31 مرداد 1400 - 7:00 ب.ظ

یک فعال محیط زیست تأکید کرد:

توسعه نادرست، اصفهان را به بن بست زیست محیطی رسانده است

محمد کوشافر، با اشاره به اینکه اصفهان از دهه های گذشته در یک سیکل نادرست توسعه قرار گرفته و شرایط اصفهان متاثر از این توسعه و نیز توسعه کشور بوده است، اظهار کرد: این مسیر اصفهان را اکنون به یک بن بست زیست محیطی رسانده و به طور مشخص آب و هوا دو عامل زیستی محدود کننده در اصفهان هستند.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فعال محیط زیست با تأکید براینکه شهر و مسائل آن نیاز به نگاه تخصصی و کارشناسی دارد، گفت: ظرفیت های زیستی به ویژه آب در اصفهان محدود است و بدون توجه به محدودیت این ظرفیت ها، وضعیت اصفهان شکننده خواهد بود.

محمد کوشافر، با اشاره به اینکه اصفهان از دهه های گذشته در یک سیکل نادرست توسعه قرار گرفته و شرایط اصفهان متاثر از این توسعه و نیز توسعه کشور بوده است، اظهار کرد: این مسیر اصفهان را اکنون به یک بن بست زیست محیطی رسانده و به طور مشخص آب و هوا دو عامل زیستی محدود کننده در اصفهان هستند.

اصفهان نیاز به الگوی جمعیتی دارد

وی با بیان اینکه اکنون اصفهان باید از رشد تک بعدی خارج شده و به شرایط پایدار برسد، گفت: دیگر زمان سازه های حجیم و وزین بدون توجه به مشخصات سرزمینی گذشته و اگر توسعه ای داریم و قرار است ساخت و سازی انجام شود همه باید متناسب با ویژگی های سرزمینی اصفهان باشد.

عضو هیات مدیره جمعیت پیام سبز با تاکید براینکه ظرفیت های زیستی به ویژه آب در اصفهان محدود است و الگوهای جمعیتی باید بر اساس این ویژگی شکل بگیرد، تصریح کرد: اصفهان به مرزهایی نیاز دارد که یکی از اینها، مرز و الگوی جمعیتی است، یعنی این که باید محاسبه شود اصفهان چه میزان جمعیتی را می تواند تحمل کند.

آب؛ عامل محدود کننده در اصفهان

وی با بیان اینکه از نظر اکولوژیک قاعدتا عامل محدود کننده ای وجود دارد که جمعیت و بارگذاری ها را مشخص می کند، گفت: این عامل در اصفهان آب است. پس همه بارگذاری ها مانند بارگذاری های صنعتی تابع آب است، بنابراین اول باید میزان آب و جمعیتی که می توانند از آن برخوردار شوند مشخص شود و بعد الگوی توسعه شکل بگیرد. قوانین بالادستی کشور هم بر این مهم تاکید دارد به ویژه سیاست های کلی جمعیت، درحالی که اگر به این موضوع توجه نکنیم، اصفهان شکننده خواهد بود.

کوشافر با تاکید براینکه شهر اصفهان را نمی توان جدا از مناطق اطراف و استان های همسایه درنظر گرفت، توضیح داد: وضعیت اصفهان قطعا تحت تاثیر دیگر مناطق است. یکی از مواردی که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد ارتباط متقابل صنعت و شهر است، که از جنبه های مختلف آلودگی های هوا، ترافیک و مهاجرپذیری قابل بررسی است، بنابراین حتما چگونگی توسعه صنعتی برای بهبود شهر اصفهان باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی، کنترل بارگذاری ها در اصفهان و در استان های همسایه یک اصل مهم است، درحالی که اگر بارگذاری ها با همین شیوه ادامه پیدا کند، بر روی کیفیت شهر اصفهان و کیفیت زیستی آن اثرات منفی بیشتری خواهد گذاشت.

روش های مهندسی مستقل از توسعه بی نتیجه است

این فعال محیط زیست با بیان اینکه وقتی صحبت از مشکلات زیست محیطی می شود مسئولان شهری و کشوری بر روش های مهندسی مثل اجرای طرح زوج و فرد، فیلتراسیون و معاینه فنی خودروها تاکید می کنند، تصریح کرد: اگرچه این طرح های مهندسی راهکار خوبی است و باید به آن توجه کرد، اما باید بدانیم برد آن تا جایی است و اگر مستقل از توسعه در نظر گرفته شود نتیجه مطلوب نخواهد داد، همانطور که در اصفهان طرح زوج و فرد و معاینه فنی خودروها و مترو و اتوبوس های بی آر تی را داریم، اما در عمل می بینیم که مشکل آلودگی هوای اصفهان برطرف نشد، چون همه این راهکارها مستقل از توسعه دیده می شود.

چالشی به نام فرونشست زمین

وی با تاکید براینکه در شهر موفق، بهبود وضعیت زیست محیطی باید همراه با مهندسی محیط زیست و توسعه باشد، اظهار کرد: چالش مهم دیگر اصفهان فرونشست زمین است که یک مشکل جدی و برگشت ناپذیر است و می تواند بسیاری از سازه های شهری و برون شهری مانند بناهای تاریخی را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل هم در مناطق مسکونی و صنعتی و حتی در زیرساخت های شهری اثرگذار است. در اصفهان فرونشست قابل توجهی داریم که دلیل اصلی آن بحران آب و خشکی رودخانه زاینده رود است.

این فعال زیست محیطی یکی دیگر از راهکارهایی که می تواند باعث کاهش مشکلات اصفهان شود را حرکت به سمت انرژی های پاک دانست و گفت: درحال حاضر به استفاده از انرژی خورشیدی توجه شده، اما حرکت در این مسیر بسیار آهسته است، درحالی که اگر استفاده از سوخت فسیلی را کم و انرژی خورشیدی را جایگزین کنیم، وضعیت بهتری خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: علاوه بر استفاده از انرژی خورشیدی در بخش خانگی و اداری و تجاری، بخش صنعتی نیز باید در این زمینه به طور جدی وارد شود. براین اساس یکی از راهبردهای مهم در آینده جایگزینی انرژی خورشیدی به جای سوخت های فسیلی است.

شهر نیاز به نگاه تخصصی و کارشناسی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با یادآوری اینکه شهر و مسائل آن نیاز به نگاه تخصصی و کارشناسی دارد، گفت: در هر تصمیم گیری نیاز به متخصصان داریم و شکل گیری کمیته های مشورتی برای تصمیم گیری های شهری الزامی است، به همین دلیل مدیریت شهری باید به دنبال تشکیل کمیته های مشورتی باشد.

عضو هیات مدیره جمعیت پیام سبز یکی دیگر از موضوعات مهم و حیاتی برای شهر اصفهان را درختان شهر به ویژه درختان کهن دانست و گفت: این درختان هم به واسطه تاریخی و هم نقشی که در محیط زیست، کنترل آلودگی هوا و بهبود یا تلطیف هوای اصفهان دارند باید حفظ شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که این درختان را به خطر انداخته فعالیت های عمرانی است، گفت: در هر فعالیت عمرانی شهرداری، درختان به ویژه درختان کهن اصفهان به عنوان یک عامل زیستی پراهمیت باید مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر: 31078

منبع: ایسنا و سازمان حفاظت محیط زیست

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0