20 شهریور 1400 - 8:00 ق.ظ

رییس جمهور:

توزیع منابع در کشور باید عادلانه انجام شود

رییس جمهور گفت: توزیع منابع باید در کشور به صورت عادلانه انجام شود و بهترین راه برای توزیع عادلانه منابع این است که بودجه‌ریزی براساس آمایش سرزمینی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری عصراصفهان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی جمعه شب در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی گفت: ما منابعی داریم که محدود است و نامحدود نیست لذا باید برای همه بخش‌های کشور باشد.

وی افزود: مطالعات انجام شده در حوزه آمایش سرزمین، بستری است که می‌تواند توزیع منابع، اولویت‌ها و ضرورت‌ها براساس آن باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۰ که گذشت اما سازمان برنامه و بودجه در بودجه ۱۴۰۱ بر این اساس تصمیم‌گیری خواهد کرد و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها هم باید بر این اساس برنامه‌ریزی و پیشنهاد کنند.

وی افزود: بخشنامه بودجه هم که توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه صادر می‌شود، بر این اساس تعیین اولویت‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای ما خیلی مهم است و نمایندگان مجلس و مدیران استان کمک کنند تا با توجه به محدودیت منابع براساس اولویت‌ها و ضرورت‌ها توزیع منابع را داشته باشیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه براساس اولویت‌ها تخصیص منابع اعتباری را خواهیم داشت، اضافه کرد: پروژه‌های نیمه فعال در استان باید با هدف اشتغالزایی فعال شود و برخی پروژه‌ها مشکل کمبود اعتبار دارند که با تزریق بودجه گره آن باز خواهد شد.

وی گفت: اگر مساله پروژه‌های نیمه فعال در خراسان جنوبی حل شود هم مشکل استان حل می‌شود و هم هزاران شغل در این زمینه ایجاد می‌شود و این موضوع یکی از اولویت‌هایی است که باید حتما دنبال شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر استفاده از ظرفیت کویر، ادامه داد: کویر یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند در این منطقه است و مطالعات و تحقیقات میدانی در این زمینه انجام شده که باید از این مطالعات بهره‌برداری داشته باشیم.

رییس جمهوری افزود: مطالعاتی که در استان انجام شده یا محافل دانشگاهی انجام دادند، باید در اختیار قرار گیرد و تبدیل به یک برنامه برای دولت شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی کار بسیار ارزشمندی است، گفت: کار گلخانه با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان کشارزی، اقدام بسیار ارزشمندی است.

آیت الله رئیسی افزود: باید اعتبار و تسهیلات این گلخانه‌ها با توجه به صرفه آبی و اقتصادی آن در نظر گرفته شود و اختصاص یابد.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، عناب و زعفران گفت: فرآوری این محصولات ارزش افزوده بالایی دارد و کارهایی در استان انجام شده اما ناقص است و این فرآیند باید تکمیل شود.

رییس جمهور اظهار داشت: نماینده مردم قاینات و زیرکوه اذعان داشت که مردم، انگیزه چیدن زرشک را به دلیل عدم بازار فروش آن ندارند؛ چرا این زرشک که مورد نیاز مردم است، در وضعیتی است که کشاورز برای جمع‌آوری آن نباید رغبت نداشته باشد؟.

وی گفت: هزینه در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و نتیجه آن هم درآمد بیشتر مردم و گسترش و توسعه کشاورزی است.

پرداخت مطالبات پیمانکاران در اولویت است

آیت الله رئیسی اظهار داشت: راه‌های استان باید توسعه یابد اما در گام نخست باید طلب پیمانکاران پرداخت شود.

وی گفت: متاسفانه دولت بدهکاری بسیاری به تامین اجتماعی، نظام بانکی، بانک مرکزی و پیمانکاران بسیار دارد و اگر بخواهیم عدد و رقم را اعلام کنیم در سطح کشور بدهکاری بالا است و نمایندگان مجلس هم اطلاع دارند اما با همه این ضرورت پرداخت بدهی‌هایی که دولت دارد، مساله پرداخت به پیمانکاران اولویت دارد.

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: باید نسبت به قراردادهایمان پایبند باشیم و دولت اولین جایی است که باید نسبت به پیمان‌هایی که می‌بندند و تعهد ایجاد شده، وفادار باشد، وقتی به مردم می‌گوییم پای تعهدات خود بایستید گفته می‌شود دولت چقدر پایبند است.

وی گفت: یکی از ضرورت‌های بسیار این است که همه مدیران دولت در همه سطوح پایبند به تعهدات باشند و نسبت به پیمان‌هایی که با مردم و پیمانکاران می‌بندید به عنوان کارفرما متعهد باشید.

آیت الله رئیسی افزود: اگرچه شرایط اقتصادی خاص است اما در اولویت‌ها حتما دولت در همه سطوح و دستگاه‌های اداری کشور باید پایبند به قراردادها باشد و هرگز نباید به خود اجازه دهند که قراردادها را به صورت یکطرفه نقض یا به ضرر پیمانکاران، مردم و آن طرف تعهد کمرنگ کنند زیرا با موازین شرعی و اخلاقی مطابقت ندارد و نباید دولت در جایگاه قدرت اینطور باشد.

وی گفت: دولت الان بسیار بدهکار است و در این شرایط تحویل شده، چون وارث چنین وضعیتی هستیم باید متعهد باشیم لذا مدیران استان تلاش کنند مطالبات پرداخت شود و مسوولان در مرکز هم تلاش می‌کنند.

رئیسی جمهوری افزود: مجاهدتی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد به خصوص کادر درمانی، پزشکی و همه کسانی که برای صیانت جان مردم تلاش می‌کنند که به طور خاص قابل ستایش و تقدیر است.

وی همچنین با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی فرهنگی است گفت: محصول این استان علاوه بر محصولات بسیاری که در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن دارد محصول نیروی انسانی فرهیخته فرهنگی است و از قدیم هم به این ویژگی معروف بوده، حوزه‌های فرهنگی در این منطقه فعال است و این سرمایه بزرگی بوده که وظیفه همه ما و مدیران صیانت و پاسداری از این سرمایه است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: وظیفه همه مسئولان این است که نگذاریم این سرمایه‌های فرهنگی و اصیل منطقه به سردی بگراید.

وی با اشاره به لزوم توجه در حوزه ارتباطات گفت: اگرچه توسعه یافتگی ضروری است که خراسان جنوبی و هر منطقه و شهر و روستایی باید داشته باشد و ارتباط شهر و روستا، بین استان و استان دیگر، بین استان و جهان در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی  این ابزار ارتباطی حتمی است اما باید مراقب فرهنگ اصیل و ارزشمند خراسان جنوبی هم بود که این سرمایه بزرگی است و باید همواره نسبت به آن تلاش کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: وظیفه بزرگ دستگاه‌های فرهنگی و دستگاه‌های الگوساز جامعه است و وظیفه هر مدیری است که توسعه یافتگی را ضروری بدانیم اما باید حفظ فرهنگ این مردم که فرهنگ ولایتمداری و وابستگی به دین است باید حفظ شود و جوانان را از آسیب‌های اجتماعی اقتصادی در حوزه‌های مختلف حفظ کند.

وی با بیان اینکه نسبت به توسعه یافتگی کارهای بسیاری در خراسان جنوبی انجام شده است گفت: علیرغم همه کارهایی که انجام شده و گزارش‌هایی که مدیران استان دادند و بنده از آن استفاده کردم اما باید تلاش بیشتری انجام شود.

آیت الله رئیسی افزود: نسبت به کریدور ریلی استان و نیازی که بیان شده هم با محوریت وزیر راه و شهرسازی و دعوت بانک‌های عامل مشکلات موجود بررسی و به شکلی حل شود لذا میزان اعتباراتی که باید برای جاده‌های مواصلاتی به ویژه ریل پرداخت شود در دستور کار قرار گیرد.

زمان‌بندی پروژه‌ها احساس مسوولیت به مسوولان می‌دهد

آیت الله رئیسی با بیان اینکه با زمان‌بندی برای همه پروژه‌ها موافق است گفت: زمان‌بندی در هر پروژه‌ای هم باعث نظارت مردم و بخش‌های نظارتی و هم باعث مسوولیت برای کسانی می‌شود که پروژه را اجرا می‌کنند.

وی افزود: زمان‌بندی برای پروژه‌ها اقدام مثبت خوبی است که احساس مسوولیت بیشتری به مسوولان می‌دهد.

رییس جمهوری با اشاره به موضوع نبود کارخانه شیر در خراسان جنوبی که امروز در جلسات داخل استان مطرح شد، گفت: از طرفی اعلام شد که کارخانه شیر داریم اما تعطیل است و استاندار خراسان جنوبی مورد و علت تعطیلی این کارخانه را بررسی کند و مشخص شود که مشکل کارخانه چیست تا مشکل آن رفع و فعال شود.

وی درباره اجرای سند توسعه نهبندان که مورد درخواست نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بود، اظهار داشت: معاون اجرایی دولت سند را پیگیری کنند و نماینده مردم نهبندان هم موضوع را دنبال کند و اگر لازم است در دستور کار دولت قرار گیرد و اصلاح شود.

آیت الله رئیسی گفت: نهبندان از جمله مناطقی است که باید نسبت به آن توجه خاص شود، مقام معظم رهبری در سفر تاریخی خود به نهبندان به دنبال توجه مسوولان به منطقه بودند و این توجه مربوط به آن دوران نیست و باید در همه دوره‌ها این توجه جلب تا منطقه از محرومیت خارج شود.

وی بیان کرد: در سفر قبلی به این شهرستان مشخص است که کارهای خوبی انجام شده اما باز هم محرومیت در شهر نهبندان و روستاها مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز در بازدید از معادن پروده طبس کارگران از روابط پیمانکاران گلایه‌مند بودند، اظهار داشت: باید در کشور حتما نسبت به نظام پیمانکاری تجدیدنظر جدی داشته باشیم و حق کارگر در این خصوص نباید ضایع شود.

وی گفت: فرق می‌کند نظام جمهوری اسلامی با نظام‌هایی که از کارگر بهره‌کشی می‌کنند و ما معتقد به دین الهی و سیره نبوی هستیم.

رییس جمهوری با اشاره به لزوم راه‌اندازی ستاد احیای قنوات در خراسان جنوبی گفت: معتقدم قنوات از سرمایه‌های ما است و به هر دلیلی این قنوات مشکل دارد که باید احیا و بازسازی شود، نیاز به لوله‌کشی نیست و مردم نیز آمادگی دارند لذا با کمک دولت باید احیا شوند.

طبس می‌تواند زغالسنگ کشور را تامین کند

وی با بیان اینکه ۷۶ درصد زغالسنگ کشور در طبس تولید می‌شود ادامه داد: در این صورت چرا باید واردات زغالسنگ داشته باشیم و این میزان می‌تواند تمام نیاز کشور را تامین کند لذا این موضوع باید دنبال شود.

آیت الله رئیسی گفت: معادن بسیار ارزشمند و سنگ‌های تزیینی زیادی در استان خراسان جنوبی وجود دارد و اینکه برای ۵۰ معدن مجوز بهره‌برداری صادر شده اما اقدامی نشده باید پیگیری شود و مشکل آنها حل و فصل شود.

وی با اشاره به درخواست نمایندگان مجلس درخصوص فعال کردن همه بازارچه‌های مرزی استان اظهار داشت: اکنون دو بازارچه در استان فعال شده که معتقدم یکی از راه‌های توسعه استان فعال کردن این بازارچه‌ها است.

رییس جمهور گفت: باید تمامی بازارچه‌های استان فعال شوند و بخش‌های مختلف هم با تشکیل دفتر و نمایندگی بر صادرات و واردات نظارت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در زمینه صادرات به کشور افغانستان باید کار کنیم افزود: بخش صادرات از جمهوری اسلامی برای تامین کالاهای مورد نیاز افغانستان سبب می‌شود هم مرزنشینان از تبادلات تجاری استفاده کنند و هم نیروهای ما بر تجارت نظارت داشته باشند تا کار قانونمندی صورت بگیرد.

رییس جمهور با اشاره به درخواست رییس سازمان صمت استان مبنی بر احداث کارخانه فرآوری شیشه در نهبندان گفت: فرآوری شیشه در نهبندان از مواردی است که استاندار باید دنبال کند و اگر مشکل از مرکز است ما حل کنیم.

وی افزود: باید برای استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و استان‌هایی که جاذبه لازم را برای سرمایه‌گذاری ندارد، جاذبه‌های خاص برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذار به استان بیاید و کاری که استاندار در ستاد توسعه خاوران انجام داده، مبارک و درست است.

تشکیل ستاد توسعه خاوران اقدام درست و قابل تقدیر است

آیت الله رئیسی گفت: جاذبه‌های کلی در این استان‌ها وجود دارد و باید جاذبه‌های خاص هم تعریف شود که تشکیل ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی برای تسهیل سرمایه‌گذاری کار قابل تشکر، مبارک و درستی است.

وی بیان کرد: در هر صورت باید سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی برای سرمایه‌گذاری در استان تشویق شود و بداند خراسان جنوبی جای بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است و بتواند از سرمایه خود استفاده لازم را داشته باشد.

رییس جمهوری گفت: در خراسان جنوبی اقتصاد معدن، گردشگری، کشاورزی، صنعت و صنایع را داریم البته نزولات آسمانی کم است اما باید این تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

وی ادامه داد: اقتصاد در حوزه صادرات و بازارچه‌های مرزی در این استان وجود دارد لذا می‌توانیم با  کشورهای همجوار در حوزه صادرات ارتباط داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه‌های مختلف اقتصاد خراسان جنوبی را فعال کنیم تصریح کرد: نیروهای فرهیخته خوبی در این استان داریم و در گذشته به دانشگاه‌های استان رفته و با برخی دانشجویان، فرهیختگان و اساتید صحبت کرده‌ام، سرمایه‌های خیلی عظیمی برای استان هستند که باید از وجود آنها بهره برد.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: استان خراسان جنوبی با محوریت نماینده ولی فقیه در استان و با همکاری همه مدیران، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همه بستر مناسبی برای توسعه استان است.

وی افزود: برخی مدیران را می‌شناسم و با آنها آشنا هستم چون با استان همواره ارتباط داشته و مسافرت‌های زیادی در جایگاه آستان قدس و سایر مسوولیت‌ها به این استان داشته‌ام، این استان دارای مدیران بسیار خوب و مردمی پایبند به ارزش‌های نظام و انقلاب است.

نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری، وجود ۲ هزار شهید گلگون کفن را از سرمایه‌های استان خراسان جنوبی برشمرد و گفت: همچنین وجود امنیت، وحدت و یکپارچگی بین سنی و شیعه، داشتن مرز مشترک با افغانستان که علیرغم همه ناامنی‌ها خراسان جنوبی استانی امن است از دیگر سرمایه‌های استان است.

وحدت و انسجام لازمه توسعه یافتگی است

وی وحدت، انسجام و یکپارچی را بستری برای توسعه یافتگی دانست و گفت: وجود نیروهای کارآمد انسانی به ویژه نیروی متراکم جوان تحصیلکرده، پشتوانه عظیم خانواده‌های شهید و ایثارگر و ۲ هزار شهید پشتوانه معنوی توسعه خراسان جنوبی است.

آیت الله رئیسی از نعمت‌های خدادادی خراسان جنوبی به عنوان پشتوانه مادی نام برد و اظهار داشت: جاهایی که خوب استفاده شده توانسته‌ایم بهره‌وری خوبی داشته باشیم که اینها زمینه‌های بسیار خوبی برای توسعه یافتگی است.

وی گفت: امیدوارم همه مدیران با هم همت کنید و به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد از عمق جان اعتقا دارم و از وقتی وارد دستگاه اجرایی شده‌ام بیشتر به این موضوع واقف می‌شوم چون با مدیران جلسه دارم و متوجه می‌شوم این مشکل راهکار دارد.

رییس جمهوری تاکید کرد: عمیقا معتقدم گره‌ها به دست توانای مردم، جوانان و مدیران خودمان باز شدنی است و خداوند گشایش ایجاد می‌کند یعنی هرچه اتکال ما به خدا افزون و اعتماد ما به داشته‌ها و توانایی‌های خودمان بیشتر می‌شود راه‌ها بیشتر به روی ما گشوده می‌شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها و غربی‌ها تا به حال از هیچ کسی گره‌ای باز نکرده‌اند از من و شما هم باز نخواهند کرد.

آیت الله رئیسی به مذاکرات چند روز قبل خود با رییس شورای اروپا اشاره کرد و گفت: در این گفت و گو موضوع افغانستان مطرح شد که وی گفت مساله این کشور درس بزرگی برای غرب است.

وی گفت: ۲۰ سال آمریکایی‌ها در افغانستان بودند و در این مدت جز جنگ و خونریزی و بدبختی چیزی برای مردم این کشور به بار نیاوردند، ۲۰ سال مردم را بدبخت کردند، ۳۵ هزار کودک معلول به جا گذاشتند، چه خانه‌هایی که ویران نکردند یا قتل و کشتارهایی که انجام ندادند.

رییس جمهوری بیان کرد: این درسی است که امام به ما داده‌اند، مقام معظم رهبری بارها تاکید می‌کنند که مردم بدانید فقط راه برای این کشور اتکال به خدا و اعتماد به داشته‌های این کشور است؛ این راه برون رفت ما از مشکلات است و هر کسی به این اعتقاد داشت راه به جایی برد وگرنه اگر گرفتار این نوع مسائل باشیم مشکلات ما بیشتر خواهد شد.

وی گفت: امیدوارم با همین نگاهی که رهبری فرمودند ما هم به عنوان مسوولان در این کشور و سربازان نظام به گونه‌ای رفتار کنیم که هم رضای خدا را به دنبال داشته و هم سعادت دائم برای خودمان داشته باشد، از همه شما و خانواده‌های شما  تشکر کنم که صبورانه در کنار مدیران به عنوان خدمتگزاران جامعه زندگی می‌کنند.

رییس جمهوری در پایان سفر یک روزه به استان خراسان جنوبی جمعه شب، بیرجند را به مقصد تهران ترک کرد.

وی صبح امروز به همراه جمعی از اعضای هیات دولت در سومین سفر استانی خود و در سفری از پیش اعلام نشده از طریق شهرستان طبس وارد استان خراسان جنوبی شد و ضمن دیدار با مردم طبس در حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع)، از معدن زغالسنگ پروده طبس هم بازدید کرد.

رییس جمهوری ظهر امروز در ادامه سومین سفر استانی خود با استقبال نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار و جمعی از مسوولان وارد مرکز استان شد و با حضور در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

وی عصر امروز به صورت سرزده از محله کاظمیه شهر بیرجند بازدید کرد و سپس در نشست با نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی که در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، حضور یافت.

وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری، آیت الله رئیسی را در سومین سفر استانی همراهی کردند و حضور در نشست شورای اداری استان آخرین برنامه این سفر یک روزه بود.

رییس جمهوری هفته‌های گذشته نیز در سفرهای سرزده، پنجم شهریور به استان‌ خوزستان و یازدهم شهریور ماه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و امروز نوزدهم شهریور سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد.

کد خبر: 37084

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب ها: , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0