24 اردیبهشت 1399 - 6:28 ب.ظ

درک امام زمان(عج) مقدمه درک شب قدر است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم درک شب‌های قدر گفت: درک شب‌های قدر در گرو شناخت سیره و سبک زندگی ائمه معصومین علیهم السلام است.

 

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، حجت الاسلام سیدمهدی هاشمی در خصوص زمان اصلی شب قدر، گفت: تاریخی که از شب قدر ذکر شده در بیشتر منابع ما یکی از این سه شب ماه رمضان است اما با توجه به برخی از آیات قرآن شب قدر را شب نیمه شعبان قید شده که در تاریخ شیعه و اهل سنت هم به آن اشاره شده است.

استاد دانشگاه با اشاره به آیات ابتدایی سوره دخان اظهار داشت: مراد از لیل مبارکه در این آیات شب نیمه شعبان است و شب دیگری نیز به عنوان شب قدر ذکر شده است که شام بعثت رسول اکرم (س) است، شب نیمه شعبان نیز شب قدر محسوب شده و شب دیگری نیز در ماه مبارک رمضان به عنوان شب قدر شناخته شده است.

این پژوهشگر قرآنی خاطرنشان کرد: در آیات سوره بقره داریم که ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده و در سوره قدر نیز مشخص شده است که شب قدر شبی است که قرآن در آن نازل شده است پس مشخص می‌شود که قطعا شب قدر در ماه مبارک رمضان است و مفسرین و پژوهشگران در جمع این روایات که هرکدام به روز خاصی اشاره دارد به نتیجه رسیده‌اند که شب قدر دارای مراتبی است که مرتبه رقیق و نازل آن شب نیمه شعبان است که در این روز رزق انسان، وفات انسان و آنچه قرار است به انسان در طی یک سال برسد مشخص خواهد شد و در شب قدری که در ماه مبارک رمضان است قطعی می‌شود.

این فعال قرآنی ادامه داد: اگر به ظاهر آیات نگاه کنیم تعبیر مطلع فجر همین طلوع خورشید سحرگاهی است اما آن فجری که قرآن به آن قسم می‌خورد فجر ظهور امام زمان(عج) است همانطور که در روایتی حتی مطلع الفجر، حتی مطلع القائم تعبیر شده است.

وی اضافه کرد: پس با توجه به این روایات و آیات قرآن، نزول ملائکه و روح بعد از شهادت حضرت زهرا(س) نیز تا زمان ظهور حضرت مهدی(عج) استمرار دارد.

وی نتیجه گرفت: راهکار درک حقیقی شب قدر، درک حضرت فاطمه(س) است و درک و شناخت فاطمه در گرو رصد زندگی حضرت زهراست که مهمترین خصوصیت زندگی ایشان بحث ولایت مداری، امام شناسی و دفاع از ولی و امام زمانش بود.

استاد دانشگاه با اشاره به لزوم درک شب‌های قدر گفت: درک شب‌های قدر یک امر سخت و دست‌نیافتنی نیست بلکه با مراجعه به قرآن و روایات راهکار درک این شب مهم که تمامی مقدرات عالم در آن نوشته خواهد شد در گرو شناخت سیره و سبک زندگی حضرت صدیقه طاهره (س) است.

هاشمی ادامه داد: شناخت حضرت زهرا(س) این است که بدانیم ایشان امام زمانش را شناخت، در دفاع از امام زمانش سیلی خورد اما دست از ولایت برنداشت همچنین در نامگذاری فرزندان، خانوده و همسرداری، حمایت از فقرا و محرومین همانطور که در شب زفاف لباس عروس خود را به سائل بخشید اسوه بوده‌اند و در یک کلام شناخت سبک زندگی ارزشمند حضرت زهرا(س) و استفاده از سبک و سیاق زندگی این حضرت در زندگی فردی و اجتماعی خود به معنای درک حقیقت شب قدر است.

کد 300

کد خبر: 30151

منبع: فارس

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0