19 فروردین 1401 - 5:23 ب.ظ

حلزون ها دیرتربه خط پایان می رسند!

این روزها حتما هنگام خرید بسته های اینترنتی متوجه گرانی 60 درصدی آن هاو حذف بعضی از امکانات مثل اینترنت شبانه و بلند مدت شده اید بنابراین، تمامی بسته های مدت دار خارج از اپلیکیشن های تعریف شده دیگرارایه نمی شود؟ البته دو اپراتور پر طرفدار ایرانسل و و همراه اول تغییراتی گران قیمت در بسته های خود ایجاد کرده اند  مهمتر اینکه نزدیک به 95 درصد مردم ایران از مشترکان صد در صدی این دو اپراتور هستندو طبیعی است هرگونه تغییر در نحوه سرویس دهی ها با واکنش مشترکان روبرو شود.

عصر اصفهان، نرگس رضایی/اپراتورهای سرویس دهنده، برای توجیه نابهنگام گرانی سرویس دهی خود معتقد هستند با توجه به قیمت های موجود سرمایه گذاری با تعرفه های فعلی به صرفه نیست!

(اگر به فروشگاه همراه اول مراجعه کنید، شاهد فروش بسته‌های اینترنت یک روزه تا 4 ماهه خواهید بود و فعلا امکان خریداری بسته یک ساله وجود ندارد.

برخی بسته‌های کوتاه مدت موجود مثل 30 روزه نیز دست خوش تغییرات شده و دیگر خبری از بسته‌های با حجم بالا نیست.

بسته‌های یک ماهه همراه اول – پیش از این امکان خرید بسته با حجم 10 و 15 گیگابایت نیز وجود داشت

اگر کد #100* را نیز شماره‌گیری و گزینه بلند مدت را انتخاب کنید، تنها بسته‌های 2 و 4 ماهه برای فروش وجود دارند و در بسته‌های اینترنت یک ماهه نیز خبری از بسته 10 و 15 گیگابایت نیست. مشترکان ایرانسل در صورت شماره‌گیری کد دستوری #4*5*555* می‌توانند جهت خرید بسته‌های بلند مدت اقدام کرده اما در حال حاضر تنها بسته‌های 60 و 120 روزه نمایش داده می‌شوند و خبری از بسته یک ساله و سه ماهه نیست.) به نقل از سایت دیجیاتو

(اپراتورها طبق مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اجازه دارند هر گیگ اینترنت را تا ۴۲ هزار تومان بفروشند. اکنون برخی اپراتورها از این ظرفیت قانونی استفاده کرده و قیمت بسته‌های اینترنت را در چارچوب قانون اما بدون مجوز سازمان تنظیم مقررات و بدون اطلاع کاربران افزایش داده‌اند. ایرنا

به عبارت دیگر، اپراتورها بر اساس این مصوبه می‌توانستند بین سقف و کف تعرفه در حرکت باشند.

اما این در حالی است که  براساس همین مصوبه تبصره ای به آن ضمیمه شده است که دارنده پروانه موظف است در اعمال سیاست استفاده منصفانه جزئیات دقیق را به مشترکین اعلام کند! حال آنکه افزایش تعرفه اینترنت بدون اطلاع مشترکان و به صورت ضر ب العجلی است.  و در قسمتی دیگر از خبر این خبرگزاری وابسته به دولت، نوشته شده که بدون مجوز سازمان تنظیم مقررات و بدون اطلاع کاربران افزایش داده اند که خوب باز در تبصره دوم همین مصوبه آمده است که براي اعمال سیاست استفاده منصفانه اعلام جزئیات مربوطه، از سوي هریک از دارندگان پروانه به سازمان الزامی است. این یعنی همه این اتفاقات در زیر تاییدات وزیر ارتباطات و طبق قوانین موجود و مصوبه مورد بحث، صورت گرفته است !

طرح افزایش نرخ اینترنت آنچنان شتاب زده و ناگهانی بود که حتی قسمتی از بدنه دولت و حکومت و مجلس را نیزغافلگیر کرد! . به طوری که در روزهای اخیر شاهد موضع گیری ها و انتقادات تند نمایندگان مجلس  به بالا رفتن تعرفه های اینترنت از سوی اپراتورهای فعال در ایران شدیم . اما آیا این دعوای زرگری میان خودی ها نیست ؟! موضوع مهمتر آنکه مگر می شود اپراتور ها بدون در نظر گرفتن قوانین موجود و بدون هماهنگی در هفت خوان سد های دولتی کاری از پیش ببرند ؟! البته که نه!

و بازهم تاکید می کنیم که اپراتورهاي مسلط در هریک از بازارهاي سه گانه (صوت ثابت، داده ثابت و همراه (اعم از داده و صوت) پس از تنظیم طرح هاي تعرفه اي مورد نظر خود (اعم از عادي و تشویقی) با توجه به کف و سقف تعرفه هاي مصوب، ملزم به اخذ تاییدیه از سازمان میباشند.

زمانی کاهش قیمت ها و بسته های تشویقی بیشتر برای رقابت بین اپراتور ها، کام مشترکان را شیرین می کرد و امروز کام سرمایه گذاران در سایه  روشن را!… البته گرانی تعرفه های این دو اپراتوراتفاق تازه ای نیست بلکه پیش از این در سال‌های 99، 97 و 95 نیز تغییراتی در فروش بسته‌های خود داده بودند. به طور مثال اواخر اسفند 1397، همراه اول عرضه بسته‌های بلند مدت شش ماهه و یکساله خود را متوقف کرد.

 

نکته قابل تامل در میان سخنان نمایندگان معترض به گرانی اینترنت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم امانقلیچ شادمهر گفته است؛ این موضوع بسیاری از کاربران را شوکه کرده است، آیا در پشت پرده جهش یکباره تعرفه بسته های اینترنتی و کندی آن طرح صیانت یا محدودسازی خیمه زده است؟ قیمت گذاری دستوری و دخالت بی حد و حصر دولت در اقتصاد شرکت های مخابراتی و ارتباطی باعث شده آنها هم دچار سرنوشت مشابه خودروسازان شوند.

در حال حاضر سوالی که مطرح است اینکه ما باید مشترکان را قانع کنیم که تعرفه ها کاملا قانونی و در سایه قوانینی افزایش یافته است که قبل تر ها نیز این مصوبه وجود داشته و فقط اجرایی نمی شده است و اینکه فقط مطالبه کنیم چرا گران شدن 60 درصدی اینترنت را  زودتربه اطلاع مشترکان نرسانده است؟!

اینترنت یک کالای لوکس نیست بلکه جزو مصارف ضروری خانوار برای همه است از جمله دانش آموزان، دانشجویان و دورکاران اداری و…

جالب است بدانید، سرعت اینترنت ایران در میان 138 کشور دارنده امکانات ارتباطی و اینترنتی در رتبه 79 قرار دارد و از نظر سرعت اینترنت در منطقه از تمام کشورهای همسایه به جز ترکمنستان، افغانستان و پاکستان  پایین تر است فقط در پایان به این کنایه بسنده کنیم که حلزون ها در دنیای پر سرعت و پیشرفت و تکنولوژی خیلی خیلی دیرتر به خط پایان خواهند رسید. وقتی می توانیم با وجود امکانات موجود در کشورمان جگوار باشیم چرا حلزون؟!!!!

 

 

 

 

 

 

کد خبر: 113953

نویسنده: نرگس رضایی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0