10 خرداد 1402 - 8:18 ق.ظ

جوباره ؛ گردشگری درقدیمی ترین محله نصف جهان

دراولین روزخرداد جمعی از خبرنگاران باهمکاری گردشگری شهرداری اصفهان به محله جوباره که از قدیمی ترین محلات شهر اصفهان است که به جهت فراوانی آثار تاریخی اش به عنوان یکی از مراکز گردشگری جذاب نصف جهان محسوب می شودرفتیم .

جوباره ؛ گردشگری درقدیمی ترین محله نصف جهان

* باما همراه باشید تا در ادامه باوجه تسمیه محله جوباره وجاذبه های گردشگری این محله آشنا شوید،
استادهمایی معتقد است : ” کلمه جوباره که به تخفیف ، جوبار وبه صورت کاملتر ، جویباره نیز گفته و نوشته اند ، مرکب از دوکلمه ( جو + بار ) یا (جوی + بار ) است ، یعنی موضعی که در کنار ونزدیکی نهر وجوی واقع شده و چون جوباره در نزدیکی وساحل زاینده رود بوده به این اسم نامیده شده است. کسانی که اصل این کلمه را جوانباره و جهانباره با جودباره وجهود باره یعنی محله جهودان یا جایگاه جوانمردی پنداشته اند ، در اشتباه هستند.

جوباره ؛ گردشگری درقدیمی ترین محله نصف جهان
محله_قدیمی_اصفهان

آقای فاتحی لیدر تورگردشگری جویباره در جمع خبرنگاران پیرامون مقبره ها ، کنیسه ها ، خانه های تاریخی دومناره دارالضیافه به تفصیل مطالبی بیان کرد.
وی درخصوص دومناره دارالضیافه گفت : قدمت وکاربری این اثر تاریخی به دلیل عقدان کتیبه وگزارش های تاریخی مکتوب ، تا به حال مجهول مانده است. برخی از صاحب نظران قدمت این بنا را مربوط به قرن هشتم ” اواخر دوره ایلخانی یا دوره آل مظفر” می دانند وکاربری آن را ورودی یک مهمانسرا مجلل احتمال داده اند.
همچنین کنیسه ها یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری محله جوباره می باشد.
فاتحی نام کنیسه ها را چنین بیان داشت : کنیسه ی سنگ بست ، کنیسه ی ناسی ، کنیسه بزرگ ، کنیسه ملاربی ، کنیسه کنجی ، کنیسه ی موسی خیا ، کنیسه ی سعیدیان ، کنیسه ی ملا نیسان ، کنیسه ی شموئیل گلی ، کنیسه حاج الیاهو ، کنیسه ی ملا یعقوب ، کنیسه ی شموئل حناساب ، کنیسه ی خورشیدی ، کنیسه ی شکرالله و کنیسه ی حزقیا ، پانزده کنیسه ی حال حاصر این محله هستند.
در ادامه از مسجد پنجشنبه دین که یکی ازمساجد دوره صفوی در محله جوباره است ودارای شبستان منحصر بفردی است و مرحوم آیت اله زندکرمانی مدتی پیش نماز این مسجد بودند دیدن کردیم .

جوباره ؛ گردشگری درقدیمی ترین محله نصف جهان
جوباره_اصفهان

درادامه این بازدید نیم روزه از خانه بقایی که یکی از آثار ارزشمندتاریخی است دیدن کردیم . امیداست توجه به این آثار تاریخی در کانون توجه مسئولان مربوطه قرار ونگذارند بیش از این تخریب و ازبین بروند .
باتشکراز خانم ذبیحی کارشناس روابط عمومی گردشگری شهرداری که پیگیراجرای این برنامه بودند.

کد خبر: 134151

نویسنده: : بهمن توکلی فرد

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0