22 خرداد 1401 - 8:30 ق.ظ

حدود نیمی از ایرانی‌ها روزی ۳۰دقیقه مطالعه می‌کنند

پنجشنبه گذشته، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اختتامیه دوسالانه کتاب استان سمنان که به میزبانی فرهنگسرای مهر شاهرود برگزار شد، گفت کتاب همچنان جایگاه خود را در جامعه ایران حفظ کرده است.

اسماعیلی در این مراسم گفت: به‌رغم پدید آمدن فناوری‌های نوین که استفاده از آثار مکتوب در حوزه نشریات، روزنامه، کتاب و… را کاهش داده، هیچ‌کس و هیچ فردی خودش را بی‌نیاز از کتاب به همان شکل سنتی خودش نمی‌بیند و استقبال از کتاب همچنان بین مردم تقویت می‌شود.

گویا مبنای این اظهارنظر وزیر ارشاد میزان فروش سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران بوده است؛ چراکه وی با بیان اینکه ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که بعد از ۲سال، حضوری برگزار شد، شاهد افزایش چشمگیر فروش کتاب بودیم، گفته: «در سال۹۸ نمایشگاه کتاب تهران ۹۰میلیارد تومان فروش داشت اما امسال فروش ناشران به ۲۵۰میلیارد تومان رسید.» البته رقم دقیق فروش سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران که ۴ تا۱۴اردیبهشت۱۳۹۸ برگزار شد، مطابق وب‌سایت خود نمایشگاه، ۱۲۳میلیارد و۸۹۰میلیون تومان بوده که این رقم نسبت به سال۱۳۹۷ افزایش ۳۴.۴درصدی داشته است.

 از طرف دیگر، میزان فروش سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران که ۲۱تا۳۱ اردیبهشت امسال برگزار شد، به‌گفته یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بیش از ۲۱۱میلیارد تومان فروش بود که از این مبلغ، ۱۰۷میلیاردو۴۵۰میلیون تومان به بخش فیزیکی و ۱۰۳میلیاردو۸۹۲میلیون تومان به بخش مجازی تعلق داشت. نکته دیگر که نباید فراموش کرد، افزایش قیمت کتاب در هر دوره از نمایشگاه نسبت به دوره قبل است. بنابراین طبیعی است که با افزایش قیمت کتاب، حتی در صورت افت فروش تعداد کتاب، میزان فروش ریالی آخرین دوره برگزاری نمایشگاه نسبت به دوره قبل افزایش یابد.

 البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم خود به این نکته در صحبت‌هایش اشاره کرده و گفته: برخی این افزایش فروش را مرهون تورم‌ و گرانی دانسته‌اند درحالی‌که در این ۳سال اخیر تورم حوزه نشر ۴۰درصد بوده است.

وی در ادامه یادآوری کرده: ما در بهمن‌ماه نیز شاهد افزایش رویداد کتاب با بیش از یک‌میلیون جلد فروش بودیم که نشان از افزایش اقبال به کتاب دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفته: مردم ایران اسلامی، مردمی بسیار فرهنگی و اندیشمند هستند. ‌

حدود نیمی از ایرانی‌ها روزی ۳۰دقیقه مطالعه می‌کنند

براساس مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در فروردین۱۴۰۱، بالغ بر ۴۳.۵درصد از مخاطبان، علاقه‌مند به مطالعه کتاب بوده و در روز به‌صورت متوسط ۳۰دقیقه کتاب مطالعه می‌کنند. ‌ ما باید این هنر را داشته باشیم که داشته‌های خود را به رخ جهانیان بکشیم.

همچنین روز چهارشنبه گذشته، علی رمضانی، قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از پرداخت ۹۰درصدی مطالبات ناشران بخش مجازی این‌دوره از نمایشگاه کتاب تهران پس از گذشت ۱۰روز کاری خبر داد و گفت: با گذشت ۱۰روز از اتمام نمایشگاه کتاب، ۹۰درصد مطالبات ناشران شرکت‌کننده در بخش مجازی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران براساس بسته‌هایی که به خریداران تحویل داده شده به شماره حساب اعلامی ناشران در زمان ثبت‌نام، واریز شده است، مابقی تسویه حساب با ناشران حاضر در این نمایشگاه نیز پس از تحویل آخرین مرسولات خریداری‌شده در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان، پرداخت می‌شود.

قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تأکید بر اینکه در این دوره از نمایشگاه بیشترین نسخه کتاب در حوزه کودک و نوجوان به فروش رسیده است، گفت: پس از حوزه کودک و نوجوان از ‌کتاب‌های ادبیات، علوم اجتماعی، دین و کمک‌آموزشی استقبال بیشتری صورت گرفته است. ‌مطمئنا با انتشار آمار تفکیکی نمایشگاه سی‌وسوم بهتر می‌توان درباره وضعیت بازار نشر صحبت کرد.

 آنچه مسلم است این است که افزایش فروش ریالی نمایشگاه کتاب امسال با کاهش فروش تعداد کتاب همراه بوده و میانگین قیمت کتاب در سال۱۳۹۷ که سال منتهی به نمایشگاه سی‌ودوم بوده از ۲۶هزارو۵۰۰تومان به حدود ۶۰هزار تومان در سال۱۴۰۰ یعنی سال منتهی به نمایشگاه کتاب امسال رسیده است.

 به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت کتاب در ماه‌های آتی ادامه خواهد داشت. همچنین، چنانچه میزان فروش کتاب‌های کمک‌درسی و آموزشی یا خریدهای سازمان‌ها و نهادهای بهره‌مند از بودجه عمومی از نمایشگاه سی‌وسوم را درنظر نگیریم، کاهش قدرت خرید کتابخوانان از نمایشگاه کتاب امسال موضوعی است که دست‌اندرکاران امور فرهنگی باید فکری به حال آن کنند. ‌

کد خبر: 116639

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0