16 خرداد 1401 - 12:00 ق.ظ

جنگ جهانی نان آغاز شده است

وزیر امور خارجه ایتالیا مدعی شده است که به واسطه محاصره غلات اوکراین، جنگ جهانی نان آغاز شده و احتمال درگیری در آفریقا بالا رفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا روز گذشته (شنبه) تصریح کرد که اطمینان دارد به واسطه محاصره غلات اوکراین، «جنگ جهانی نان» آغاز شده است و کشورهای آسیب‌پذیر از دسترسی به غلات منع می‌شوند و این به مفهوم آن است که «احتمال درگیری‌های جدید در آفریقا» وجود دارد.

بنا بر گزارش شبکه «فاکس5»، وزیر خارجه ایتالیا با هشدار درباره بحران نان در جهان گفت: «ما باید به جنگ جهانی نان که هم‌اکنون در جریان است، پایان دهیم، امکان بی‌ثباتی سیاسی در آفریقا وجود دارد. گسترش سازمان‌های تروریستی می‌تواند ناشی از بحران فعلی غلات باشد».

دی مایو با تأکید در خصوص لزوم پایان جنگ در اوکراین گفت: «ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه باید به سرعت به صلح دست یابد. توافق همچنین شامل توافق در خصوص غلات و توافق آتش بس می‌شود که به ما اجازه تخیه غیرنظامیان، زنان و کودکان در شرق اوکراین را بدهد».

وزیر خارجه ایتالیا ادامه داد: «کاری که ما انجام می‌دهیم این است که روسیه مانع صادرات گندم از بنادر اوکراین نشود زیرا در حال حاضر، ما با خطر شروع جنگ در آفریقا روبرو هستیم».

رئیس دیپلماسی ایتالیا مجدداً تأکید کرد که با آلمان، ترکیه، فرانسه و سایر متحدان برای دستیابی به هدف رفع ممنوعیت صادرات گندم از اوکراین همکاری خواهند کرد.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت غرب فقط باید خودش را مقصر بحران غذایی در جهان بداند که ناشی از مشکلاتی است که عرضه غلات اوکراین را به بازارهای جهانی با دشواری مواجه کرده است.

پسکوف ضمن رد اتهامات علیه روسیه، تاکید کرد که برای حل بحران کمبود غلات در جهان باید تحریم‌های غیرقانونی علیه مسکو لغو شود.

سخنگوی کرملین اظهار داشت: «آنها (غرب) باید آن تصمیمات غیرقانونی (تحریم روسیه) را لغو کنند – [محدودیت‌هایی] که از اجاره کشتی‌ها توسط شرکت‌ها، صادرات غلات و غیره جلوگیری می‌کند – تا عرضه از سر گرفته شود».

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند.

به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

این در حالی است که بخش اطلاعات ارتش انگلیس با ادعای اینکه محاصره دریایی روسیه بر بنادر اوکراین مانع صادرات غلات می‌شود، گفته بود صادرات زمینی نیز جایگزین این کمبودها نمی‌شود.

از طرف دیگر، «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر گفت تلاش‌های غرب برای متهم کردن روسیه به ایجاد بحران جهانی غذا دروغ است، زیرا اوضاع از چند سال پیش رو به وخامت گذاشت.

رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت: به منظور بهبود امنیت غذایی در سراسر جهان، برای بهینه‌سازی وضعیت غذا، باید تحریم‌های متقابل را کنار بگذاریم و قیمت‌ها شروع به کاهش خواهد گذاشت.

این مقام روس درباره تلاش‌های غرب برای مقصر دانستن روسیه در ایجاد این بحران، چنین چیزی را دروغ خواند و توضیح داد: وضعیت غذا در کره زمین حدود پنج یا هفت سال پیش شروع به بدتر شدن کرد. دلایلی زیادی داشت، محاسبات اشتباه در اقتصاد کلان، برداشت بد (محصول)، خشکسالی، تغییرات آب و هوایی، تصمیمات اتخاذ شده توسط برخی از دولت‌ها که گاهی اوقات کاملاً درست نبودند. همه چیز از اینجا شروع شد.

کد خبر: 116274

منبع: خبر گزاری فارس

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0