11 بهمن 1400 - 8:56 ق.ظ

رمزگشایی از رمز ریال

حکایت مدیران بانک مرکزی و اسب سوار ناشی!

دیروز دو خبر بانکی منتشر شد. اولین خبر اعلام رواج قریب الوقوع چیزی به رمز ریال در مبادلات پولی کشور بود.

عصراصفهان، نادر مجیدی آهی/مصطفی قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با ژستی که مدیران سازمان های دولتی یک خبر جدید بخود می‌گیرند، از موضع یک ناجی کاربلد و خبره چنین فرموده اند که بله بزودی ابزار نوینی به نام «رمزریال» در کنار مابقی ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک و غیره رونمایی می‌شود. آنگاه بعد از بیان خاصیت های فراون این ابداع جدید، درنهایت اعلام شد که البته رمز ریال مانند سایر ارزهای دیجیتال جهانی، دارای استخراج نیست و بحث سرمایه‌گذاری روی آن وجود ندارد بلکه فقط یک ابزار پرداخت (یا درواقع همان که ما مردم به آن می‌گویییم: دریافت!) خواهد بود و ضمنا چون در رمزریال واسطه وجود ندارد، اگر بانک ورشکسته شود، بلایی سر پول شما نمی‌آید!؟
حکایت مدیران ما حکایت آن سوار کار ناشی است که روی گردن اسب سوار می‌شد و طبعا اسب بیچاره رم می‌کرد. در نتیجه سوار کار ناشی از پشت گردن اسب به تدریج می لغزید و نهایتا برای حفظ خود به دم اسب آویزان می‌شد. ولی بجای آنکه دم اسب را رها کند، همیشه فریاد می‌زد این اسب تمام شد، یک اسب دیگر بیاورید! حالا نقل ماست با مدیران کاربلد بانک مرکزی. زیرا درحالیکه هنوز جای ضربات ابداع سیستم محیرالعقولی مانند چک صیادی (برای اعتبار بخشی به چک! ملاكمة ) در اعصاب و کسب و کار ما التیام نیافته، نوبت رمز ریال و مشکلات جدید و حل نشدنی اینگونه ابداعات فرا رسیده است. مدیران خبره بانک مرکزی هم که در قبال مشکلات گریبانگیر مردم و اعتراض آنها، همواره خود را به نشنیدن (همان نشنیدن بخوانید! كازينو العرب ) می‌زنند. علیهذا یا ابالفضل! يورو 2024 مباريات ؟
اما به نظر شما ابداع رمز ریال داستان اش چیست؟ نگارنده با توجه به متن خبر دوم منتشر شده در روزهای اخیر، برق از سرش پریده است.
به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی صورت مالی ۲۷ بانک کشور نشان می‌دهد در آخرین صورت‌های مالی ۱۲ بانک، زیان انباشته نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی ثبت شده و در ۱۵ بانک نیز سود انباشته ۴۳ هزار میلیارد تومانی مشاهده می‌شود. به نقل از روزنامه فرهیختگان، طبق اطلاعات صورت‌های مالی، در برخی از بانک‌ها مقدار زیان انباشته به قدری بالاست که این اعداد را شاید در هیچ‌جای دنیا نتوان مشاهده کرد. برای مثال زیان انباشته بانک آینده ۵۰ برابر سرمایه این بانک و زیان انباشته بانک سرمایه ۹۶ برابر سرمایه ثبت شده این بانک است.
حالا اگر به ماده ۱۴۱ قانون تجارت توجه کنیم که می گوید: در صورتی که زیان انباشته یک شرکت به ۵۰ درصد سرمایه پایه آن برسد، هیات‌مدیره یا باید سرمایه شرکت را افزایش دهد یا اعلام ورشکستگی و انحلال کند. سپس متن این ماده را با جمله انتهایی خبر اول مقایسه نماییم که فرموده است: نگران نباشید در رمز ریال بلایی سر پول شما نمی آید چه باید گفت؟
به مرحوم شهید مدرس گفتند چرا با قرارداد با انگلستان (قرارداد1919) مخالت می کنید؟ مگر کجایش مشکل دارد؟ فرموده بود: بند اول اش. آنجا که نوشته انگلستان استقلال ما را برسمیت می شناسد!

کد خبر: 47556

نویسنده: نادر مجیدی آهی

منبع: روزنامه عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0