“است ”

وقتی که کلمه پیش از “است “به “الف ” یا “واو” با تلفظ” 00 “ختم شود ” است “بدون ” الف ” نوشته می‌شود مانند :

داناست ، زیباست ، خوشروست و نیکوست .

* توجه داشته باشیم که اگر حرف ” واو” با تلفظ “0 “باشد این حالت مصداق پیدا نمی کند. مانند :

او تندرو است ، این مزرعه جو است ، شلوار علی نو است .

* در سایر موارد نیز “است ” با “الف “نوشته می‌شود. مانند :

ناتوان است ، باز است ، زنده است و نورانی است.

* توضیح : هنگامی که “است” بعد از “صفت نسبی” و به طور کلی کلمه های مختوم به حرف “ی “نوشته شود ،اگر “الف” آن حذف گردد، دلنشین تر به نظر می‌رسد ،مانند: خراسانی ست خوردنی ست ، گفتنی ست ، بدیهی ست ، گلهایی ست و ….

300

کد خبر: 30884

نویسنده: بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0