28 شهریور 1401 - 1:00 ب.ظ

دانشگاه‌ها با ماموریت منطقه‌ای و رفع نیازهای جامعه هماهنگ باشند

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با اجرای طرح آمایش آموزش عالی، قصد تغییر یا انحلال برخی زیزنظام‌ها را نداریم ولی موازی کاری‌ها باید حذف شود و رشته ها و دانشگاه‌ها با ماموریت منطقه‌ای و رفع نیازهای جامعه هماهنگ باشند.

قاسم عموعابدینی روز دوشنبه در پنجاه و نهمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسه های آموزش عالی اظهار داشت: جریان تحولی در آموزش عالی به معنای تحول در ارکان حکمرانی و پایه‌سازی جمهوری اسلامی ایران است.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب خمیرمایه این بیانیه را دانش و آموزش برشمرده اند و دانشگاه ها به عنوان محور توسعه علم باید در تموم نوین اسلامی نقش آفرینی کنند. همانطور که این نقش آفرینی در ۴۰ سال‌ گذشته شکل گرفته است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: این مسیر به خوبی شکل گرفته و در حال طی شدن است، اما باید تغییراتی در برخی حوزه ها انجام داد که یکی از آنها اصلاح فرایندها و جریان ها است، در برخی حوزه ها هم باید ریل گذاری جدیدی انجام شود.

عموعابدینی برنامه ریزی درست در بخش آموزش عالی را ضروری دانست و گفت: پیکره نظام آموزشی مانند یک پیکره انسانی است که برخی اندام ها بیش از حد بزرگ شده اند و تعادل وجود ندارد.

وی همچنین اظهار داشت: همه حوزه های آموزش از جمله فناوری آموزش محور، آموزش فناور محور و فناوری آموزش محور باید متعادل شکل بگیرد.

الزامات کلیدی طرح تحول آموزش عالی

معاون وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به مولفه های طرح تحول آموزش عالی اشاره کرد و یادآور شد: حکمرانی آموزش به معنای یکپارچه سازی و هم افزایی میان زیرنظام های آموزش، آمایش رشته ها و نیازهای جامعه، حکمرانی و استقلال دانشگاه ها، آموزش مهارت محوری، نیازمحوری، نظام پذیرش و توجه به نخبگان، تعاملات بین المللی پربازده و اهمیت خانواده برای جامعه نخبگان و دانشجویی است.

عموعابدینی افزود: برخی مولفه های این طرح مثلا آمایش آموزش عالی با مقاومت هایی روبرو شده است در حالی که در بسیاری کشورها آمایش انجام و ماموریت دانشگاه های مختلف مشخص می شود. عملیات آمایش آموزش عالی در کشور شروع شده است و این طرح توسط معاونت آموزشی وزارت علوم اجزایی می شود.

وی توضیح داد: در طرح آمایش آموزش عالی، قصد انحلال یا تغییر زیرنظام ها را نداریم ولی زیرنظام ها باید ساماندهی شوند، موازی کاری ها حذف شود و رشته ها با ماموریت های دانشگاه و نیازهای منطقه ای هماهنگ شوند، برای نمونه برای یک رشته در کل کشور نیاز هزار نفر است ولی هشت هزار نفر پذیرش می شوند که نتیجه آن بیکاری دستکم ۶ هزار نفر از دانش آموخته ها است.

معاون آموزشی وزارت علوم به طرح استادمحوری اشاره کرد و افزود: بر اساس بخشنامه صادر شده ۲۰ درصد از پذیرش دانشجوی دکتری بر مبنای طرح استاد دانشجو و همکاری یک دانشجو با استاد خواهد بود.

عموعابدینی اظهار داشت: طرح تحول دولت سیزدهم در وزارت علوم به معاونت آموزشی ارجاع شده و کمیته طرح تحول در این معاونت شکل گرفته است، دانشگاه ها هم باید کمیته های طرح تحول را شکل دهند که دبیر آن معادن آموزشی دانشگاه است.

تغییر آیین نامه مجموعه استعدادهای درخشان

وی از دیگر برنامه های این وزارتخانه را تغییر آیین نامه مجموعه استعدادهای درخشان عنوان کرد و گفت: این آیین نامه جهت استفاده بیشتر از این استعدادها تغییر می یابد.

معاون وزیر علوم  از دیگر نظام های آموزش عالی که تغییر می کند نظام تخصیص رشته بر اساس ماموریت عام و خاص دانشگاه ها و نظام پذیرش دانشجو اعلام کرد.

عموعابدینی درمورد تغییر نظام پذیرش دانشجو توضیح داد: بر اساس یکی از تغییرات در این نظام، دانشجو می تواند  همزمان در دو دانشگاه تحصیل کند و مدرک مشترک بگیرد. این اقدام در دنیا نیز امر متداول است و مثلا دانشگاه فرهنگیان می تواند در رشته های آموزشی (آموزش شیمی، فیزیک، ریاضی و …) به دانشجویان رشته های مشابه مثلا شیمی یا ریاضی در دانشگاه های دیگر کمک کند. این رشته ها به طور خاص فقط در دانشگاه فرهنگیان تدریس می شود.

وی همچنین به نیاز برای بازبینی دوره های آموزشی اشاره کرد و گفت: می توانیم برخی رشته های حرفه ای را با همکاری وزارت علوم یا نهادهای دیگر برگزار کنیم، برای نمونه در حال حاضر دوره کارشناس ارشد حرفه ای را با همکاری قوه قضاییه برگزار کردیم که دانش آموخته های این رشته برای قضاوت آموزش می بینند، رشته هایی که اقبال نسبت به آنها کم باشد وقتی تبدیل به رشته های حرفه ای تبدیل شوند استقبال از آنها زیاد می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: باید در برنامه ریزی درسی مسیر جدیدی را باز کنیم تا داوطلب و دانشجو بتوانند بین رشته حرفه ای یا تحقیقاتی انتخاب کنند.

عموعابدینی بر کیفی سازی آموزش تاکید کرد و گفت: بر اساس بررسی ها در ۸۰ دانشگاه، وقتی کلاس و آزمون حضوری برگزار شود، میزان مشروطی دانشجویان بیشتر و وقتی کلاس و آزمون مجازی برپا شود، میزان مشروطی بسیار کمتر و وقتی کلاس مجازی و آزمون حضوری برگزار شود، میزان مشروطی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: البته مشروطی دانشجویان خوب نیست ولی نشان دهنده نیاز به نظارت بیشتر به ویژه در آموزش ها و آزمون ها را نشان می دهد.
دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه ماموریت‌گرا

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ فرهنگیان نیز در این اجلاس اظهار داشت: این دانشگاه، دانشگاهی ماموریت گرا با ۹۴ هزار دانشجو در ۹۸ پردیس و مرکز در کشور، وظیفه تربیت دانشجومعلمان را برای خدمت در آموزش و پرورش برعهده دارد.

محمد سمیعی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان ۲۰ رشته کارشناسی در زمینه آموزش تخصصی و ۱۲ رشته کارشناسی ارشد در زمینه آموزش تخصصی ارائه می دهد.

وی افزود: این دانشگاه آموزش محور، مبتنی بر کارورزی و کارآموزی و آموزش محور است و بیش از ۵۰ درصد دروس مهارتی، عملی، کارگاهی، کارورزی و کارآموزی است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ فرهنگیان از ابلاغ دستور العمل عضو هیات علمی وابسته به دانشگاه ها و موسسات تقدیر و تاکید کرد: این دانشگاه آماده همکاری با دانشگاه های دیگر در زمینه جذب و تبادل اعضای هیات علمی با دیگر دانشگاه ها است.

کد خبر: 125964

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0