25 بهمن 1399 - 9:11 ق.ظ

توهین به رییس‌جمهوری؛ نماد عینی بی‌اخلاقی سیاسی

۲۲ بهمن ۱۳۹۹ خورشیدی با هتاکی عده معدودی از راهپیمایان علیه رییس‌جمهوری همراه بود با توجه به اهمیت این روز و نگاه جهانیان به حواشی این مراسم ضروری است که اثرات و آسیب‌هایی این هتاکی‌ها بررسی و مورد نقد جدی قرار گیرد تا این رخدادهای ناپسند تکرار نشوند.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از ایرنا، توهین به رییس جمهوری آن هم با توجه به تحریم های سخت آمریکا و مشکلات متعدد اقتصادی و شیوع ویروس کرونا و در روزی که اساس حاکمیت سیاسی و نظام این کشور با جمهوریت آن پی ریخته شد، می‌تواند به ایجاد شکاف‌های ملی دامن بزند و بدین ترتیب بستر خشنودی و رضایت دشمنان نظام جمهوری اسلامی را فراهم آورد. سر دادن شعار و اهانت به رئیس‌جمهور محترم کشور رخدادی ناگوار و ناپسند بود که باید از طرف مقامات سیاسی، نقد شوند و به‌ویژه از ناحیه مقامات قضایی تحت تعقیب کیفری قرار گیرند.بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی در یادداشت ها و گزارش هایی به بررسی و تحلیل هتاکان به رییس جمهوری و لزوم توجه به ابعاد مختلف آن پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

انتخابات و ریشه‌یابی حوادث اخیر!

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم جعفر گلابی روزنامه‌نگار نوشت: با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری سیر حوادث و رویدادهای سیاسی سرعت گرفته است و افزون بر تلاش‌ها و رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای گسترده مشتاقان عمارت پاستور جریان‌های سیاسی هم دست‌به‌کار شده‌اند و بعضا برای رسیدن به اهداف موردنظر خود از غائله‌آفرینی استنکافی ندارند. اصولگرایان باوجود اختلافات شدید در اردوگاه خود برای معرفی کاندیدا گویی روی یک موضوع اشتراک نظر دارند که از هر طریق ممکن و در هر حد و اندازه و هر گونه که می‌توانند تند یا کند به دولت حمله‌ور شوند و چنین وانمود کنند که همه مشکلات موجود ناشی از غیرانقلابی بودن دولت است؛ دولتی هم که انقلابی نباشد و جهادی از نوع دلخواه ایشان عمل نکند مستوجب مرگ گفتن است! اینکه در روز ۲۲بهمن عده‌ای علیه شخص دوم مملکت شعار بدهند و حداقل تا کنون آب از آب تکان نخورد و عاملان و آمران دچار هیچ تعقیب روشن و اعلام‌شده‌ای نشوند نشان می‌دهد که معیارهای دوگانه در کشور ما همچنان پابرجاست. تعقیب مخدوش‌کنندگان پیام روز ۲۲ بهمن سهل است، هنوز دیده نشده که اصولگرایان حتی در لفظ و سخن حادثه مذکور را جدا محکوم کنند و خواستار خاموش شدن طنین مرگ‌خواهی حداقل در داخل کشور شوند. دوگانگی در برخوردها آنجا خودنمایی بیشتر دارد که خوب تجربه کرده‌ایم که با مخالفان دولت هزاره سوم چگونه برخورد می‌شد!؟ یادمان هست دانشجویی که یک مقوای ماژیک نوشته در دست داشت و انتقادی علیه رئیس‌جمهور وقت کرده بود چه سان کارش با کرام الکاتبین افتاد! جالب آنجاست که رئیس آن دولت تند و ماجراجو با توهین به حافظه مردم و همه ناظران سیاسی قائل به عدم اعتراض مردمی در دوران دولت خود می‌شود و مثل همیشه در وارونه نشان دادن حقایق، شگفتی‌ساز رکوردآفرین ظهور می‌کند!

روزنامه ایران به گفت و گو با آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی، دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم پرداخت و نوشت: تحلیل شما از مسأله دیگری هم که در همین روز پیش آمد و شعارهایی که علیه رئیس جمهوری توسط عده‌ای از راهپیمایان انجام شد بر همین اساس است؟آن اقدام هم به باور من نمی‌توانست خودسرانه باشد. البته که از جنبه‌های مختلف بسیار تأسف‌برانگیز است. حالا یک وقت می‌گوییم یک عده‌ای در یک مسجد یا یک هیأت یا محفلی یک حرفی می‌زنند و دشمنی یا رقابت سیاسی‌شان را علیه کسی که مسئولیتی دارد اعلام می‌کنند، اما اینجا علناً صدها موتورسوار در روز ۲۲ بهمن به جای شعار دادن علیه سردمداران امریکا که با زور و تحریم مشکلات عدیده‌ای را بر دولت و مردم ایران تحمیل کرده‌اند، علیه رئیس جمهوری کشور شعار می‌دهند. این به نظر من بیش از آنکه شکست آقای روحانی باشد پیروزی امریکاست. از طرف دیگر این کار توهین به تمام ملت ایران است.  ایشان رئیس جمهوری منتخب ملت و معرف ایران است و از این جهت اهانت به ایشان توهین به همه ایران و توهین به انقلاب است.

دستگاه قضایی و مساله توهین به مقامات

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم جواد آرین‌منش نماینده اسبق مجلس آورده است: در قوانین ما، توهین به مقامات و به طور مشخص، اهانت به رهبری و رئیس‌جمهور جرم تلقی شده است. رئیس‌جمهور، دومین جایگاه کشور را دارد و اگر فرد یا نهادی به عملکرد ایشان انتقاد دارد، باید براساس نص صریح قانون اساسی و اختیاراتی که قانون در اختیارش گذاشته است، استفاده کرده و با رعایت شئون اخلاقی، انتقاد کنند زیرا الگوهای جامعه، باید شئون اخلاقی را بهتر از دیگران رعایت کنند. در این ماه‌های اخیر، در برخی تجمعات، در برخی از جلسات مجلس در جلسه رای اعتماد به وزیر صمت، در میان سخنرانان صدا و سیما (برای مثال در روز قدس) و برخی ائمه جمعه شاهد اتهام‌زنی و توهین به رئیس‌جمهور هستیم. نهایتا از این شیوه کار نتیجه‌ای گرفته نخواهد شد و کسانی که اهانت می‌کنند، نه در میان مردم محبوبیتی کسب کرده و نه اعتمادی کسب می‌کنند. مخصوصا نمایندگان مجلس به جای اهانت باید از ظرفیت‌ها استفاده کنند. خودشان نگاه کنند که در این چند ماهی که از عمر مجلس می‌گذرد، چه قدمی مثبتی در جهت حل مشکلات مردم برداشته‌اند و به جای اهانت، آن‌ها را مطرح کنند.

تمایز عمل مجرمانه و بی‌اخلاقی

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم عباس عبدی نوشت: توهین‌هایی که عده‌ای موتورسوار در اصفهان و در راهپیمایی ۲۲ بهمن علیه رییس‌جمهور سردادند، موجب شد که رگ‌های اخلاقی عده‌ای از اصولگرایان بیرون بزند و آن را عملی غیراخلاقی و ناروا دانسته و توصیه کنند که مرتکبین، در این رفتار تجدیدنظر نمایند. اگر بخواهم خیلی خلاصه این توصیه را تحلیل کنم، یعنی هیچ، حتی بالاتر، یعنی چراغ سبز به انجام این رفتارها. چرا؟ به این علت که توصیه‌های اخلاقی وظیفه سیاستمداران و صاحبان قدرت نیست. این وظیفه به عهده استادان اخلاق است و در شرایط خاصی بیان می‌شود، ضمن اینکه توصیه‌کننده خودش نیز باید ملتزم به رعایت قواعد اخلاقی باشد. کسانی که خودشان در معرض اتهامات رفتارهای مشابه هستند، چگونه می‌توانند دیگران را از انجام این رفتارها منع کنند؟ و به قول معروف: «رطب خورده، منع رطب چون کند؟»  اگر سیاستمدار و صاحب قدرت از منظر اخلاقی به دیگران توصیه کنند که فلان کار را که جرم است انجام ندهید، فارغ از اینکه انجام این توصیه وظیفه ذاتی او نیست، یک اثر منفی نیز دارد. این توصیه به معنای آن است که آن کار جرم نیست، چون اگر جرم باشد مرتکب را مجازات می‌کنند. بنابر این چنین توصیه‌ای بدون اقدام برای مجازات مرتکبین، به معنای آن است که اگر مرتکب شدید مجازاتی متوجه شما نخواهد شد و این یعنی صدور مجوز برای ارتکاب آن.

بررسی بار حقوقی توهین به رئیس جمهوری

روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم محمد یوسفی آرامش نوشت: خبر شوک برانگیز بود، درست در روزی که نگاه بسیاری از رسانه‌های جهان به جمهوری اسلامی بود و انعکاس کوچک‌ترین خبری در پوشش گسترده بین المللی نشر پیدا می کرد؛ گروهی سوار بر موتور در راهپیمایی خیابانی، با لبخند بر لب، شعار «مرگ بر روحانی» سر دادند. این اتفاق شاید برای گروهی خنده‌دار و سرگرم کننده به نظر برسد؛ اما برای قشر فرهیخته ایرانی، برای آنان که درک صحیحی از احترام به جایگاه و ساختار حقوقی منتخب یک ملت دارند، نگران کننده و پیام رسان قدرتمند شدن جریان فکری نامطلوبی است؛ پرسش اساسی آنجاست که چرا برخورد جدی با این موارد صورت نمی گیرد و توهین به رئیس جمهور یک کشور به راحتی می تواند با لبخند به عنوان یک امتیاز محسوب شود؟! این نوشتار، در دفاع از حسن روحانی و یا مهری بر تایید سیاست گذاری های اجرایی وی نیست؛ بلکه در پی بیان این نگرانی بزرگ است که ادامه دار شدن چنین روندهایی، موجبِ شکل گیری یک عادت و رسم نامطلوب شده و به ناهنجاری های اجتماعی بسیاری دامن بزند؛ به راستی چرا عده ای این رفتار را در دوره دوم هر رئیس جمهوری تکرار می کنند؟ چه آقایان رفسنجانی و حتی رئیس دولت اصلاحات. چطور توهین به یک مقام رسمی در پایان ریاست جمهوری‌اش می تواند، برای عده ای، افتخار و امتیاز باشد؟ در حالی که چه قانونا و چه عرفا مورد پذیرش نیست!.

حرمت رئیس‌جمهور؛ پاسداری از مردم

روزنامه همشهری به بازتاب سخنان فریدون نهرینی- دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پرداخت و نوشت: کرسی ریاست‌جمهوری از آنِ کسانی است که منتخب و برگزیده مستقیم و بدون واسطه مردم کشورند. (اصل ۱۱۴قانون اساسی) هنگامی که نامزدان ریاست‌جمهوری به رقابت سیاسی می‌پردازند و در پایان، یکی از آنان به انتخاب و با اکثریت مطلق آرای مردم، برگزیده می‌شود و بر این کرسی تکیه می‌زند (اصل ۱۱۷قانون اساسی)، گویی نماینده مردم در این مسند است. پس بجا و سنجیده است که آن جایگاه را بزرگ و پاس بداریم و حرمت نگه داریم تا مبادا به ساحت مردم فهیم سرزمین پاکمان، آسیب و گزندی برسد. چگونه می‌توان کرامت و حرمت شخصی را که به اعتبار کرسی ریاست‌جمهوری با پیشینه تدبیر و تدبر، حسن سابقه، امانتداری، پرهیزکاری، ایمان و اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی ایران، گزینش و گزیده می‌شود، (اصل ۱۱۵قانون اساسی) به یک‌باره نادیده گرفت و اجازه داد به مرتبت و جایگاهی که به رأی مردم بر آن تکیه زده، اهانت و بی‌حرمتی شود؟
بی‌سامانی سیاسی باید درمان شود

ستاره صبح به بازتاب یادداشتی علی ربیعی سخنگوی دولت پرداخت و آورد: در چند روز گذشته توهین به رئیس‌جمهوری مورد بحث و واکنش‌های زیادی در فضای سیاسی قرار گرفت. البته توهین به رئیس‌جمهوری که دست منتقدان و مخالفان در نقد آن گشاده است، مساله تازه‌ای نیست اما هم‌زمانی آن با ۲۲ بهمن و جهت دادن از شعارهای سنتی انقلاب به تقاضای مرگ برای رئیس‌جمهوری، به مساله ابعاد تازه‌ای بخشید. به رغم اینکه تعداد جمعیت شعاردهنده زیاد نبود و فقط در یک شهر رخ داد اما آن را به پدیده‌ای قابل بررسی تبدیل کرد.یکی از مسائل و مشکلات فضای سیاسی کشور ما به نوعی به ناقص بودن سامان سیاسی بازمی‌گردد. رقابت سیاسی در ایران امروز به دلیل فقدان قواعد مشخص و عدم شکل‌گیری احزاب شناسنامه‌دار به مرور تابع یارگیری خیابانی درخواهد آمد و در این راستا اهالی خیابان نمی‌توانند رفتار مدنی از خودشان بروز دهند لذا هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم این یارگیری تشدید شده و این گونه رفتارها شدت پیدا می‌کند. گروه‌هایی خاص وقتی بتوانند بیرون از رقابت سیاسی قاعده‌مند، کنش سیاسی به پشتوانه تبعیض سیاسی، یارگیری داشته باشند و بازی کنند، نیازی به حرکت با تعقل، ریشه‌دار و مقوم ثبات اجتماعی – سیاسی احساس نمی‌کنند و خردورزی و آینده‌نگری جای خود را به شعارهای مرگ در خیابان‌ها می‌دهد.

رسانه‌های اصولگرا

مردم اصفهان توهین به رئیس جمهور را برنمی‌تابند/ افزایش درآمد پایدار در بودجه شهرداری

خبرگزاری ایمنا به بازتاب سخنان علیرضا نصراصفهانی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان پرداخت و آورد: شایسته است با برنامه‌ریزی‌های بهتر از تکرار رفتارهایی مانند توهین به ریاست جمهوری، جلوگیری شود و حرمت اصفهان عزیز در برنامه‌های مختلف پاس داشته شود. گله‌مندی خود را نسبت به معدود موتورسوارانی که علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حفظ حرمت مسئولان و مردم، به ریاست جمهوری توهین کردند، اعلام می‌کنیم.وی ادامه داد: از رئیس جمهوری نیز بابت این موضوع عذرخواهی می‌کنم و باید کسانی که با این حرکات شأن و شخصیت مردم اصفهان را مخدوش کردند، پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشند.نصراصفهانی با تاکید بر اینکه مردم اصفهان چنین رفتارهایی را برنمی‌تابند، اظهار کرد: شایسته است با برنامه‌ریزی‌های بهتر از تکرار رفتارهایی که در شهر شهیدان با آبروی مردم شهر و استان اصفهان بازی می‌کند، جلوگیری شده و حرمت اصفهان عزیز در برنامه‌های مختلف پاس داشته شود.وی اقدام مسئولان استانی که با دادن بیانیه و انجام مصاحبه با این اقدام مقابله کردند را بجا دانست و تاکید کرد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان نیز باید به مقابله با این منکر مصرح ورود کند و مسئولیت قانونی خود در قبال افراد توهین کننده را به نتیجه برساند.

مردم قصد توهین ندارند، بلکه با ادبیات سیاسی انتقاد می‌کنند

پایگاه خبری شیرازه به گفت و گو با فرهاد طهماسبی نماینده مردم حوزه انتخابیه استهبان، نی‌ریز و بختگان پرداخت و آورد: رئیس جمهور در مقامی است که باید خودش را در معرض افکار عمومی قرار دهد و این جایگاه ریاست جمهوری در معرض اظهار نظر افکار عمومی جامعه است و افکار عمومی و افراد جامعه حق دارند آزادانه نسبت به عملکرد مسوولین اظهار نظر کنند، اظهار نظرها هم ممکن است به لسان تند، ملایم و لین باشد و مسولین باید در قبال رای و انتخاب مردم احترام قائل باشند. مردم باید به صورت آزادانه در چهارچوب در مورد عملکرد مسوولین اظهار نظر کنند و شخصی که در معرض انتقاد مردم قرار گرفته است، شایسته نیست به مردم القاب بی عقل و بی خرد بدهد زیرا مردم شایسته تکریم هستند. الفاظ انتقادی به من نماینده هم به نوعی در جهت عملکرد و دلخوری از وضعیت موجود و گرانی‌ها معترض هستند و الفاظ تند هم به کار می‌برند، اما من به خودم اجازه نمی‌دهم، پاسخ مردم را به لفظی دهم که شائبه توهین به مردم باشد چه برسد بخواهم صراحتا کلماتی به کار ببرم که مستقیم به کسانی که ما را انتخاب کردند توهین کنم. در ادبیات سیاسی برخی الفاظ به عنوان انتقاد مرسوم است و عامه مردم در مراسمات به عنوان نقد بیان می‌کنند، کماینکه برخی مواقع قصد توهین ندارند و مردم نمی‌خواهند جسارت یا توهین به یک شخص کرده باشند و با لسانی که بعضا هم تند است این انتقاد را به مسوول دارند. نماینده مردم استهبان، نی‌ریز و بختگان در مجلس با تاکید بر اینکه مردم ولی نعمت مسوولین هستند، گفت: اگر اعتقاد داریم که مردم ولی نعمت ما مسوولین هستند باید اجازه داد که آزادانه انتقاد و نقد به عملکرد مسوولین داشته باشند.

با توهین‌کنندگان به رئیس‌جمهور قاطعانه برخورد می‌کنیم

پایگاه خبری جوان آنلاین به بازتاب سخنان علی اصفهانی، دادستان اصفهان پرداخت و آورد: با توجه به حواشی برگزاری راهپیمایی گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دادستان اصفهان ضمن تأکید بر صیانت از جایگاه ارکان حاکمیتی نظام با مذموم دانستن تلاش برخی در القای تفرقه در کشور، از صدور دستور به مراجع امنیتی جهت شناسایی مرتکبان و محرکان شعارهای هنجارشکنانه و توهین به رئیس‌جمهور خبر داد. دستگاه قضایی صرف‌نظر از مسائل جناحی، پاسداری از قانون و حرمت و صیانت از شخصیت حقوقی و حقیقی افراد را مقدم بر هر نظری دانسته و با قانون‌شکنان برخورد قاطعانه خواهد کرد. گفتنی است در راهپیمایی موتوری ۲۲ بهمن‌ماه، کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن برخی موتورسواران اصفهانی شعارهای هنجارشکنانه علیه رئیس‌جمهور سر دادند. پس از انتشار این کلیپ، مسئولان دولتی و غیردولتی ضمن محکوم کردن این اقدام توهین‌آمیز، خواستار رسیدگی فوری به موضوع شدند. در همین راستا، روز گذشته دادگستری استان اصفهان اعلام کرد که شناسایی عاملان توهین را در دستور کار قرار داده‌است و به این موضوع بدون اغماض، قاطعانه و به دور از مسائل جناحی رسیدگی خواهد کرد.

پس لرزه دنباله دار توهین به حسن روحانی در راهپیمایی ۲۲ بهمن

پایگاه خبری جماران به بازتاب سخنان محسن هاشمی پرداخت و نوشت: اگر این اقدامات به صورت سازماندهی شده و با اهداف سیاسی صورت بگیرد، نگران کننده تر است چرا که از سطح یک خطای فردی خارج می شود.تاسف بار تر از این اقدام، فراهم آور بستر برای عمیق تر شدن شکاف ملت و حاکمیت، توسط برخی جریانات وچهره های سیاسی است تا از آن به نفع خود بهره برداری کنند و از ساده دلی برخی از اقشار نیز در این جهت سواستفاده می شود و مسئولان قبلی که خود بیشترین نقش را در تعمیق این شکاف داشتند امروز به فرافکنی و سو استفاده از آن مشغول هستند.رییس شورای شهر تهران ادامه داد:  باید توجه داشته باشیم در موقعیت فعلی، تحمل فشارهای اقتصادی برای اکثریت جامعه، بسیار سخت و طاقت فرسا شده و مردم همه مسئولان را در برابر مشکلات پاسخگو می دانند و نمی توان در این شرایط جزیره ای عمل کرد و مشکلات را به گردن یک نفر یا یک دستگاه وقوه انداخت.به گفته وی، همه مسئولان، دستگاه ها و رسانه ها باید در این شرایط در جهت بهبود شرایط اقتصادی مردم و بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی وانتخاباتی همراهی کنند تا بتوانیم امید را نسبت به آینده و کارآمدی نظام در جامعه حفظ کنیم و تصور نکنیم با فشار وارد کردن به مردم، کسی در داخل نظام برنده خواهد شد، اگر مردم در رنج باشند، همه بازنده ایم.

تضعیف ستون های نظام ممنوع

 جامعه خبری تحلیلی الف در گزارشی آورد: راهپیمایی پرشور اما متفاوت ۲۲ بهمن امسال که نشان دهنده اعتماد و حمایت همیشگی مردم از انقلاب اسلامی و آرمان های امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بود باز هم با بی‌خردی و شعارهای هنجارشکنانه و موهن عده‌ای انقلابی نما که احتمالا دل در گرو انقلاب و آرمان های آن ندارند؛ علیه دومین مقام رسمی کشور آن هم در اصفهان یکی از انقلابی‌ترین شهرهای کشور  به نقطه تاریک چهل و دومین سالگرد بزرگترین انقلاب قرن بدل شد.داستان و قصه پرقصه نوار این رفتارهای هنجارشکنانه متاسفانه سال‌ها است که در فضای اجتماعی و سیاسی کشور ادامه دارد و رفته رفته به رویه‌ای ثابت تبدیل شده است و چنانچه این نوار توسط متصدیان و مسئولان ذیربط پاره نگردد چه بسا دامن همه مسئولان و مقامات اسبق، سابق، فعلی و آینده کشور را خواهد گرفت و فضای خدمت و خدمتگزاری را دچار انجماد انگیزشی خواهد نمود.

کد خبر: 33757

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0