30 مرداد 1401 - 2:00 ب.ظ

حداد عادل: دلبسته میهن، کشورش را رها نمی‌کند، قنات حیات تمدن ایران را تداوم داد

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بر ضرورت آشناسازی نسل جوان با هویت تاریخی و میراث‌فرهنگی تاکید کرد و گفت: اگر دلبستگی به کشور و میهن وجود داشته باشد کسی کشور خود را با وجود مشکلات هم به آسانی رها نمی‌کند.

به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، غلامعلی حداد عادل روز یکشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۱) در دومین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها که در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، به اهمیت جایگاه میراث‌فرهنگی در دلبستگی به کشور و همبستگی ملی اشاره و بیان کرد: مهاجرت جوان‌ها، فارغ‌التحصیلان و متخصصان به کشورهای خارجی از موضوعات روز کشور است، اما اگر کسی به جایی دلبستگی داشته باشد با وجود مشکلات از آنجا دل نمی‌کند. میراث‌فرهنگی از این سو دارای اهمیت است.

تاکید آموزش حفاظت و احترام به میراث‌فرهنگی

حداد عادل با تاکید بر اهمیت نقش حافظه مشترک در ایجاد همبستگی ملی، ادامه داد: این چیزی است که ما به آن احتیاج داریم و دشمن ما این را نمی‌خواهد، آنها یک‌نسل بی‌ریشه می‌خواهند که دلبستگی نسبت به کشور خود نداشته‌ باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نسل جوان را باید با هویت تاریخی و میراث‌فرهنگی آشنا کرد، افزود: اگر دلبستگی به کشور و میهن وجود داشته باشد کسی کشور خود را به آسانی رها نمی‌کند. بدترین ظلم به یک ملت این است که از خودش فرار کند و به گذشته‌اش افتخار نکند.

وی افزود: حس تاریخی در ملت ما ضعیف شده است، ما علاقه‌ به گذشته اشیا و حفظ آنچه از گذشته به ما رسیده را نداریم، فرهیختگان و معلمان باید به اشیا از حیث تاریخی بودن آنها بها دهند، حفظ میراث‌فرهنگی و احترام به آن را باید شما به ملت یاد بدهید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در تعریف عمل آزادانه به اهمیت داشتن هویت اشاره کرد و افزود: یکی از عناصر اصلی داشتن هویت، حافظه است. همین‌طور که حافظه در هویت شخص دارای نقش اساسی است، تاریخ نیز در مقیاس کلان، اجتماعی و حافظه یک ملت دارای اهمیت است.

وی با اشاره به اهمیت آگاهی هر ملت از گذشته و تاریخ خود، بیان کرد: میراث‌فرهنگی نقش مهمی در خودآگاهی ملی و فرهنگی دارد، میراث‌فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس تجسم عینی تاریخ یک ملت است، از گذشته و تاریخ هر ملتی تنها میراث‌فرهنگی آن باقی مانده است.

تمدن ایران به کمک قنات به حیات خود ادامه داده است

حداد عادل با بیان اینکه میراث‌فرهنگی بهترین ابزار برای شناخت تمدن و تاریخ هر ملتی است از زبان و معماری هم نام برد و افزود: بازار و قنات نمونه‌ای از مظاهر معماری ایرانی هستند، تمدن ماندگار و چندهزار ساله ایران به کمک قنات به حیات خود ادامه داده است، هر اندازه به عملکرد این قنات بیاندیشیم، احترام ما نسبت به نیاکان افزوده می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حفظ میراث‌فرهنگی و معرفی آن به نسل جدید را وظیفه‌ای ملی دانست و افزود: شما نگهبانان خشت و گل نیستید، بلکه نگهبان حافظه تاریخی ملت خود هستید که موجب هویت ملی، همبستگی و دلبستگی به سرزمین و تاریخ می‌شود، اگر ملت این حافظه تاریخی را از دست بدهد خودش را از دست می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از نشانه‌های بی‌توجهی به میراث‌فرهنگی را نساختن بازار در شهرهای جدید عنوان ‌کرد و افزود: در معماری بازار عقلانیت وجود دارد و سازه‌ای است که با اقلیم ما سازگار است.

کد خبر: 119648

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0