7 بهمن 1400 - 11:41 ق.ظ

مقاله؛

راهیان نور نیاز امروز جامعه دانش آموزی

حماسه های مردم این مرز و بوم در هشت سال دوران دفاع مقدس، ماندگار و فراموش شدنی نیست؛ حضور و نقش اقشار مختلف در این حماسه وایثار، از هر صنف و گروه و طبقه ای، حتی دین ومذهبی، برای کسی پوشیده نیست. یکی از راه های شناساندن این حماسه ها وترویج روح ایثار وفداکاری برای نسل های پس از جنگ، آشنایی آنها ازطریق آثار به جای مانده از سال های دفاع مقدس وتبیین ارزش های جهادی در قالب« اردوهای راهیان نور»است.

عصر اصفهان،رضاسلمان منش/ کاروان راهیان نور از سال ۱۳۷۶ آغاز شد؛ راهیان نور نامی است برای گروه بزرگی از کاروان‌های سیاحتی – مذهبی در ایران که به بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق در غرب و جنوب غربی این کشور می‌پردازند. این حرکت بعد از پایان جنگ ایران و عراق، توسط گروه‌های مردمی به صورت خود جوش متشکل از رزمندگان اسلام شکل گرفت؛ که خود نوعی از گردشگری جنگ در ایران محسوب می‌شود. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان دهنده و متولی اصلی اردو‌های سراسری «راهیان نور» است که هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطق مختلف ایران را برای بازدید از مناطق جنگی غرب و جنوب غربی این کشور، به استان‌های هم‌مرز با عراق می‌برد.

راهیان نور نیاز امروز جامعه دانش آموزی است چرا که اگر قرار باشد در مقابل جنگ نرم با دشمن قرار بگیریم باید با اقداماتی که در حوزه پرورشی و فرهنگی انجام می شود اجازه ندهیم دشمن به اهداف خود برسد؛ فعالیت‌های فرهنگی باعث پیروزی ما در مقابل دشمن می شود. از این رو در چند سال گذشته ارتباط خوبی بین اداره کل با بسیج دانش آموزی و بسیج فرهنگیان شکل گرفته که با اقدامات انجام شده در شورای پشتیبانی توانستیم نگرانی ها را به حداقل برسانیم و در جهت تحقق آرمان های نظام جمهوری اسلامی گامی موثر برداریم. در این رابطه محمد اعتدادی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان،معتقد است راهیان نور اهداف بسیار مهمی دارد که یکی از آنها تربیت دانش آموز دانا، توانا و وطن دوست است و وقتی صحبت از تربیت دانش‌آموز وطن دوست می‌شود بدون شک یکی از راه‌هایی که بتوانیم شجاعت، ایثار و مردانگی دانش‌آموزانی که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند را به نسل جوان و جدید انتقال دهیم برنامه‌هایی از جمله «راهیان نور» است.

یکی از خواسته‌های همیشگی خانواده شهدا به خصوص مادران شهدا، انتقال مفاهیم شجاعت و ایثار فرزندانشان به نسل جدید است و امیدوارم با همه مشکلاتی که داریم بتوانیم این عظمت را از طریق اردوهای راهیان نور به دانش‌آموزان منتقل کنیم. همچنین برگزاری مسابقات فرهنگی هنری از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل در این حوزه بسیار موثر است و در کنار آن گفتگوی همکاران فرهنگی با راویان و جانبازان دفاع مقدس و سخنرانی آنها در مدارس برای‌دانش‌آموزان می تواند آرمان‌های شهدا را به دانش آموزان انتقال دهد.

اکنون40  هزار شهید دانش‌آموز در کشور داریم که 5 هزار و ۳۰۰ نفر از آنها از استان اصفهان هستند و نشان از فضای معنوی در بین دانش‌آموزان است. ضمن اینکه بیش از چهار میلیون نفر از دانش‌آموزان کل کشور اردوی راهیان نور را به صورت آفلاین مشاهده کرده‌اند.

در سال‌های قبل اردوی راهیان نور به صورت حضوری برگزار می‌شد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا از سال گذشته و برای اولین بار در کشور این اردو را برای دانش‌آموزان دختر پایه دهم و پسران پایه دوازدهم به صورت مجازی برگزار کردیم که با کمک مربیان بسیج دانش آموزی تمامی موارد به دانش آموزان اطلاع رسانی می شد.

کد خبر: 47485

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0