10 اردیبهشت 1402 - 11:18 ق.ظ

رتبه بندی پایگاه های خبری فرصتی برای دیده شدن

نگاهی به نتایج رتبه بندی پایگاه‌های خبری از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای اخیر یک تجربه قابل قبول و به برداشت نویسنده متن، منصفانه برای نخستین بار بدور از تمامی حاشیه‌ها، زد و بندها و هر نوع نگاه جانب‌دارانه برای پایگاه‌های خبری سراسر کشور رقم خورد.

عصر اصفهان، به قلم دکترمهدی محسنی نیا، این می‌تواند سرفصلی باشد بر آغاز یک رفتار درست بر اساس متر و معیار که هم بازدارنده است و هم برای آنان که می‌خواهند راهی به سوی پیشرفت داشته باشند آموزنده .
آموزنده از آن جهت که با روش‌های نوین سئو و خلاقیت در تولید محتوا بیشتر آشنا می‌شویم. و بازدارنده به دلیل پیش‌گیری از هر گونه رابطه و استفاده از رانت‌های مستقیم و یا غیر مستقیم. برای موفقیت در امتیازگیری دو نکته خلاقیت و نگاه صحیح در تولید محتوا(نه صرفا خبر) باعث ارتقای جایگاه خواهد شد. پس بکوشیم تا با این تعریف استاندارد بهترین خود باشیم.
به متر و معیار اشاره کردم، باید گفت که اگر در جای جای فضای کشور بر اساس یک استاندارد مشخص تمامی فضاهای هم‌سطح با یکدیگر قیاس شوند، یک گام به سمت پیشرفت دموکراتیک برداشته‌ایم. البته این روایت امتیازدهی به پایگاه‌های خبری هم خالی از اشکال نیست. البته برای آنانی که بدون داشتن موارد استاندارد اولیه به دنبال جایگاهی ویژه برای خود هستند.
روایت امروز پایگاه‌های خبری صرفا تولید خبر نیست و به سمت چالش‌های تولید محتوای کابرپسند پیش می‌رود و همچنین با دانش روز ما را به مطالعه مداوم روش‌ها و متدها سوق می‌دهد. حتی زمانی که قرار است برای تولید خبر امتیاز بگیرید باید جریان‌سازی کنید، باید با همتراز خود تعامل داشته باشید، باید به سوی یکی شدن و همراهی بروید. خوب در نتایج اعلامی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مهم پیداست که پایگاه‌های خبری که استانداردها را رعایت کرده‌اند بدون در نظر گرفتن مرکزنشین بودن و یا نبودنشان بر اساس همان اصول استاندارد مشخص شده امتیاز گرفته‌اند.
تجربه اخیر به شخصه به نویسنده این متن آموخت که اگر قرار است موفقیتی در رویکرد نوین نظام مطبوعاتی کشور شکل بگیرد، ف ق ط و فقط مرهون تلاش گروهی و رسیدن به یک ائتلاف مشترک در انجام امور برای بهتر شدن هر روز بیش از روز قبل پایگاه‌های خبری است. نباید از چهارچوبه فعالیت گروهی کنار کشید. زمانی این گروه در دل یک روزنامه برای یک هدف واحد دور هم جمع می‌شدند، اما امروز مجموعه‌های مختلف برای هدفی واحد به دور از هم اما در راستای اشتراک اهداف با یکدیگر همکاری می‌کنند.
در انتها به همه همکاران عزیزم که در رسانه عصر اصفهان در کنار هم بودیم و توانستیم امتیاز خوبی را کسب کنیم تبریک ویژه می‌گویم. همچنین به تمامی پایگاه‌های خبری استان که توانستند در این رتبه بندی امتیاز قابل توجهی را کسب کنند و در رتبه‌های بالای این رنکینگ قرار بگیرند نیز تبریک ویژه و یک خداقوت جانانه می‌گویم. البته باید بدانیم که کسب رتبه کاری شدنی است اما نگاه داشتن این رتبه و بالا بردن آن نیاز ویژه‌ای به کارکرد مثبت و ادامه راه دارد.

کد خبر: 132922

نویسنده: : دکتر مهدی محسنی نیا

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0