18 خرداد 1401 - 12:30 ق.ظ

دستبرد به تپه تاریخی داراب!

تپه تاریخی «مهره‌ای» در یکی از روستاهای شهر داراب در استان فارس مورد دستبرد گسترده سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه‌های پوچ و خیال‌انگیز یافتن گنج قرار گرفته است و به لایه‌های باستان‌شناسانه این محوطه تاریخی و فرهنگی، آسیب‌های برگشت‌ناپذیری وارد و آن را زیر و رو کرده‌اند.

یک فعال میراث فرهنگی از  دستبرد گسترده سوداگران گنج به یکی از تپه‌های تاریخی داراب خبر داد و گفت: تپه تاریخی «مهره‌ای» در یکی از روستاهای شهر داراب در استان فارس مورد دستبرد گسترده سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه‌های پوچ و خیال‌انگیز یافتن گنج قرار گرفته است و به لایه‌های باستان‌شناسانه این محوطه تاریخی و فرهنگی، آسیب‌های برگشت‌ناپذیری وارد و آن را زیر و رو کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سیاوش آریا کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی در استان فارس ادامه داد: تپه تاریخی «مهره‌ای» در شهر داراب در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می‌برد و از سوی تاراج‌گران یادمان‌های تاریخی و فرهنگی غارت شده و در چندین بخش از تپه، گودال‌های بزرگ و کوچکی پدید آورده و به آن آسیب رسانده‌اند. گذر خودروهای سنگین و رد لاستیک آن‌ها از سوی زمین‌داران و کشاورزان از دیگر چالش‌های این تپه تاریخی است که آریا به آن اشاره کرد و افزود: رد لوله‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از روی عرصه تپه «مهره‌ای» از دیگر مشکلات آن است.

این کنشگر میراث فرهنگی همچنین گفت: تپه تاریخی «مهره‌ای» از سوی مسؤولان اداره میراث فرهنگی شهر داراب مورد بی‌مهری قرار گرفته و تا کنون ثبت ملی نشده است. همچنین تا کنون هیچ‌گونه بررسی و کاوش و پژوهش‌های باستان‌شناختی در این محوطه انجام نشده است که همین موضوع سبب ناشناختگی و تعرض بیشتر سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی و وقوع آسیب‌های دیگر می‌شود. آریا در اهمیت شهرستان داراب اضافه کرد: داراب یکی از شهرهای مهم تاریخی و باستانی جنوب استان فارس و کشور است که به گفته باستان‌شناسان دارای غنای فرهنگی ویژه‌ای بوده و از اهمیت ویژه‌ای در زمینه مطالعات تاریخی و باستان‌شناختی برخوردار است.

کد خبر: 116413

منبع: ایسنا

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0