دلالان مخالف اصلی فروش خودرو در بورس کالا
سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه محدود خودرو در بورس کالا نشان داد که خودروساز میتواند خودرو را به قیمتی بالاتر از نرخ دستوری تعیین شده بفروشد و برای خریدار نیز بستر لازم در راستای خرید خودرو پایینتر از قیمت اعلام شده در بازار آزاد وجود دارد.
سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه محدود خودرو در بورس کالا نشان داد که خودروساز میتواند خودرو را به قیمتی بالاتر از نرخ دستوری تعیین شده بفروشد و برای خریدار نیز بستر لازم در راستای خرید خودرو پایینتر از قیمت اعلام شده در بازار آزاد وجود دارد.
وکیلی گفت: به اعتقاد اکثر کارشناسان فروش خودرو به واسطه شرکت در قرعهکشی در خوشبینانهترین حالت نوعی لاتاری است که در غیاب سیستم قیمتگذاری از طریق مکانیسم عرضه و تقاضا، منافعی را برای برخی اشخاص در بر خواهد داشت و بررسیهای آماری حاکی از آن است که تعداد کثیری از برندگان هدف مصرف ندارند و به دنبال استفاده از مزیت تفاوت قیمتی نرخ فروش درب کارخانه با بازار آزاد هستند.
وی افزود : این اختلاف قیمت نه تنها نصیب تولیدکننده نمیشود بلکه به نوعی است که بخش زیادی از این مزیت قیمتی نصیب واسطهها و دلالان می شود و همین اختلاف فاحش موجب به وجود آمدن باندهایی میشود که در بدنه مدیریتی هم نفوذ کرده و به طرق مختلف تلاش میکنند تا رانت این اختلاف قیمت حذف نشود.
کارشناس بازار سرمایه گفت: مخالفان فروش خودرو در بورس کالا با اتکا به شعارهای متعدد و جلوگیری از افزایش قیمتها معتقدند که فروش خودرو از طریق بورس کالا منجر به افزایش بهای خودرو میشود که این امر خود به نوعی صحهگذاری رسمی بر افزایش قیمتهاست. در هر صورت مصرفکننده نهایی همیشه بهای بازار آزاد را جهت خرید خودرو میپردازد و لذا چه بهتر که این تفاوت قیمتی نصیب تولید کننده شود و بساط قرعهکشی و تضعیف تولیدکننده از بین برود.
وی بیان داشت : با حذف یا کاهش قابل توجه اختلاف قیمت خودروساز و بازار آزاد، مصرفکنندگان نهایی اقدام به خرید میکنند به نحوی که تقاضای سفته بازی در بازار خودرو حذف میشود که این اقدام به رعایت عدالت و به شعارهای دولت نیز نزدیک خواهد بود.
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد