1 مرداد 1401 - 3:00 ب.ظ

تصویب ۲ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیس‌جمهور به توسعه مهارت‌آموزی

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: ۲ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیس‌جمهور به توسعه مهارت‌آموزی و تجهیز مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای تصویب شد.

غلامحسین حسینی نیا روز شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته کارآفرینی و مهارت‌آموزی اظهار داشت: دولت سیزدهم به اهمیت موضوع فنی و حرفه‌ای واقف است و از این‌رو در سفرهای استانی این رقم به توسعه مهارت‌آموزی در استان‌ها اختصاص یافته است.

وی افزود: با رویکرد جدید دولت در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، آماده تجهیز مراکز هستیم تا بسته کامل مهارت‌آموزی را در توانمندسازی جوانان ارائه دهیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه نیاز به طرح آمایش مهارتی هستیم، گفت: بر اساس هر منطقه و استان باید نیاز بازار کار شناسایی شود و بر اساس آن آموزش‌ها صورت گیرد.

وی تاکید کرد:  اکنون بر روی این طرح، کارهای مطالعاتی آغاز شده است تا به سنجش مهارت‌ها بپردازیم.

حسینی نیا با تأکید بر تبدیل مهارت فنی و حرفه به عمومی، گفت: آموزش یکی از ابزارهای حیاتی برای توسعه و پیشرفت کشورها از طریق توانمندسازی و دانش برای ایجاد فرصت‌های شغلی است امروزه در جهان تمرکز بر تکنیک‌های آموزشی و مهارتی سرعت گرفته است.

وی بیان داشت: مطابق با نیازها و روندهای روز دنیا به دنبال انتقال به اقتصاد سبز و فناوری دیجیتال و پرکردن شکاف‌های مهارتی هستیم، در دنیا با شکاف مهارتی روبرو هستیم که با همکاری نهادهای بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ این شکاف‌ها بسته خواهد شد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: در سازمان فنی و حرفه‌ای سه شاخص فعالیتی طرح تحولی در نظام آموزشی مهارتی محیط کار واقعی و فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هستیم.

طراحی سه هزار و ۷۶۰ استاندارد شایستگی

وی از طراحی سه هزار و ۷۶۰ استاندارد شایستگی خبر داد و گفت: در این دولت یک هزار استاندارد شایستگی بر اساس نیازهای روز بازار طراحی شده است.

حسینی نیا ادامه داد: ۶ هزار موافقت‌نامه اصولی برای آموزشگاه‌های آزاد صادر شده است تا از این طریق توانمندهای مردمی به‌خصوص بخش خصوصی را پای‌کار بیاوریم.

به گفته وی، ۱۲ هزار آموزشگاه در کشور داریم که بیش از ۵۰ درصد این آموزش‌ها تنها در یک‌رشته و ۵۰ درصد بقیه در چند رشته فعال هستند این در حالی است که ۶ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی داریم اما کمتر از ۳۰۰ استاندارد آموزشی پوشش داده می‌شد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۰۰ استاندارد در حوزه دانش‌بنیان تهیه شده است گفت: این استانداردها را در اختیار دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده‌ایم تا زمینه تحولی در مهارت‌آموزی ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: در همین راستا، ۳۱ مرکز دانش‌بنیان در حوزه مهارت‌آموزی در استان‌های مختلف ایجاد خواهیم کرد.

توسعه دیپلماسی مهارت

حسینی نیا به طرح ساماندهی مربیان اشاره کرد و گفت: مربیان می‌توانند در سامانه سام ثبت‌نام کنند، این سامانه ضمن شناسایی و هویت‌بخشی به همه مربیان، استادکاران و علاقه‌مندان به حرفه مربیگری، مربیان آموزش‌های مهارتی سطح‌بندی و رتبه‌بندی می‌شوند براین‌اساس تعیین سطوح مختلف آموزشی برای مربیان به نحوی است که هر مربی متناسب با توانمندی‌های تخصصی، حرفه‌ای و شایستگی‌های فردی و اجتماعی می‌تواند در یکی از سطوح (مربی پایه، مربی سطح ۳، ارشد مربی و استاد مربی) قرار گیرد.

معاون وزیر کار، ادامه داد: مبنای سطح‌بندی بر اساس سند حرفه مصوب سازمان فنی و حرفه‌ای است در این سند طبقه‌بندی استانداردهای آموزشی سازمان به ترتیب بر اساس خوشه، گروه، حرفه، شغل و شایستگی  صورت‌گرفته است. پس از سطح‌بندی به هر مربی کد شناسایی (ID) اختصاص داده می‌شود. کد کاربری است که به‌صورت الکترونیکی و یا کاغذی توسط مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای به‌منظور شناسایی، سطح‌بندی، بهره‌مندی از خدمات و مزایای مدنظر جهت مربیان در چهار سطح تعیین شده صادر می‌شود.

وی از توسعه دیپلماسی مهارت خبر داد و گفت: مهارت تحریم‌پذیر نیست به دنبال مراودات آموزشی و مهارتی با کشورهای مختلف جهان هستیم در همین راستا تیم‌های مهارتی به کشورهای مختلف و از آنجا به کشور ما اعزام می‌شوند.

کد خبر: 118468

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0