16 شهریور 1400 - 3:00 ب.ظ

حاکمیت شرایط کم بارشی شدید از ابتدای سال آب جاری بر استان اصفهان

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: در حال حاضر تمامی  شهرستان های استان کمبود بارش قابل ملاحظه ای نسبت به مقدار بلند مدت را نشان می دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر اصفهان، حمیدرضا خورشیدی در نشست خبری انلاین خود اظهار کرد: همانگونه که مستحضرید شرایط کم بارشی شدیدی از ابتدای سال آبی جاری (یکم مهرماه 1399)تاکنون(10شهریورماه 1400)بر روی کشور حاکم شده است. بطوریکه بر اساس آمار ایستگاه های هواشناسی استان، میانگین وزنی بارش 109میلی متر بوده که نسبت به مقدار بلند مدت 30 درصد و نسبت به سال گذشته 35 کاهش نشان می دهد.

وی افزود: با توجه به داده های آماری موجود یکی از کم بارش ترین سالها طی 15 سال اخیر در استان می باشد. در حال حاضر تمامی  شهرستان های استان کمبود بارش قابل ملاحظه ای نسبت به مقدار بلند مدت را نشان می دهند و بارش های دریافت شده در سال آبی جاری عمدتاً مربوط به مناطقی است که در حوضه زاینده رود نبوده و تاثیری جدی بر دبی آب رودخانه ها و ورودی به سد نداشته است. بطوریکه در سرچشمه های آبی زاینده رود (ایستگاه کوهرنگ) این کاهش بارش نسبت به مقدار بلند مدت محسوس تر و به حدود40 درصد رسیده است.

همچنین، بررسی وضعیت میانگین دما تا پایان پاییز 1400 نشان از افزایش دما در اکثر مناطق استان بویژه مناطق شمالی، غرب ( سرچشمه های آبی زاینده رود) و مناطق مرکزی بین 1 تا 1.5 درجه سانتی گراد فراتر از نرمال است .

خورشیدی با اشاره به شرایط کم بارشی، بالا بودن میانگین دما نسبت به مقادیر نرمال طی زمستان و بهار99بین 2 تا 3 درجه سانتی گراد و افزایش میزان تبخیر سطحی، گفت: کاهش پوشش برف نسبت به مقدار بلند مدت و کاهش رطوبت خاک سبب تشدید شرایط خشکسالی و تنش آبی طی سال زراعی 1399 -1400 گردیده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: بررسی وضعیت خشکسالی استان با توجه به شاخص SPEI در یک دوره ده ساله بیانگر آن است که وسعت و شدت خشکسالی در تمامی مناطق استان افزایش یافته است به نحوی که 80 درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بلند مدت بوده و اکثر مناطق استان درگیر خشکسالی شدید تا بسیارشدید هستند.

وی در ادامه یادآور شد: آخرین خروجی مدل های پیش بینی فصلی نشان می دهد که بارش های پاییزی آینده با تاخیر آغاز خواهد شد. از این‌رو انتظار داریم که تداوم دوره خشکسالی بیشتر از شرایط نرمال باشد و شرایط کم بارشی حداقل تا نیمه اول پاییز ادامه خواهد داشت.

بنابراین، با توجه شرایط جوی موجود توصیه های ذیل درجهت کاهش اثرات خشکسالی و تغییر اقلیم لحاظ گردد:

1-با توجه به  تشدید شرایط خشکسالی طی  سه ماه آینده مدیریت بهینه درمصرف آب و برق اکیداً توصیه می‌گردد.کلیه برنامه‌ها به صورت کوتاه مدت و بلند مدت بر اساس شرایط کم آبی و خشکسالی برنامه ریزی شود.

2-با توجه به پیش‌بینی کاهش فعالیت سامانه‌های جوی طی پاییز 1400 شرایط جوی در جهت افزایش غلظت آلاینده‌های هوا مهیا خواهد بود؛ لذا انتظار می‌رود تمهیدات لازم در جهت کاهش انتشار آلاینده‌ها در کلان شهر اصفهان و مناطق صنعتی اجرا گردد.

3-با توجه به پیش‌بینی دیر هنگام وقوع بارش‌های موثردر پاییز 1400 توصیه می‌گردد، تدابیر لازم در خصوص کشت دیم لحاظ گردد. به طوری که در مناطق اصلی دیم‌کاری در مناطق غرب و جنوب استان دو تا سه هفته دیرتر از زمان موعد خود اقدام نمایند.

4-مداخلات انسانی تغییر اقلیم، رویدادهای حدی اقلیمی و هواشناختی را در تمام مناطق دنیا تحت تاثیر قرار داده است. مشاهدات نشان می‌دهد که این رویدادهای حدی مانند امواج گرمایی، بارش‌های سنگین، خشکسالی و طوفان‌های حاره‌ای ناشی از مداخلات انسانی از سال 2015 تا کنون افزایش داشته است.تغییرات اقلیم سبب افزایش فراوانی و شدت وقوع حالت‌های حدی هواشناختی و اقلیم مانند امواج گرمایی، بارش‌های سیل آسا وخشکسالی کشاورزی و هیدرولوژیکی در آینده می‌شود.لذا لازم است آمادگی های لازم در جهت کاهش اثرات تغییر اقلیم در کلیه امور لحاظ گردد.

 

 

 

کد خبر: 35362

نویسنده: فرزانه افسرطه

منبع: خبرنگار پایگاه خبری عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0