14 شهریور 1400 - 8:30 ق.ظ

حوادث ناشی از کار سومین عامل مرگ و میر در ایران

سرای نوآوری اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه، اقدام به برگزاری وبینار انتقال تجربه با موضوع جایگاه HSE plan درپیشگیری از حوادث و بیماری‌های شغلی کرد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، در این وبینار معصومه شفیعی، کارشناس بهداشت حرفه ای با بیان اینکه انسان همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهبود روش زندگی و افزایش آسایش و بهره برداری از محیط برای برآوردن نیازهای خود است، افزود: اختراعات و اکتشافات بشر در کنار دستاوردهای مثبت، او را در معرض خطرات نوپدید قرار داده است.
وی با بیان اینکه حوادث و خسارات ناشی از کار در کشورهای درحال توسعه زیاد است، اظهار کرد: حوادث ناشی از کار سومین عامل مرگ و میر در جهان و بعد از تصادفات، دومین عامل مرگ در ایران است.
این کارشناس رسمی دادگستری گفت: 46درصد حوادث ناشی از کار درپروژه های ساختمانی اتفاق می افتد که متاسفانه 70 درصد آن منجر به فوت نیروی کار می شود. شفیعی در ادامه خواستار توجه دقیق و بررسی موشکافانه شبه حادثه ها توسط کارآفرینان و صاحبان کسب و کار درکمیته حوادث و برنامه ریزی دقیق برای اصلاح آنها شد.
شفیعی تاکید کرد: در بررسی حوادث باید به  شش پرسش چه کسی آسیب دیده است، حادثه درکجا و در چه زمانی رخ داده، در زمان حادثه چه اتفاقی افتاده، حادثه چگونه و چرا رخ داده است، پاسخ داده شود و توجه به علل ریشه ای، اساسی و آنی حوادث را ضروری است.
این کارشناس بهداشت حرفه ای، عدم تعهد مدیریت به ایمنی و بهداشت، مدیریت ایمنی و بهداشت نامناسب و نظارت، نگهداری و آموزش ناکافی را از علل ریشه ای بروز حوادث عنوان کرد.

شفیعی گفت: هدف HSE ارتقای سطح سلامت شغلی و حفظ محیط زیست می باشد. وی تست و بازرسی ایمنی فنی تجهیزات به صورت دوره ای، شناسایی ریسک‌های ایمنی بهداشتی و جنبه های زیست محیطی و ارزیابی آنها به روش علمی، تهیه دستورالعمل های شغلی به تفکیک هر پست کاری، تهیه شناسنامه‌های شغلی و دستورالعمل‌های مدیریت بحران، اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار وآ لاینده‌های زیست محیطی و کنترل آنها، تامین تجهیزات حفاظت فردی به صورت کارشناسی شده، تشکیل تیم‌های امداد و نجات و اخذ مشاوره از مراجع ذیصلاح برای اطمینان از روند صحیح اجرای اصول HSE را از پیشنهادات عملیاتی برای بهبود مستمردر زمینه HSE بیان کرد.
در ادامه این وبینار آرش خدایی، بازرس اداره کار به ارائه توضیحاتی در زمینه تست و بازرسی تجهیزات تحت فشار پرداخت.

کد خبر: 34239

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0