12 مهر 1400 - 9:16 ق.ظ

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان

خسارت پنج تا ۶ میلیارد تومانی فرونشست زمین به راه های استان اصفهان

فرزاد دادخواه؛ معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان گفت: برای مقاوم سازی راه‌های استان از فرونشست در اواخر سال ۹۶، حدود یک میلیارد تومان اعتبار برآورد شده بود که اکنون این هزینه به بیش از پنج تا ۶ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان،  دادخواه افزود: فرونشست زمین در محدوده دشت مهیار شهرضا، ارتباط مستقیمی با راههای اصلی در استان اصفهان دارد که هر سال هزینه‌های زیادی به این بخش تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به محدوده اثرات فرونشست در تخریب راههای استان، ادامه داد:  اکنون نها راه استان درگیر با فرونشست، در دشت مهیار شهرضا است و مشکلات  و تخریب  دیگر راهها در اثر فرونشست نبوده، بلکه به دلیل عبور تاسیسات یا قنات از عرض جاده ها است.

معاون راهداری استان اضافه کرد: بررسی‌های لازم برای مقاوم سازی و جلوگیری از نشست در  این محدوده توسط مشاور در سال ۹۶، حدود یک میلیارد تومان برآورد شد اما با توجه به کمبود اعتبارات، به رغم پیگیری‌های انجام شده، هنوز اقدامات جاری برای نگهداری این جاده در حال انجام است که هزینه مستمری را به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان وارد می‌کند.

دادخواه خاطرنشان کرد: محافظت و نگهداری این محدوده بصورت روزانه توسط نیروهای راهداری شهرستان شهرضا و ستاد استان با استفاده از امکانات و ماشین آلات موجود انجام می‌شود و هر ساله و بویژه پس از فصول سرد سال و در صورت ایجاد شکافی در جاده، تعمیر و بازسازی می شود.

وی با اعلام ضرورت نیاز  مقاوم سازی جاده در محدوه دشت مهیار، تاکید کرد: باید حفاری‌های بزرگ و شمع‌های بتونی در کناره‌های جاده انجام شود  و در این صورت این شمع‌های بتونی همانند سازه، سطح جاده را مثل پل روی خود نگه خواهند داشت.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان با تصریح به موفق بودن این شیوه مقاوم سازی جاده ها، پیش بینی کرد: با ایجاد حفاری ها و شمع های بتنی و مسلح سازی زمین در کنار جاده ها، مشکل فرونشست جاده در محدوده دشت مهیار  برطرف خواهد شد .

دادخواه افزود: سالانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای مصالح مورد استفاده در این محدوده و برش در جاده ها و ریختن سنگ و بتون در آن با استفاده از امکانات و اعتبارات این اداره کل انجام می شود،  که در صورت استفاده از  ماشین آلات پیمانکار بیش از ۵۰۰ میلیون هزینه نیاز دارد.

پدیده فرونشست، پایین رفتن تدریجی سطح زمین است که دلیل اصلی آن برداشت بی‌رویه از سفره‌های آبی زیر زمینی است و در سال های گذشته این پدیده با توجه به مصرف بی‌رویه آب، تبدیل به مسئله ای مشکل‌ساز و سرطان خاموشی شده است که بیشتر دشت های ایران را تهدید می‌کند.

خسارت ناشی از فرونشست زمین شامل تخریب سفره های آب زیرزمینی و عدم امکان ذخیره طبیعی آب در آبخوان،  تغییر شکل شبکه آبراهه ها،  آسیب به شریان های حیاتی (پل ها، راه ها، خطوط راه آهن و مجاری فاضلاب ها)،  خسارت به سازه های شهری و مسکونی،  خرابی پوشش چاه ها،  خسارت جدی و جبران ناشدنی به نواحی صنعتی و کشاورزی و ایجاد شکاف در زمین است.

ادامه خشکسالی‌، کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر باعث شد تا از حدود ۶۰۰ دشت کشور بیش از ۴۰۰ دشت در شرایط بحرانی فرونشست زمین قرار گیرند و استان‌های اصفهان، فارس، کرمان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی در صدر مناطق دارای بیشترین تعداد دشت ممنوعه از نظر برداشت منابع آبی هستند.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

۲۰۶

کد خبر: 43268

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0