20 مرداد 1400 - 1:45 ب.ظ

دلالان خارجی، سنگ را خام می‌خورند!

رئیس اتحادیه سنگ بری‌های اصفهان گفت: علاوه بر محدودیت صادرات، نمایندگان کشور‌های خارجی مثل چین با خرید مستقیم سنگ درجه یک از معادن کشور باعث شده‌اند معادن به شرکت‌های داخلی سنگ نفروشند.

به گزارش عصر اصفهان، حسین حجاری رئیس اتحادیه سنگبری‌های اصفهان گفت: درحال حاضر با توجه به تحریم‌ها، امکان صادرات سنگ به آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشور‌ها وجود ندارد، بنابراین صادرات سنگ در وضعیت بسیار ضعیفی قراردارد.

وی افزود: در واقع بیشتر صادرات سنگ به صورت خام است و کشور‌های چین، ترکیه و ایتالیا با هجوم به معادن، سنگ خام ما را خریداری، فراوری کرده و به نام و برند خودشان می‌فروشند.

رئیس اتحادیه سنگ بری‌های اصفهان اظهار کرد: دغدغه و ناراحتی اصلی این است که وقتی ما ازنظر معادن و نوع سنگ بی‌نظیر هستیم چرا سنگ فرآوری شده آن‌را خریداری نمی‌کنند. به طور مثال نمایندگان چین، سنگ ایران را در مسکو می‌فروشند و این بزرگترین مشکل در حوزه سنگ است.

حجاری بیان کرد: در شرایطی که بهترین نوع سنگ معادن صادر می‌شود و بعضی معادن هم سنگشان را به داخل نمی‌فروشند، تمام ۶ هزار کارخانه سنگ کشور گاهی به ناچار سنگ با کیفیت پایین‌تر را می‌خرند.

وی درباره وضعیت نرخ گذاری بر بازار سنگ خاطرنشان کرد: معمولا در بازار فعلی کشور کسی به فکر گران‌فروشی نیست، بلکه می‌خواهند سنگ تولیدی خود را بفروشند؛ فرصت توزیع سنگ زیاد، اما خریدار کم است، بنابراین کارخانه‌جات حتی حاضر هستند بدون سود بفروشند تا سرمایه‌شان از بین نرود.

رئیس اتحادیه سنگ بری‌های اصفهان اضافه کرد: بازار داخل سود زیادی را برای کارخانه‌های سنگ به همراه ندارد بلکه اگر بازار خام فروشی سنگ تعطیل می‌شد و صادرات سنگ قوت می‌گرفت، وضعیت مطلوب تری در بازار سنگ بود.

104

کد خبر: 28610

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0