13 دی 1400 - 11:05 ق.ظ

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت:

حوزه معدن دارای ظرفیت خوبی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی است

رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حوزه معدن دارای ظرفیت بزرگی برای توسعه همکاری‌های بین المللی و دیپلماسی اقتصادی است اما به دلیل ضعف در تماس و مذاکره ، این ظرفیت بلا استفاده مانده است.

به گزارش عصر اصفهان ؛ محتشمی پور اضافه کرد:  دیپلماسی اقتصادی برای ما اولویت است و  معدن ظرفیت خوبی برای همکاری بین المللی دارد اماتاکنون دراین زمینه خوب عمل نکرده ایم .

وی گفت: به عنوان مثال  بازار ایران نیازمند محصولات معدنی افغانستان است ولی این امر نیاز به مذاکره دارد و متولیان این موضوع باید پیگیری وآنچه موجب متوقف کار شده را  رفع کنند ؛ در عراق  نیز بازار فروش خوبی داریم  اما این به معنای موفق بودن دیپلماسی اقتصادی ما نبوده  است زیرا  در این زمینه آسیب های غیر قابل پیش‌بینی وارد می شود.

معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود : هدف ما این است که نقش نظام مهندسی را در فعالیت‌های معدنی و نظارت بیشتر و تصمیمات سیاسی راکمتر کنیم  که قدم اول آن حفظ همین فاصله بین سیاست و سازمان نظام مهندسی است.

وی گفت: گام دوم ما در این حوزه، موضوع ورود ماشین آلات در کنار توسعه ساخت داخلی در تمام حوزه ها از اکتشاف تا  فناوری مواد است اما ما نباید اجازه عقب افتادن در فناوری ها و ظرفیت ها را بدهیم و سرعت حرکت معدن را کند کنیم.

محتشمی پور افزود: برخی پیشنهاد تشکیل یک کنسریوم را داده اند اما معتقد هستیم با برداشتن یک سری موانع در بخش دولتی می توانیم تامین ماشین آلات را فراهم کنیم واجازه ندهیم برخی برای ظرفیت معادن گلوگاه سازی کنند.

وی یکی از مشکلات را حقوق دولتی عنوان کرد و افزود: در دستگاه حاکمیتی و نظارتی حق دولتی دریافت می شود اما به مصارف دیگر می رسد که  نقض آن باید شناسایی شود.

معاون معادن و فرآوری مواد  وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مبانی محاسباتی قابل استفاده و با پشتوانه علمی درستی در این بخش نداریم و دراین زمینه نمی توانیم دفاع کنیم زیرا در فرایند اخذ این مطالبات مشکلات و عدم شفافیت داریم.

وی افزود: بخش بزرگی از فعالان معدنی به عنوان فعال اقتصادی پرونده ساده مالیاتی ندارند که این نقص در قانون است و متاسفانه بعضی افراد فاقد تخصص و صلاحیت در زمینه معدن صاحب پروانه و مجوز فعالیت هستند.

محتشمی پور یکی از اشکالات دولتی بودن را هزینه کرد حقوق دولتی عنوان کرد و گفت:  عملکرد حقوقی دولتی از جمع بودجه این بند فراتر رفته و نزدیک صد درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: آمارها بیان کننده این است که ۱۰ درصد حقوقی دولتی به مصارف دولتی رسیده  است و ۸۵ درصد باید در زیر ساخت معدنی هزینه شود در حالی که آنچه تخصیص داده شده به ۱۰ در صد هم نمی رسد.

203

 

کد خبر: 46828

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0