25 بهمن 1399 - 9:03 ق.ظ

درمان سرطان تیروئید با گرما!

گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان از انجام روشی جدید برای درمان سرطان تیروئید خبر داده‌اند.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از آی اُ/ محققان پس از انجام یک آزمایش موفقیت‌آمیز به این نتیجه رسیده‌اند که شکل خاصی از سرطان تیروئید را می‌توان با گرما درمان کرد.

“میکروکارسینومای پاپیلاری”(Papillary microcarcinoma) نوعی سرطان تیروئید است که قطر تومور در آن کمتر از یک سانتی‌متر است. گرچه در این موارد عمل جراحی می‌تواند یکی از گزینه‌های درمانی باشد اما بهترین گزینه نیست چرا که انجام عمل می‌تواند بر اندام‌های دیگر تأثیر بگذارد. علاوه بر این برای انجام جراحی تیروئید می‌بایست یک برش در گردن ایجاد شود که بیماران به دلیل آنکه این موضوع بر زیبایی ظاهری آنها تاثیر می‌گذارد ترجیح می‌دهند این عمل را انجام ندهند.

این آزمایش توسط محققان دانشگاه ایالتی میلان و انستیتوی انکولوژی اروپا(IEO) در میلان ایتالیا با هدف درمان این نوع سرطان به روشی کمتر تهاجمی انجام شد.

محققان این مطالعه گروهی متشکل از ۱۳ بیمار را تحت درمان با فرکانس رادیویی یا فرسایش لیزر یا فرسایش حرارتی(thermal ablation) قرار دادند. یعنی در این روش تومور به گونه‌ای گرم می شود که از بین می‌رود. یک سوزن خاص و فوق العاده نازک از طریق هدایت امواج فراصوت و تحت بی‌حسی موضعی وارد تومور می‌شود. تومور با انرژی گرمایی مورد هدف قرار می‌گیرد و این در حالی است که بافت سالم اطراف آن حفظ می‌شود.

“جیووانی مائوری”(Giovanni Mauri) محقق این مطالعه گفت: در بیماران تحت درمان با فرسایش حرارتی، ما موفق به حذف کامل تومور بدون هیچ گونه عارضه‌ای شده‌ایم. این روش به قدری دقیق است که در عملکرد غده تیروئید هیچ خللی ایجاد نمی‌کند. این درمان در کلینیک سرپایی انجام شد. مائوری افزود که پس از انجام این عمل، هیچ بیماری مجبور به انجام درمانی دیگر برای جایگزینی هورمون نشد.

مدت‌هاست که از فرسایش حرارتی برای درمان انواع مختلف تومورها(کبد ، کلیه ، ریه) استفاده می‌شود اما کاربردهای آن روی گردن یک پیشرفت نوین و جدید است.

نتایج این مطالعه درمجله “Frontiers in Endocrinology” منتشر شد.

300

کد خبر: 33749

منبع: آی اُ

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0